התמונה הנחשפת בשטח של עבודת העפר המבוצעות באתר המנהרה הראשונה, שנחשפה מול חומת הבטון הגבוהה, החוצצת בין המטעים, של מטולה לכפר הלבנוני כילא, רחוקה מלתאר דרך מספר מועט של דחפורים ודרילרים שכבר עובדים בשטח את התמונה המלאה של הפרויקט ההנדסי והמודיעיני שבוצע בעיקר בשנה האחרונה בפיקוד הצפון. מה שהיה קודם רק בבחינת ניתוח מודיעיני שאחריו הגיעו האמצעים הטכנולוגיים, הפך בשלב הזה לתמונה המשתקפת מתוך המנהרה דרך צג המחשב.

את התמונות הללו מספק הרובוט, כאשר לוחם יהלו"ם היושב בעמדה מוגנת מול הגבול מפעיל אותו ומספק את התמונה היחידה כרגע מתוך המנהרה, משימתו כשומר הסף של המנהרה, לזהות תנועות חשודות או כוונות לביצוע פיגוע מתוך המנהרה את העבודות, את עיניו הוא לא מזיז אפילו לרגע אחד מהמסך עצמו. על פרסומים באתרים הלבנונים צה"ל כבר עובד בשלושה אתרים שונים, כאשר בסדר הפעולות המשימה הראשונה קודם כל לזהות את תוואי המנהרות וסימונו. רק המשימה הזו, אומרים בכירים בפיקוד הצפון, עשויה לקחת כמה שבועות, כלומר, שתהליך השמדת כל המנהרות יכול גם להתארך לחודשים בודדים.
פעולות כוחות צה"ל מאזור גילוי מנהרת הטרור בצפון. קרדיט: דובר צה"ל

 לצד המחקר המודיעיני, על מנת לפענח את פרויקט המנהרות היה צריך לפעול גם בשטח, וכל זה חייב היה להיעשות בחשאיות מוחלטת, על מנת להסתיר זאת מחיזבאללה. קצין בפיקוד צפון שעסק בתוכנית ההנדסית וביישומה בשטח אומר לנו: "צריך להבין שאין מדובר בפעולה של גזור הדבק מרצועת עזה, השינויים בקרקע והאדמה הסלעית שיש כאן, דורשת אמצעים ושיטות אחרות. לצורך כך גם הקמנו אתר ניסויים סודי, אבל האתגר לשמור את זה בחשאיות היה גדול".

פעולות כוחות צה"ל מאזור גילוי מנהרת הטרור בצפון. צילום: דובר צה"ל
פעולות כוחות צה"ל מאזור גילוי מנהרת הטרור בצפון. צילום: דובר צה"ל

 "בצורה חשאית", מספר קצין בכיר אחר, "התחלנו לפרוס מערכות סייסמיות בשטח (שמע). במקרה הזה דווקא בגלל שמדובר באדמה סלעית זה שיחק לטובתנו, היה לנו קל יותר לשמוע את מה שקורה מתחת לשטח. כאשר מגיעים לחלל שעשוי להיות מנהרה קל יותר לזהות אותו, למרות שבחלק מהמקרים מדובר אולי בחללים תת קרקעיים. גם איסוף ורכש האמצעים ההנדסיים, היה חייב להיות חשאי לחלוטין, כאשר המקדח שאנחנו משתמשים בו כאן עכשיו הוא אחר לחלוטין".
 

בכל השלב הזה שותפי הסוד שלא היו רבים בנו סיפור כיסוי לפעולות הקדחניות שנעשו בפיקוד צפון. מעקב מודיעיני קל להסתיר, רכש של אמצעים, עבודות בשטח זה כבר קשה הרבה יותר.
 המשימה של חפירת המנהרות בסלע גם בצד השני היא משימה מורכבת וגם בצד השני שמרו על מידור וחשאיות גבוהה. קצב ההתקדמות בכל מנהרה, אומרים בצה"ל, היה של מטרים בודדים בשבוע אחד, שונה בתכלית מהמצב ברצועת עזה. בנייתה של מנהרה של מאתיים מטרים עשויה להמשך יותר משנתיים. את החפירות עשו באמצעות מקדחים אישיים, בטכניקה דומה למקדחים שרכש צה"ל, אבל בהרבה יותר קטן.
 רסק הסלעים שהוצא מהמנהרה הועבר על גבי משאיות לאתר הטמנה במרחק של 12 קילומטרים מהמנהרה הראשונה. מפעל הבלוקים היה תחנת המעבר של פסולת העפר שהוצאה מהמנהרה, המיקום שלו היה בואדי נסתר מזווית ראיה ישראלית וסמוך מאוד לפיר המנהרה שיצא מתוך בית. כך עבדה השיטה ומערך השינוע וההטעיה של פעילי חיזבאללה, המשיכו בחפירות ובפעולות השונות, מבלי להבין שצה"ל כבר מזמן צופה על הפעילות שלהם.
 בצה"ל סבורים שההצלחה בהפתעת חיזבאללה, מאפשרת כרגע עמידה בתוכניות, ועבודה על פי התפיסה ההנדסית שתוכננה. כאמור ההערכות בצה"ל והסימנים כרגע מלבנון לא מאותתים על רוחות מלחמה באופק, אבל דברים יכולים להשתנות והעבודות, יכולות ללוות את צה"ל גם בחודשים הקרובים. 
 
כרגע מדובר בפעולה הנדסית בלבד, שמאובטחת על ידי כוחות תגבור רבים, אבל מספיק אירוע נקודתי על הגבול, או מתיחות אחרת שתיווצר עם חיזבאללה, אפילו בגזרה אחרת, שיהפוך את המשימה של השמדת המנהרות, למורכבת הרבה יותר.