צה"ל הציג לגורמים המדיניים הערכה, לפיה נוצרו תנאים וחלון הזדמנויות קצר טווח של חודש עד חודשיים לייצב את המצב ברצועת עזה באמצעות הקלות נוספות ופעולות מדיניות, שאותם צריך להוביל המל"ל, זאת ברקע העברת הכסף הקטארי. על פי העמדה הצבאית, נוצרו בשטח התנאים לרגיעה לאחר ההסלמה האחרונה בחודש שעבר, שבה שני הצדדים ישראל וחמאס הבינו כי היו התקרבו מאוד לעימות צבאי. 
דווקא המתיחות הגבוהה, בעקבות חשיפת המבצע בחאן יונס וסבב ההסלמה, הובילו ליצירת תנאים לרגיעה, זאת בין השאר בעקבות פעולות של ישראל ושיפור מסוים במצב האזרחי ברצועה, בעיקר במשק החשמל. כמו כן, הכסף הקטארי שנכנס היום (חמישי) בפעם השנייה בחודשים האחרונים לרצועה. הדבר מאפשר לחמאס להציג הישגים לתושבי הרצועה ומוריד את מפלס הלחץ וביחס ישיר גם את גובה העימות מול ישראל, כפי שמתבטא בהיקף אירועי הגדר, שנמשכים בחודש האחרון, אבל בהיקפים קטנים יותר.
לצד הכנסת הכסף, בצה"ל סבורים כאמור שיש צורך בתוכנית רחבה יותר, שתגובש ותובל על ידי ראש המל"ל מאיר בן שבת, שמוביל בפועל את מאמצי ההסדרה מול חמאס בשנה האחרונה. יחד עם ההערכה הזו, בצה"ל עדיין מאמינים שלמרות הירידה ברמת המתיחות בדרום, הפוטנציאל להסלמה נוספת עדיין קיים. מסיבה זו יש לנצל את חלון הזמנים למאמץ מדיני בנושא הזה, שכן ללא קבלת החלטות וצעדים נוספים מול רצועת עזה, פספוס של חלון הזדמנויות זה, עשוי שוב להוביל להסלמה ביטחונית.