זהותו נחשפה: ערוץ החדשות I24NEWS מדווח היום (חמישי)כי איש החיזבאללה אשר תועד במנהרת הטרור של הארגון בגבול לבנון הוא עמאד "עז אל-דין" פאחס, דוקטור להנדסת מכונות, מפקד יחידת התצפיתנים של חיזבאללה. פאחס, בשנות השלושים לחייו, נשוי ואב לשניים, הוא דוקטור להנדסת מכונות מאוניברסיטת KNT בטהרן.



הסרטון מתוך המנהרה

על פי הדיווח, פאחס משמש בין היתר בתפקיד מפקד יחידת התצפיתנים של חיזבאללה בגבול עם ישראל ומפקד ביחידת המנהרות. כזכור, לאחר פרסום הסרטון בו נראה פאחס צועד במנהרה הועלו בחלק מכלי התקשורת הערבים טענות לפיהן המצולמים אינם אנשי חיזבאללה אלא סוחרי סמים.



שלשום חשף דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, במהלך הצהרה לתקשורת עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט וראש הממשלה בנימין נתניהו, כי שני מחבלים תועדו במנהרת הטרור שנחשפה בגבול לבנון. "המנהרה נחפרה ממבנה אזרחי ששימש כמפעל בלוקים אזרחי, המנהרה יוצאת מהמבנה וחודרת לשטח ישראל", אמר מנליס, "המעקב שלנו על המבנה הראה שהפעילות האזרחית ירדה והצבאית עולה. ראינו פעילות רכבים חריגה שמפנים חול תוך שנותנים לפעילות כיסוי אזרחי. הבוקר דקות לאחר תחילת המבצע. החדרנו מצלמות למנהרה שזיהו פעילי טרור נעים לכיוון המנהרה, מגיעים אליה, ולמעשה מוצמד אליה מטען קטן שמנע שימוש מבצעי במנהרות. אנחנו ממשיכים בחשיפה ונטרול המנהרות האחרות". 


המנהרה, שנחשפה סמוך לכפר כילא, נחפרה מתוך מבנה פרטי בלבנון למעלה משנתיים וחדרה כ-40 מטרים לתוך שטח ישראל ואורכה הכולל הוא יותר מ-200 מטרים. ההערכה בצה"ל היא כי קיימות מנהרות יותר ארוכות. דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס ציין כי מדובר בחפירה שונה מזו שבדרום מאחר והמעטפת של המנהרה היא סלעית, זאת לעומת הדיפונים בעזה. על המבצע עצמו פירט מנליס כי "הוא יארך מספר שבועות. יצאנו למבצע כאשר ההבנה שלנו שאין מנהרה מוכנה להפעלה מבצעית", אמר, "זה סיפור מאוד ממודר בתוך חיזבאללה והיכולת לפרום אותו מודעינית הוא לא עניין של מה בכך".

בתוך כך, מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, קיים היום בצהריים פגישה עם מפקד יוניפי"ל, הגנרל האיטלקי סטפנו דל קול. במהלך הפגישה לקח אלוף הפיקוד את מפקד יוניפי"ל לסיור במרחב מנהרת הטרור ההתקפית חזבאללה, שנחשפה השבוע ונחפרה מהמרחב הדרומי של כפר כילא לשטח ישראל, כך לפי דובר צה"ל.
 
בצה"ל אמרו כי מפקד פיקוד הצפון הביע בשם צה"ל מחאה חריפה על הפרת הריבונות הישראלית על ידי ארגון הטרור השיעי במטרה לפגוע באזרחים ישראליים וציין כי מדובר בהוכחה נוספת להפרות החמורות של חזבאללה, המתעלם באופן בוטה מהחלטות האו"ם, ובראשן החלטה 1701. בצה"ל הדגישו גם כי האחריות על חפירת המנהרות על ידי ארגון הטרור בדרום לבנון מוטלת על ממשלת לבנון.
 
מפקד פיקוד הצפון מסר למפקד יוניפי"ל עזר של הכפר השיעי רמיה ובו מסומנת קבוצת בתים מהן נחפרת מנהרת טרור התקפית נוספת לשטח ישראל ודרישה ברורה כי יוניפי"ל יוודא את נטרול המנהרה מהצד הלבנוני של הגבול, וציין בפניו כי מי שייכנס לתוך המרחב התת קרקעי מסכן את חייו. כמו כן, הוא אמר כי האחריות לשלומם של תושבי דרום לבנון הגרים בסמוך לתת הקרקע החודר לישראל מוטלת על ממשלת לבנון.
 
המנהרה הנחפרת מרמיה חצתה לשטח ישראל, אך לא מהווה איום מידי על תושבי ישראל. צה״ל רואה בממשלת לבנון, צבא לבנון ויוניפי״ל אחראים על כל המתרחש בלבנון ובאכיפת החלטה 1701.