"זהו מבצע מאוד חשוב לביטחון הצפון ויש לו מסר אסטרטגי חשוב של נחישות", אומר אל"מ (במיל') קובי מרום, עמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה, תושב הצפון. "אני חושב שהפעילות הזאת נגד המנהרות מאוד מביכה את ממשלת לבנון ואת החיזבאללה. זו גם הפרה בוטה של הריבונות הישראלית והחלטת האו"ם 1701 שנחתמה על ידי הצדדים בסוף מלחמת לבנון השנייה. הפעולה הזאת גם נותנת אינדיקציה למודיעין יוצא מהכלל של צה"ל בלבנון וגם ליכולות הטכנולוגיות שצה"ל פיתח".
מבצע "מגן צפוני", שהחל אתמול (שלישי) לנטרול מנהרות התקפיות שחיזבאללה בנה לאורך גבול לבנון, לא הפתיע את התושבים ביישובי הגבול, שרבים מהם שומעים כבר כמה שנים קולות חפירה ומזהים את התעצמותו של חיזבאללה. "בשנים האחרונות התרענו והעברנו מידעים ודיווחים לצבא על עשרות תושבים שקלטו תנועות לאורך הגבול של משאיות שמוציאות עפר ושל מחבלים שיוצאים ונכנסים לפירים בתוך האדמה בשטח לבנון. כמו כן, דיווחים על עשרות תושבים ששומעים רעשים שבוקעים מהאדמה בלילות", אומר יוסי אדוני, יו"ר הוועד של מושב זרעית שסמוך לגבול ישראל־לבנון. 
"לצערי, בזמנו הצבא היה מזלזל ומגחך על הדיווחים שלנו. עד 2013 לא התייחסו לדיווחים, ואז נאלצנו לצאת למאבק. סגרנו את היישוב, הזמנו תקשורת, הבאתי גם קבלנים פרטיים לבצע בדיקות עם מכשירים טכנולוגיים, ומאז הצבא כבר התחיל לקחת את האיום הזה ברצינות ולבדוק אותו יותר לעומק".

"אנחנו מברכים על כך שהצבא החליט לצאת למבצע הזה ולהתחיל לעבוד ב'חתימה גבוהה', כמו שזה נקרא בשפה הצבאית, ולא כמו שהיה בשנים האחרונות", אומר אדוני. "אני ממש לא מופתע מהמבצע הזה. אנחנו מודעים למצב כבר כמה שנים, אנחנו מודעים לכך שיש מנהרות חוצות קו גבול. כאמור, העברנו דיווחים לצבא, התייחסו אלינו בזמנו בזלזול. לי אישית היה בזמנו עימות עם אלוף פיקוד הצפון לשעבר, יאיר גולן, שהטיח בי האשמות שאנחנו הוזים ומדמיינים, שלא ניתן לבצע חפירות באדמה הסלעית בגבול הצפון ושאין מנהרות". 
עד כמה המצב הדיר שינה מעיניכם?
"הנושא הזה של המנהרות כמובן הדיר ומדיר שינה מעיני התושבים, אבל אנחנו ניסינו כל הזמן לחשוב על השגרה בשביל הילדים שלנו. ברגע שהצבא התחיל לטפל בנושא הזה, ברגע שהתחלנו להרגיש מהלכים בשטח, זה נתן לנו תחושה טובה".
מתי נודע לך על המבצע?
"כל הזמן יש סביבנו תרגילים, חיילים, כוחות שמסתובבים וגם כלים הנדסיים. זו המציאות שאנחנו חווים יומיום ולא רק עכשיו. על המבצע הספציפי נודע לי שלשום בלילה. ביישוב יש כמובן חששות לגבי המצב הביטחוני, אבל לצערי הנושא הכלכלי גובר על הנושא הביטחוני באזורנו. התושבים חוששים היום יותר לפרנסתם מאשר מתגובת חיזבאללה. לצערי החקלאות במדינת ישראל קורסת, במיוחד בענף ההטלה, שזהו ענף הפרנסה המרכזי של היישובים לאורך הגבול הצפוני. אנחנו חוששים מהמנהרות שחופר לנו משרד החקלאות מבית דגן לצפון יותר מאשר מהמנהרות של חיזבאללה, כי על צה"ל אנחנו סומכים. כמו כן, אנחנו מרגישים שממשלת ישראל מפקירה אותנו בשנים האחרונות בנושא הכלכלי מבחינת מתווה הטבות המס. היישובים לאורך הגבול הצפוני מקבלים הטבה בגובה 10%־13%, ואילו לאורך הגבול הדרומי כל היישובים מקבלים 20% הטבה. מבחינתי אין הבדל בין היישובים שלנו לבין עוטף עזה. אני מעלה את הנושא הזה כל הזמן וקורא לממשלה לחזק את היישובים שלנו גם בימי שגרה ולא רק בימי לחימה".

חיילי צה"ל בגבול. צילום: דובר צה"ל
"לא הופתעתי"
"אמרו לנו בזמנו שאנחנו חולמים, זלזלו בנו, והנה התוצאות", אומר אסף חתן ממושב שתולה. "לא הפתיע אותי שיש מנהרות. את זה ידענו מזמן לפי דיווחים של תושבים ששמעו רעשים. אבל מדובר לא רק ברעשים. יש לי שטחים של גידולי שדה שאני מעבד בסמוך לגבול, והייתי רואה בכל בוקר אנשי חיזבאללה בסמוך לגדר. חשבתי מה יש להם לחפש שם, אבל כשהיינו מודיעים לצבא, היו אומרים לנו שהכל בסדר. אנחנו סמכנו על הצבא ועדיין סומכים על הצבא. אני בטוח שחיזבאללה כבר הכינו הרבה מנהרות. היה מין שקט כזה מתוח, אבל ידענו שקורה משהו. כבר אחרי שנת 2006 היינו רואים את החיזבאללה על הגדר. מה יש להם לחפש שם? הם היו שם עם דגלים של הארגון, מצלמים ומקללים, עושים כל מיני פרובוקציות, ולא היינו עושים כלום".
איך אתם מרגישים כיום?
"עם חיזבאללה אף פעם אי אפשר לדעת. זה מאוד נפיץ. פעולה אחת שמבחינתם לא תהיה במקום, ואז מתחילים כל המטחים של הקטיושות. יש תושבים ששוקלים מהפחד לעזוב לתקופה כלשהי עד שייגמר כל המבצע הזה. אין לנו מספיק חדרי מיגון ביישוב. לי אישית אין חדר ממוגן בבית. אנחנו כבר אנשים מבוגרים, יש לנו ניסיון בזה, אנחנו לא כל כך מפחדים, אבל יש לנו ילדים ותינוקות שחיים כאן וזאת הבעיה. אני מברך את צה"ל על המבצע. זו פעולה חשובה מאוד. אבל חוץ מהטיפול במנהרות, צריך לזכור שיש לחיזבאללה טילים וזה הפחד הגדול שלנו היום. המנהרות, לאט־לאט יגלו אותן אחת אחרי השנייה, אבל הטילים זה מה שמפחיד אותנו". 
מה מחזיק אותך ביישוב? 
"אני בניתי את שתולה, אני מהראשונים שהגיעו לכאן. אנחנו ממש חומת מגן אל מול הגבול. אנחנו ב־2006 סבלנו את כל הקטיושות, ובתל אביב היו שותים קפה כאילו כלום לא קרה. לא ראיתי שום הזדהות עם תושבי הצפון. כעת המצב הנפשי של האנשים קצת מתוח, וכאמור יש ששוקלים לעזוב את המקום לפחות עד שיוסר איום המנהרות". 
"המנהרות בעזה הן לא המצאת החמאס, זו המצאת החיזבאללה, שהחלו לחפור אותן בלבנון כבר בשנת 2006 מול קיבוץ חניתה", אומר שלמה אזולאי, תושב זרעית. "משנת 2012 אני התחלתי להתריע בפני הצבא שיש חפירות מתחת לקרקע. זה היה מתבטא בשובלי אבק שהייתי רואה יוצאים מהאדמה כלפי מעלה מהשטח הלבנוני ומתקרבים לכיוון הגבול שלנו. בהמשך לחפירות, תושבת זרעית שמעה רעשים בביתה. לאחר שהמושב רצה להביא גורם חיצוני לבדוק את הנושא, הצבא לקח את זה על עצמו. ברגע שהם בדקו כל מקום שאנחנו ציינו, נמצא שם חלל טבעי מתחת לאדמה. אפילו אי אפשר היה להבין מאיפה החלל מתחיל ואיפה הוא מסתיים. החיזבאללה משתמשים בחללים הטבעיים האלה להגיע ליציאה בעורף המושב. ברגע שהתחילו לעשות את החפירות במושב, צה"ל כבר לא יצא בהכחשה שאין מנהרות. לכן המבצע הזה לא הפתיע אותי. זה רק מאשש את כל החשדות שלי".
"המנהרות לדעתי זה רק קצה הקרחון", אומר איתן דוידי, יושב ראש מושב מרגליות. "הבעיה בדרום לבנון הרבה יותר גדולה מהמנהרות, ואני חלילה לא מזלזל בהן. זה הסיפור המרכזי של היום, אבל צריך לתת גם דגש למה שיקרה מחר ומחרתיים, כי הסיבוב השלישי שלנו מול חיזבאללה לא רחוק לדעתי. הסיפור הגדול זה ההתעצמות וההתחזקות של חיזבאללה בדרום לבנון, שעליה דיברתי בכל מפגש שהיה לי עם גורמי צבא. אנחנו עוקבים אחרי החדשות ורואים כל מה שמנסים להחדיר ללבנון, ואנחנו גם יודעים שהם לא ישקטו על השמרים, כי אנחנו מכירים את ההתנהלות שלהם. הם מתחמשים עד הסיבוב הבא, ובכל סיבוב מתחזקים יותר. אין לנו ספק שההתחמשות שלהם הפעם מאוד רצינית. ב־12 השנים האחרונות חיזבאללה עבדו מאוד קשה כדי לחזק את עצמם. לכן כאמור המנהרות זה רק קצה הקרחון של מה שצריך לטפל בו".

האתר ממנו נחפרה המנהרה. צילום: דובר צה"ל
"הסיכוי להסלמה נמוך"
קובי מרום מוסיף כי חיזבאללה מודל 2018 הוא ארגון טרור עם יכולות אחרות לחלוטין. "זה ארגון גדול יותר, מנוסה יותר והוא בנה כוחות מיוחדים, כוחות רדואן, שאמורים לחצות בתחילת המערכה הבאה את הגבול עם ישראל ולהשתלט על יישובים ישראליים סמוך לגבול", הוא מסביר. "לא סתם צה"ל בנה בשנים האחרונים מכשולים שונים לאורך הגבול, כמו חומות מצוקים וגדרות. חלק מהכוחות של חיזבאללה היו אמורים לעבור גם דרך המנהרות, מתחת לחומות שצה"ל בנה. לכן הריסת המנהרות מורידה מסדר היום את האיום הכל כך משמעותי הזה.כאשר לפני כמה שנים עלו קולות של תושבים שדיווחו שהם שומעים רעשים שונים, התראיינתי ואמרתי שזה לא דבר דמיוני שחיזבאללה ב־12 שנות שקט הצליח לחפור מנהרות. ב־3־4 השנים האחרונות צה"ל בנה כוח מיוחד שפעל בצפון כדי לגלות מנהרות אלה. עכשיו זה בעצם ביצוע של הפרויקט הזה, כאשר כל המבצע ההנדסי הזה קורה בשטחנו". 
מהם הסיכויים להסלמה בעקבות המבצע?
"צה"ל צריך להית ערוך לכל ההתפתחויות, אבל אני חושב שהסיכוי להסלמה נמוך מאוד, גם כי עצם הגילוי, כאמור, מביך את חיזבאללה ואת ממשלת לבנון, ואני גם לא רואה שום סיבה ואינטרס של האיראנים וחיזבאללה לצאת עכשיו למערכה נגד ישראל ולהסלים את המצב. אני מעריך שחוץ מהצהרות בומבסטיות של נסראללה לא תהיה הסלמה, אבל במזרח התיכון ובגבול הלבנוני דברים לא צפויים יכולים לקרות, וצה"ל ערוך לכך. להערכתי, נסראללה יעשה טעות קשה אם הוא יסלים את המצב, כי כך הוא ייתן לישראל הזדמנות פז לפגוע באתרי הטילים ובמפעלי 'פרויקט הדיוק', שהם האיום המרכזי כלפי ישראל. במוקדם או במאוחר, ישראל תצטרך להתמודד עם האיום המרכזי שהוא 150 אלף טילים בלבנון ועם אותו פרויקט שאמור לשפר את הדיוק של עשרות אלפי טילים שמכוונים לתל אביב ולאתרים ישראלים אסטרטגיים. לכן, פעולת מנע ישראלית היא בהחלט רלוונטית והיא על סדר היום של הקבינט והמטכ"ל הישראלי".