הפרשן הצבאי של ערוץ עשר שוחח היום (חמישי) עם בן כספית ורוני בר-און ב-103FM על נושאי השעה בתחום הביטחון בישראל, בהם סיכול הפיגוע של שב"כ, הראיון של אלוף יאיר גולן, הצנזורה הצבאית והביקורת של יצחק בריק. בהתייחסו לחשיפה של חוליית טרור של חמאס באיו"ש על ידי השב"כ, אמר בן דוד כי "זה אירוע חריג יחסית, למרות שהמאמץ לא חריג כלל וכלל. יש ניסיונות גדולים להוציא פיגועי תופת והם לא פסקו. החדשות הטובות הן שבתחום הטרור הממוסד, בסך הכל מצליחים ליירט את החוליות האלו ולא לתת להם להבשיל לכדי פיגוע. גם פה מדובר בתשתית שהייתה בשלבים די ראשוניים. צריך להניח שיום אחד גם יכול להתפספס משהו ואני שמח שזה משהו שלא ראינו שנים".

"יש כאן ניסיון של השב"כ להראות למחבלים שאנחנו יודעים מי מפעיל אותם וזה לא יצליח להם. זהו ניסיון לשדר לציבור הישראלי שלמרות שכבר חודש וחצי המחבל מהברקן מצליח להתחמק, לשב"כ כן יש הישגים. בסוף גם המחבל מהברקן ייתפס".
 
על ההודעה של הצנזורה, לפיה היא מבקשת מהציבור ומכלי התקשורת שלא לשתף פעולה עם המאמצים של חמאס לפענח מה אירע בתקרית ברצועה בה נהרג סא"ל מ', אמר בן דוד כי "מדובר באירוע בקנה מידה משמעותי, עם פוטנציאל נזק בכל רחבי המזרח התיכון. זה מזכיר את מה שקרה למדינת ישראל בחיסול של מבחוח, כשהעולם הצליח לחבר פיסה לפיסה ולחשוף הרבה מאוד מבצעים ישראלים שקרו בעבר. כאן מדובר באירוע חריג. הצנזורה מוציאה איסור על משהו שקורה בעזה, אכל העולם יפרסם אותו חוץ מהתקשורת הישראלית. אני מניח שהרעיון מאחורי זה הוא שאם נתחיל לפרסם את זה בישראל, כל הרשתות החברתיות יהיו מלאות באנשים שידונו בנושא וימלאו לחמאס פאזל. אני חושב שחמאס חשף חלק מהתמונה, אבל יש פרטים שהוא לא יודע בסיפור הזה".


 

כספית: זו דרמה. מפרסמים קולאז' של תמונות, זה אומר שהם יודעים מה הם עושים.
"זה אומר שהם כנראה מצאו כל מיני דברים ותיעודים שמאפשרים להם להפיץ את התמונות האלו. הם עשו תחקיר אינטרנט ויש להם ניסיונות לחבר בין תמונות אצלם לתמונות באינטרנט. תוכנות זיהוי פנים נגישות היום לכל נפש. זה אירוע מאוד בעייתי מבחינתה של ישראל. אני לא משוכנע ביעילות האקט של הצנזורה, אך קשה לי להתווכח איתו מבחינה ביטחונית".
 
בר-און: איך תגמר סאגת בריק? אף פעם לא היה כזה הדהוד לדברים שלו.
"בואו נודה באמת. בריק נכנס לאובססיה. הוא העביר אתמול עוד מכתב לוועדת החוץ והביטחון ולתקשורת מבלי לטרוח לשלוח אותו לצבא וחוזר על טענות שאמר לפני חודשיים ושלושה. זה נהייה אובססיבי. זה לא שולל את תוקף הדברים שהוא אומר, ואני חושב שיש בסיס לחלק מהטענות שלו, הן צריכות להיבדק ועוד שבועיים אמורות להיות תוצאות מצוות הבדיקה. הצבא כבר למד לקח מההתנהלות מול בריק ודאג לחבק את אלון מדנס. אני חושב שראש הממשלה שהולך למנות סגן רמטכ"ל לא צריך את בריק כדי לדעת שיש לנו בעיה בצבא היבשה. חלק מהשיחות שלו עם הרמטכ"ל המיועד אביב כוכבי הן על איך מטפלים בזה".
 
כספית: לסיום, ראיינת היום את האלוף במילואים יאיר גולן. כל אחד צריך לשמוע את הראיון הזה. מה שלוש הכותרות שלקחת מהראיון?
"הוא באמת אדם מאוד מיוחד, גם ברוחב האופקים שלו. הוא איש מעמיק ויסודי, וגם היה קצין מצטיין בצבא שהיה לוחמני מרוב קציני המטה הכללי של היום. הכותרות שהייתי לוקח ממנו הן בנושא המשפטיזציה והתקיפה של נפתלי בנט, כשטען שאמירתו פוגעת גם בצה"ל וגם במדינה. בנוסף, הטענה ששרון אפק הוא אדם שעושה שירות למדינת ישראל ולא חותר תחתיה. וגם, האמירה הקשה שלו על ההשפעה הישראלית בנוגע להתבססות איראן בסוריה. זה מצביע על הפוטנציאל של ההישגים באסטרטגיה שאנחנו מנהלים כיום בסוריה. לסיום, הוא אמר שהפעלת הכוח צריכה להיעשות בשכל, אם מפעילים כוח צריך לעשות זאת בצורה החלטית, וזה לא היה כך בצוק איתן או בסבב ההסלמה האחרון".