מבצע "מגן צפוני", שיצא לדרך בתחילת השבוע, עורר שוב את הדיון בקרב בכירים לשעבר בצה"ל האם נכונה הדרך בה ישראל ממשיכה לחכות ולא פותחת היא במלחמה כנגד ארגון חזבאללה ולבנון. לאחר גילוי המנהרות בשטח ישראל, וההבנה כי המטרה היתה ניסיון לכבוש את הגליל, עלה היום (שישי) לשידור תא"ל במילואים צביקה פוגל, מפקד עוצבה בפיקוד צפון לשעבר, שמתח ביקורת חריפה על ההתנהלות המבצעית והתקשורתית בכל הקשור לנעשה בצפון. הוא אמר את הדברים בתוכניתו של נסים משעל ב-103FM. 



צריך לפעול מעבר לכך, בצד הלבנוני?

"יש שתי נקודות שצריך להתייחס אליהן בנושא הזה. האחת, ברור לחלוטין היום, אחרי שנחשפו המנהרות ואנחנו יודעים שיש עוד, ואנחנו יודעים שצבא חזבאללה חזר ממלחמתו מסוריה, ויש לו מאות אלפי טילים, ורק עשרות מדויקים. ברור שיש לאויב יכולת וכוונה. למה אנחנו מחכים? שהרקטות יחלידו? שהמנהרות יתמלאו מים? למה אנחנו לא יוצאים ועושים את מה שצריך, להגן את זכות קיומנו. צריך מלחמה בלבנון. כשבראש המטרות חיסול של כל צמרת הצבא החזבאלוני, כולל כניסה פנימה, פגיעה בכל תשתיות המלחמה, אנחנו חייבים להסיר את האיום הזה. אי אפשר לחיות עם איום כל הזמן".

"היהירות שלנו עוברת כל גבול", הוסיף פוגל, והיא מכסה על תחבורה, יוזמה והתקפיות, אנחנו רק מדברים. הראשון שצריך לחסל זה נסראללה. אני מעדיף להיפגע שאני נפגע על בהגנה על זכות קיומי, מאשר להיות ספון במקלט ולחכות עד שיעבור זעם. תראה איך אנחנו נראה, אנחנו רק מאיימים. מה היה צריך את חגיגת המנהרות האלה? 
"אני אתן לך תסריט: אנחנו רוצים לבנות בית אריזה שני דרילרים חופרים שם, מגלים את המנהרה, ממלכדים אותה, והבאים שעוברים שם מתפוצצים בתאונת עבודה של חזבאללה. מה רע בזה? למה צריך לעשות רעש וצלצולים? כי אנחנו לא מאמינים בזכותנו, כי אין לנו אומץ לנצח ואנחנו לא מוכנים לשלם את המחיר. אנחנו מעדיפים להעביר דולרים".

"אפשר להפוך תוך שנתיים למדינה שכולם רוצים לעשות איתה שלום"

משעל שאל שוב האם פניו של פוגל למלחמה, והאחרון השיב: "אני לא רוצה לחכות שהצד השני ייזום את זה. הוא הולך לקראת זה. המנהרות האלה לא נועדו להבריח סיגריות, יש לו מאות אלפי טילים שמכוונים לישראל. הוא לא מכיר בזכותנו לחיות כאן. הם רוצים רק לראות איך אנחנו מותשים, והם עושים מלחמת התשה נהדרת".

"צריך לחפש אותם ולא מנהרות. צריך להכות באויב, ולא בקרקע. בסוף שנצא למלחמה זה יהיה מחיר גדול יותר. האויב עם רוח גבית כי אתה לא עושה כלום. אנחנו מחכים לאלה שיצליחו לעבור. בוא נלך אליהם הביתה ונכה אותם שם. הגיע הזמן גם להבין שאנחנו לא מדינה רק של חיל אויר. בואנ'ה, הגענו לטהרן, הבאנו את הארכיון האיראני לישראל, אל תספר לי שאי אפשר לעשות דברים יותר יפים ומתוחכמים. הפכנו להיות כמו הערבים, מדברים". 
לסיכום אמר פוגל: "בעבר המדינה מינתה אותי להיות ראש מועצה כי היה שם אי סדר. אם היו ממנים אותי להיות ראש ממשלה כי יש אי סדר, אני מבטיח לך שתוך שנתיים היינו הופכים למדינה הכי חזקה במזרח התיכון, היינו המדינה שכל השכנים שלה רוצים לעשות איתה שלום, כי מבינים את העוצמה שיש לנו. הם מבינים היום שאנחנו חבורת פחדנים, זה הכל". 

"יש לנו בעיית מנהיגות ותהליך קבלת החלטות שגוי. משהו לא טוב קורה לנו בצבא, וזה הצבא שאני שירתתי בו ואני מוכן להיות בו בכל רגע נתון. אנחנו יותר מדי מדברים גם שם. אנחנו עושים הצגות בומבסטיות, די. פעם ידענו להפתיע את האויב, להיות יוזמים והתקפיים. אנחנו יותר מדי זמן שורדים במקום לצאת למלחמה". 
"אתה חושב שאני רוצה מלחמות ומשפחות שכולות? ברור שלא, אבל יש אויב שלא מכיר בזכותי, וביום מן הימים הוא יבחר לעשות את זה, ואני מעדיף שזה יקרה שאני חזק והוא הרבה פחות".