האפשרות שצה”ל יתקוף בלבנון תשתיות הקשורות לפרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה עולה לאחרונה לסדר היום התקשורתי ונמצאת על שולחנם של מקבלי ההחלטות, אולם בשלב זה סוברים במערכת הביטחון כי במצב הנוכחי השמדת המנהרות עשויה להימשך שבועות ארוכים, והיא קודמת בחשיבותה באופן משמעותי לפגיעה בתשתיות הטילים המדויקים בלבנון. בתוך כך סייר אתמול ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, בגזרת הצפון ונפגש עם שגרירים זרים המוצבים בישראל, על מנת להסביר להם יותר על מבצע “מגן צפוני” לחיסול מנהרות הטרור של חיזבאללה שהחל השבוע.
 
רק אתמול אישר נתניהו כי בידי הארגון הלבנוני־שיעי עשרות בלבד של טילים מדויקים שסטיית פגיעתם במטרה היא מטרים בודדים. זאת בנוסף ליותר מ־100 אלף רקטות וטילים לטווחים שונים שיש בידי הארגון. העמדה במערכת הביטחון, שהתקבלה בשלב הזה על ידי הדרג המדיני, דוחה את האפשרות לתקיפה של תשתיות שונות הקשורות לפרויקט זה. זאת, בשל הקצב האיטי של התקדמות הפרויקט בשל פעילות הסיכול של ישראל, שלא מצדיק בשלב הזה פעולה צבאית שבסיכוי סביר מאוד תוביל לעימות צבאי עם חיזבאללה.
 
על פי עמדה זו, בצה”ל סבורים שהטיפול במנהרות ובהשמדתן, שעשוי להימשך חודשים, עדיף בבירור על תקיפות של יעדים בעומק לבנון. משתמע מכך שישראל דוחה כרגע אפשרות של פעולה התקפית אווירית בלבנון לנוכח השיקולים השונים שהוצגו. עם זאת, התפתחות מבצעית אחרת בגזרה אחרת, או שינוי משמעותי במצב בלבנון, עלולים לשנות את עמדתה. בהתאם לעמדה זו, והתעדוף שניתן להשמדת המנהרות בשלב זה משטח ישראל בלבד, העריכו במערכת הביטחון עוד לפני מבצע “מגן צפוני” כי הסבירות שחיזבאללה יגיב לחשיפת המנהרות נמוכה.
 

במהלך הסיור אתמול של נתניהו בצפון, הוא ביקש מהשגרירים הזרים לגנות את הפרת הריבונות הישראלית ולהצטרף לדרישה להטלת סנקציות מוגברות על חיזבאללה. “כל מי שיתקוף אותנו, דמו בראשו. ממש כך” אמר נתניהו לנוכחים בסיור. לאחר מכן קיבלו השגרירים סקירה מפי אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק וראש אגף התכנון אלוף אמיר אבולעפיה, וסיירו באזור המנהרה שנחשפה במטעים של מטולה. 
 
“הפעולה הזו היא רק בתחילתה, אבל בסופה נשק המנהרות שחיזבאללה השקיע בו כל כך הרבה - כבר לא יהיה קיים ולא יהיה אפקטיבי”, אמר נתניהו לשגרירים, “אנחנו עושים זאת גם לחמאס וגם לחיזבאללה. ישראל מצפה לגינוי חד־משמעי של חיזבאללה, להטלת סנקציות נוספות על חיזבאללה ולדרישה מממשלת לבנון להפסיק את השימוש בשטחה להתקפות האלה על ישראל”.
 
באשר לחשש שחשיפת המנהרות בצפון תוביל להסלמה עם חיזבאללה, אמר אתמול נתניהו: “אנחנו נחליט מתי נדליק את הגזרה הזאת. מדברים על חיזבאללה שהם מתעצמים. אתם יודעים כמה צה”ל התעצם? במאזן שהיה עד לפני חודשיים היו להם שני כלים אסטרטגיים - טילים מדויקים ומנהרות, ואנחנו דורכים עליהם. המנהרות נחשפו ועוד ייחשפו, ובעניין הטילים, נסראללה רצה שיהיו לו מאות טילים, ובפועל יש להם כעת רק כמה עשרות - וגם להם יש לנו מענה. המנהרות שנחפרו הן גדולות דיין לרכיבה על אופנועים ולחטיפות. הם יכלו להיכנס, לחטוף אזרח ולחזור חזרה בלי שאף אחד בכלל ישים לב”.

בקרוב: חשיפת מנהרות נוספות

מפקד פיקוד הצפון אלוף יואל סטריק קיים אתמול פגישה עם מפקד יוניפי”ל, הגנרל האיטלקי סטפנו דל קול. במהלך הפגישה סייר אלוף הפיקוד עם מפקד יוניפי”ל במרחב מנהרת הטרור ההתקפית של חיזבאללה שנחשפה השבוע, שנחפרה מהכפר כילא בלבנון לשטח ישראל. בצה”ל אמרו כי מפקד פיקוד הצפון הביע מחאה חריפה על הפרת הריבונות הישראלית על ידי ארגון הטרור השיעי במטרה לפגוע באזרחים ישראלים, וציין כי זוהי הוכחה נוספת להפרות החמורות של חיזבאללה, המתעלם באופן בוטה מהחלטות האו”ם, ובראשן החלטה 1701.
 
בנוסף, מסר האלוף סטריק למפקד יוניפי”ל מידע מודיעיני על קבוצת בתים בכפר השיעי רמיה שמהם נחפרת בימים אלה מנהרת טרור התקפית נוספת לשטח ישראל, ודרש כי ארגונו יוודא בהקדם האפשרי את נטרול המנהרה מהצד הלבנוני של הגבול. מדובר במנהרה שחצתה לשטח ישראל, אך לא מהווה איום מיידי על תושבי הצפון.
 
מנגד, טוענים גורמים בדרום לבנון כי ישראל פרצה לרשת סלולרית מקומית ומשדרת לתושבים באזור הגבול הודעות נגד חיזבאללה. על פי הדיווח ברשת “א־נשרה” הלבנונית, קיבלו התושבים הודעות לטלפונים הסלולריים שלהם שבהן נכתב כי עליהם להתרחק מהמנהרות ומפעילות חיזבאללה באזור.
במקביל, גילה אתמול ראש ענף לוחמה תת־קרקעית, סא”ל א’: “במהלך חצי השנה האחרונה עשינו ניסויים ברמת סיווג גבוהה לקראת מבצע ‘מגן צפוני’. הייתה תחושה של מרוץ נגד הזמן כדי לפעול להרס המנהרות לפני שהן יבשילו להיות מבצעיות. הדבר מתבשל כבר כמה שנים, וכבר באוקטובר 2014 הקמנו צוות מודיעיני־טכנולוגי לבחון את הסוגייה”.
 
סא”ל א’ הוסיף: “המנהרות שחפר חיזבאללה אל תוך שטח ישראל נועדו לשעת חירום. אני מעריך שבקרוב נחשוף עוד מנהרות לאורך הגבול, ייתכן שבטווח של ימים או שבועות בודדים”.