שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, פרסם היום (שלישי) הודעה חריגה בטוויטר, בה הוא מודה לגורמים הבינלאומיים הפועלים להסדרה בגבול רצועת עזה בין חמאס לישראל. בין הגורמים, מציין דרמר בהודעתו גם את נסיכות קטאר, עמה אין לישראל יחסים דיפלומטיים רשמיים.



"ישראל מודה לשליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, מצרים וקטאר, על מאמציהן לשפר את המצב ברצועת עזה", כתב דרמר, והביע תקווה כי "יושג הסכם ארוך טווח שישמור על ביטחונה של ישראל ויאפשר את פיתוחה של עזה".  



כזכור, במהלך סבב ההסלמה האחרון נחשפו היחסים החשאיים ההולכים ונתפרים מחדש בין ישראל לקטאר, שהואשמה בעבר על ידי ישראל מספר פעמים בתמיכה כספית בטרור. הקטארים, ביחד עם מצרים, סייעו למגעים שהובילו להפסקת האש האחרונה לאחר שיגור של כ-460 רקטות מכיוון רצועת עזה לעבר ישראל.



קטאר סייעה במהלך החודשים האחרונים להכנסת מכליות סולר לתחומי רצועת עזה, ואף העבירה מיליוני דולרים במזומן לחמאס, באישור ישראל, לצורך שיקום הרצועה ותשלומי משכורת לפקידים. על פי פרסומים שונים, בין ישראל לקטאר מתקיים שיח רציף וישיר ברגע שמתעורר צורך, וישראל רואה בו ערך עליון עקב חשיבותה של קטאר במזרח התיכון.

מוקדם יותר השבוע, בעקבות פגישה בין נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן, דיווח "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי שני המנהיגים הולכים לפתוח במסע אינטנסיבי במדינות ערב, על מנת לעודד אותן לפתוח ביחסים כלכליים עם ישראל, או להגיע למצב של נייטרליות, בכל מה שקשור ל"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שאמורה להתפרסם באופן רשמי בתחילת השנה הבאה. 

בשבועות האחרונים מתרבים הדיווחים על קיום יחסים דיפלומטיים בין ישראל למדינות מוסלמיות נוספות, ביניהן צ'אד, סודן, בחריין ועומאן. לאחר ביקורו של נשיא צ'אד בישראל, פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להגיע למדינה ולהכריז על חידוש היחסים בין המדינות. זאת, לאחר שבחודש אוקטובר האחרון ערכו נתניהו וראש המוסד ביקור מדיני חשאי בעומאן.