מבדק ה"INSARAG" בו הוסמכה יחידת החילוץ הארצית של פיקוד העורף והצטרפה לקהילה בין לאומית מצומצמת ויוקרתית של יחידות חילוץ ברחבי העולם הסתיים היום (רביעי). מבדק זה, הראשון מסוגו בארץ, ארך שבעה ימים, במהלכם נבחנה יחידת החילוץ הארצית במגוון יכולות מורכבות בתחום היערכות, זיהוי לכודים וחילוץ מהריסות.



ה-"INSARAG" הנו גוף מטעמו של האו״ם, אשר מרכז יחידות חילוץ מרחבי העולם. מטרתו היא תיאום, ייעול ומיצוי פעולות חילוץ באזור מוכה אסון והצלת חיי אדם. יחידת החילוץ וההצלה הארצית נבחנה על פי 230 קריטריונים שונים וביניהם חילוץ והצלה, פיקוד ושליטה באירועים בינלאומיים, הפעלת היחידה תוך זמן קצוב, בניית תמונת מצב מהירה, ניתוח הנדסי של מבנים, מתן סיוע רפואי, ניוד ושימוש בציוד טכנולוגי לוגיסטי מתקדם ותפעול מלא של שני אתרי הרס במקביל. בסוף המבדק הוחלט כי מעתה יוכלו אנשי היחידה לפעול דרך משלחות ה-"INSARAG" של האו"ם ויהוו חלק מרשת שיתוף ידע עולמית.



מפקד יחידת החילוץ הארצית, אלוף-משנה במיל' גולן ואך אמר, כי "השבוע הסתיים תהליך ארוך של הסמכה. עד עכשיו הסמכה זאת לא הייתה חלק מהאג׳נדה של ישראל. ב-2014 ישראל החליטה לאמץ אותה. הבנו שיש לנו מה ללמוד ומה לתרום כחלק מרשת בינלאומית של חילוץ והצלה. הצטרפנו לקהילה הבינלאומית של תחום החילוץ. 52 מדינות ברחבי העולם הוסמכו עד כה, רובן מאירופה וארצות הברית".



ואך המשיך ואמר כי "מדינת ישראל יכולה להיות מופעלת כאשר מבקשים ממנה, בלי קשר לאו"ם. כאשר ישנו מקרה שבו האו"ם תופס אחריות כל המדינות שלוקחות בכך חלק חייבות להיות מטעם האו״ם, שאינו משלם למדינות שבאות לסייע. המדינות עושות את זה במטרה להציל חיים, מכיון שהיום הן עוזרות ומחר יעזרו להן. הערכים של עצמאות ואחריות שיש למדינות שבאינסראג גורמים להם להבין שהן תמיד צריכות להיות במוכנות שיא".



ואך סיכם ואמר כי במהלך השנים האחרונות עובדים ומתייעלים חיילי ומפקדי יחידת החילוץ הארצית, בכדי לשפר את המיומנות והמקצועיות בתחום החילוץ וההצלה למען המטרה העליונה של הצלת חיים. אני גאה להוביל את היחידה, מאמין באנשיי ונרגש מהצלחותינו".