אלוף במיל' עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על מבצע "מגן צפוני" שהחל השבוע בגבול לבנון, במסגרתו צה"ל פועל להריסת מנהרות טרור של חיזבאללה שחדרו לתוך שטח ישראל. "המבצע חשוב, אבל לא צריך לנפח אותו מעבר למה שהוא", אמר ידלין. "המנהרות הן לא האס של חיזבאללה, האס שלו זה כוח האש שלו. המנהרות הן אפילו לא המלך או המלכה - הן הנסיך. טוב מאוד שמצאנו את המנהרות ופעלנו נגדם, וכל חכמי ה'בדיעבד' כמו מבקר המדינה ופוליטיקאים מניפולטיביים היו שואלים איך ידעתם ולא פעלתם, אז פעלנו, נטרלנו, אבל כאשר פועלים יש גם איזשהו נזק שהאויב מבין שהוא חדור. עכשיו צריך לעשות כל מאמץ שהוא לא יבין מאיפה הוא חדור".



ידלין התייחס להדלפות שיוצאות מהקבינט ולחשש מחשיפת מידע רגיש לארגוני טרור כמו החיזבאללה והחמאס. "שני דברים רעים קורים לנו" אמר. "הראשון הוא הדלפות מאוד לא טובות מהקבינט, מפגישות של שר הביטחון עם המטכ"ל של צה"ל שיוצאות החוצה ומזהמות את תהליך קבלת ההחלטות, כאשר אנשים יודעים שמה שהם יגידו ישמש נגדם ע"י מתנגדיהם הפוליטיים או של רווחים פוליטיים. הדיונים נהיים הרבה פחות פרודוקטיביים, הרבה פחות נקיים. הדבר השני הוא לא רק הדלפות, הוא דיבורים. שמענו אתמול את ראש הממשלה ושר הביטחון מדבר על מספרים יחסית מדויקים של טילים. זו שגיאה גדולה, כי זה עוזר מאוד לחיזבאללה להבין מאיפה אנחנו יודעים את מה שאנחנו יודעים. אם יש לנו היום יתרון מסוים על חיזבאללה, שלא היה קיים ב-2006, זה מקורות מודיעיניים טובים מאוד. אסור לעזור לחיזבאללה לגלות אותם".



אתה אומר שהדברים של רה"מ אתמול, לפיהם אנחנו יודעים שיש להם רק עשרות טילים מדויקים, הם נזק למודיעין שלנו?
"בהחלט, זה נזק שאסור שיקרה. ראש הממשלה צריך לדבר על הדברים האלו בפורומים סגורים, ולא בהודעות גלויות לציבור שאין בהן שום תועלת. אכן, בפני נתניהו עומד דיון אסטרטגי חשוב ומשמעותי אם מפעל דיוק הטילים של חיזבאללה הוא סיבה לצאת למלחמה. אנחנו מדינה שלא ששה למלחמה. יש 12 שנים שקט מוחלט בגבול הצפון כתוצאה ממה שקרה לחיזבאללה ב-2006, אותה מלחמה שנחשבה למלחמה לא מוצלחת. בפרספקטיבה היסטורית היא הביאה את תקופה השקט הארוכה ביותר".





נסראללה סופג עכשיו, הוא לא מדבר ורואה מה שקורה. אני רוצה לשאול אותך איפה עובר אצלו הקו האדום שמעבר לו הוא יגיד 'די, אני חייב להגיב?'
"תראה, נסראללה מורתע. דיברתי על 12 שנים שהוא לא מעז לעשות שום דבר וקרו לו דברים מאוד גרועים. אם לפני מלחמת לבנון השנייה הוא היה משגר רקטות לקריית שמונה או לנהריה על תירוצים מליגה נמוכה, הרמטכ"ל שלו עימאד מורנייה עלה לשמיים בדמשק. אף אחד לא לקח אחריות אבל הוא האשים את ישראל ולא עשה כלום. לכן, נסראללה באופן בסיסי מורתע מאוד, אבל יש איזשהו קו שהוא יהיה חייב להגיב עליו. אני חושב שתקיפות באזור ביירות יהיו קו אדום".



"אנחנו לא יודעים מה הולך בראש של נסראללה, אנחנו יכולים רק להעריך", אמר ידלין. "כשהייתי ראש אמ"ן הייתי מאוד זהיר וצנוע בהערכות שלי מה אנשים יחליטו בעתיד. זה לא כמו להגיד כמה טילים יש לחיזבאללה, שזה מדידה הנדסית כמותית. הערכה פסיכולוגית מה יעשה אדם בעתיד היא מאוד קשה. נגיד שאנחנו סוגרים את המנהרה לכל אורכה, עם הזרמת בטון מצידנו ולא נהרג אף אחד, לא קרה שום דבר. אני חושב שנסראללה יחשוב עשר פעמים. אם ניכנס עם טנקים לנקודה בצד שלהם ויהיו חילופי יריות, זה סיפור אחר ולכן הקווים פה הם מאוד עדינים והם בוודאי לא מוחלטים".



"הדברים האלו יזיקו לנו באפשרות של להיות יותר חזקים ולנצח במלחמה הבאה". עמוס ידלין. צילום: דוברות עיריית ב"ש



כלומר ההרתעה היא הדדית ומאזן האימה שאתה אומר יכול להימשך כל עוד אחד הצדדים לא מפר אותו בצורה בוטה.
"אני חושב שההערכה שלך היא די מדויקת. יש פה הרתעה הדדית ואני חושב שלא צריך להצטער על זה שאנחנו לא יוצאים למלחמה. מלחמה היא הברירה האחרונה. חיזבאללה הוא לא איום קיומי על ישראל, הוא איום אסטרטגי, אבל לא ברור לטובת מי משחק הזמן. גם אנחנו מתעצמים, גם המודיעין שלנו נהיה טוב יותר, גם ההגנה מפני טילים ורקטות היא מערכת מקצועית יחידה בעולם, יש לנו חיל אוויר מצוין ואם תיגזר עלינו מלחמה אנחנו נהיה מוכנים אליה. ליזום עכשיו מלחמה עם חיזבאללה זה לא אינטרס של מדינת ישראל".



אם אני מסכם את הדברים שלך, אתה קודם כל אומר שההדלפות והמידע שיוצא החוצה הוא דבר רע.
"הדברים האלו יזיקו לנו באפשרות להיות יותר חזקים, עם יותר הפתעות ולנצח במלחמה הבאה. מלחמה היא תמיד חיבור של מודיעין, כוח אש ותמרון. כדאי שכל המרכיבים האלה יהיו במלוא עצמתם וירתיעו את חיזבאללה".