ארגון בצלם טוען היום (שלישי) כי חיילי צה"ל ביצעו ירי למרות שלא נזקקו לכך, ובעקבות זאת מצא את מותו מוחמד חבאלי, בן 22, תושב מחנה הפליטים טול כרם. חבאלי, מוגבל שכלית, נורה ומת מפצעיו מאוחר יותר, כשלטענת הארגון, לא היתה הפרת סדר אלימה כפי שטען צה"ל ו"מוכיח בבירור כי האזור המיידי שבו נורה חבאלי היה שקט לחלוטין. הירי בו נעשה ללא הצדקה ובניגוד לחוק. אלא שגם בנסיבות מובהקות אלו, חקירת מצ"ח שהפצ"ר, אלוף שרון אפק, הורה על פתיחתה, אינה אלא שלב הטיוח הראשון של מעשה ההרג – בדומה לאלפי פגיעות בפלסטינים בעבר", נמסר מהארגון.

על פי הטענות, חבאלי הסתובב במקום כשהוא חוצה את הכביש הלוך וחזור ועל פי הנראה בתמונות, לא התנהלו עימותים בין תושבים לחיילים. קצין ושני חיילים הלכו לכיוון מסעדת א-סבאח, ועצרו במרחק של כשמונים מטרים ממנה. על פי העדים, כמה שניות לאחר מכן ירו החיילים לעבר צעירים מול המסעדה, ואלו נמלטו מהמקום. חבאלי, הנראה בסרטון אוחז מקל עץ ארוך שאסף כמה דקות לפני הירי, היה האחרון להתרחק.

"לאחר שהתקדם מספר צעדים נורה בראשו מאחור, ממרחק של כשמונים מטרים. ירייה נוספת פגעה ברגלו של תושב טול-כרם אחר. כדקה לאחר הירי נראים שלושת החיילים כשהם מצטרפים לשאר החיילים שבאזור ועוזבים את המקום, מבלי להעניק לחבאלי או לפצוע טיפול רפואי". האירוע התרחש ביום שלישי שעבר, בשעה 2:30 לפנות בוקר.
 
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי ״ביחס לאירוע נפתחה בשבוע שעבר חקירת מצ"ח. בשלב זה ניתן לציין כי במהלך פעילות מבצעית של  לוחמי צה"ל בטול כרם, התפתחה הפרת סדר אלימה, במהלכה עשרות פלסטינים  יידו אבנים לעבר  הלוחמים. בתגובה, הלוחמים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי. דווח כי פלסטיני אחד נהרג ואחר נפצע. עם סיום החקירה, ייבחנו ממצאיה על ידי הפרקליטות הצבאית. בנוסף, האירוע מתוחקר ברמה הפיקודית".