ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, הגיע היום (שלישי) לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת וערך סקירה מקיפה בנושא פעילות צה"ל בגבול הצפון ובסוגיות אזוריות נוספות. "הטלטלות האזוריות עומדות בפני סיום והשתנות גדולה, הטומנות בחובן הזדמנויות לצד סיכונים בכלל הגזרות", אמר. יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אמר בדבריו בפתח הדיון: "ראש אמ"ן מופיע לראשונה בפני מליאת הוועדה, שמונה חודשים מאז מונה לתפקיד, שהם כמו שמונה שנים בכל מדינה אחרת. מי כמו הוועדה הזו, על ועדות המשנה שלה, יודעים עד כמה צה"ל תלוי ומוכוון ע"י המודיעין". 
במהלך הדיון, סקר היימן את עיקרי המגמות בזירה האסטרטגית והאזורית, ואת השפעותיה של מהפכת המידע על המחקר המודיעיני באמ"ן. ראש אמ"ן ציין את התקופה הנוכחית – אותה כינה "עידן של שיבוש, עיצוב והתהוות" - כהזדמנות לפעולה בכלל הגזרות במסגרת המערכה שבין המלחמות.
היימן התייחס בנוסף לפוטנציאל הנפיצות בזירה הצפונית וסקר בפני חברי הוועדה את התקדמות מבצע "מגן צפוני", שמטרתו היא נטרול איום המנהרות בצפון, המהווה אבן יסוד בתכנית ההתקפה של ארגון הטרור חיזבאללה. ראש אמ"ן הדגיש כי חיזבאללה מחזיק ביכולת אש סטטיסטית מזה שנים אך אין ברשותו יכולת תעשייתית להסבה וייצור של אמל"ח מדויק.

כוח חיזבאללה. צילום: רויטרס

על ההתפתחויות בסוריה והתייצבות משטר אסד המתרחשת במקביל להתבססות הציר השיעי, הבהיר היימן כי ישראל נחושה להרחיק את איראן וחיזבאללה ממרחב רמת הגולן. עוד הוסיף כי מחיר ההתבססות האיראנית בסוריה מעורר מחלוקת בקרב צמרת קבלת ההחלטות באיראן, ולפיכך מזהה מגמת בלימה וצמצום בשטח בעשרות אחוזים.
ראש אמ"ן הרחיב אודות המשבר הכלכלי העמוק אליו איראן נקלעה מאז חידוש הסנקציות, וציין כי היקף יצוא חביות הנפט ירד משמעותית. בהקשר זה, ציין כי אמ"ן מנטר בהצלחה את המאמצים העדכניים לעקוף את הסנקציות, ופועל אל מול הגורמים הרלוונטיים בקהילה הבינלאומית.
בסיכום דבריו, אלוף היימן ציין כי הסבירות למלחמה יזומה נמוכה, היות ודומה שמלחמה אינה אינטרס של אויבנו כרגע. עם זאת, מציאות השיבוש, העיצוב וההתהוות מייצרת פוטנציאל גובר לדינמיקה של הסלמה.