השר החבר בקבינט המדיני-ביטחוני, יואב גלנט, אמר הבוקר בריאיון לגל"צ כי אחת הסיבות ליציאה למבצע "מגן צפוני" בתזמון הזה הייתה בגלל שכלי תקשורת בישראל ידעו על התוכנית, והייתה סכנה שהידיעה על הפעילות תדלוף. "אחת הסיבות לעניין, היא שכלי תקשורת בישראל ידעו מהאירוע הזה והיה חשוב לפעול בהפתעה". 



על טענות שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן כי "מה שקורה בצפון זה פעולה הנדסית ולא מבצע", אמר גלנט: "הוא לא בקיא בטרמינולוגיה צבאית. גם לפני 30 שנה כשהעלינו את יהודי אתיופיה בחשאי קראנו לזה מבצע, למרות שלא נורתה ירייה אחת. כשאתה נאבק עם שני אויבים אתה נאלץ לטפל בחזק תחילה. היחסי כוחות שלנו עם חיזבאללה הם טובים אבל הוא נהנה מתמיכה איראנית רציפה. יש לנו כאן פצצה מתקתקת בדמות מנהרות וחייבים להוריד אותה. הפעולה הזאת נעשתה באופן כזה שקודם כל מטפלים באיום הצפוני, ובהמשך נטפל בכל היתר".





השר נפתלי בנט התייחס גם הוא בכאן ב' לאיום המנהרות ואמר כי "המהלך לא פותר את בעיית חיזבאללה, אך הוא נוטל מהם נשק נגדנו. אני חושב שכל אזרח ישראלי צריך להיות שמח ששמנו את ידינו על המנהרות. בלבנון יש לנו בעיה חמורה של 140 אלף רקטות, ואסור לנו היה להגיע למצב כזה. ממשלות מ-2006 עד 2013 אפשרו לזה לקרות. אנחנו עוקבים ויש לנו מענה לכל התרחישים. מדובר באויב שהוא מאוד נחוש לפגוע במדינת ישראל. אפשרנו לחיזבאללה החל מהנסיגה מלבנון בשנת 2000 לגדול מאוד. אפשרנו להם לצמוח בלי שום חסם".

כזכור, בסוף השבוע נחשפה מנהרה נוספת שחדרה לשטח ישראל. בצה"ל מדגישים כי תוואי המנהרה נמצא תחת שליטה מלאה וכי לא נשקפת סכנה לתושבי האזור. הודעה נמסרה לראשי המועצות הרלוונטיות, אך בשלב זה, בשל שיקולים ביטחוניים נוספים, הוחלט לא לפרסם את מיקומה המדויק.

צילום: דו"צ


דובר צה"ל, תת־אלוף רונן מנליס, ציין כי המנהרה מולכדה באופן שמסכן את חייו של כל שמי שיעז להיכנס לתוכה מצדה הלבנוני. אמש אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו על חשיפת המנהרה הנוספת: “צה”ל ומערכת הביטחון ממשיכים לפעול בצפון בהצלחה רבה. בשיטתיות ובנחישות אנחנו מחסלים את נשק המנהרות של חיזבאללה. הפעולה הזאת היא בתחילתה, ודרושים קור רוח ואורך רוח. נמשיך לפעול עד להשלמתה - וכך נעשה”.
 
על אף מזג האוויר הסוער, שהקשה על פעולת הכוחות בצפון, בצה"ל אומרים כי העבודה נמשכת ומתבצעת על פי התוכניות. ההיערכות הלוגיסטית לתנאי מזג אוויר קיצוניים אלה אפשרה את המשך עבודת הכוחות.

חדירה בחסות מזג האוויר

במהלך סוף השבוע הזה אירע גם אירוע חריג אחד: כוח צה"ל פתח באש לעבר שלושה חשודים שניסו להגיע אל המובלעת שבתוכה הוא פועל. על פי הערכה, מדובר בפעילי חיזבאללה שניסו, בחסות מזג האוויר הסוער, לגנוב מכשירים הפועלים על פי טכנולוגיות ייחודיות של צה"ל, שהוצבו במקום כחלק ממאמץ האיתור של המנהרות.
 
האירוע התרחש במובלעת המכונה "רקפת", הנמצאת בצד המזרחי בגבול עם לבנון. מדובר בשטח ישראל, שבשל שיקולים ביטחוניים נמצא מעבר לגדר המערכת. בצה"ל מקפידים לפעול באזורים אלה, כפי שהתרחש גם בימים האחרונים. הכוח שזיהה את שלושת החשודים נכנסים לאזור המבולעת ירה לעברם במטרה להרחיקם מהאזור. השלושה נמלטו, ובצה"ל מעריכים, כאמור, כי כוונתם הייתה לנסות לבחון את אופי הפעולה של הכוחות הישראליים במקום ואת הטכנולוגיות שהוצבו באזור, ולא לבצע פיגוע חבלני.
 
בכל מקרה, האירוע הזה ממחיש את המתח הגבוה שצפוי להימשך באזור גם בשבועות הקרובים, ואת העובדה שכל אירוע על הגדר עלול להוביל להסלמה משמעותית.