מנהלת המרכבה והרק"ם (מנת"ק) במשרד הביטחון סיימה בהצלחה את השלב הראשון בסדרת הניסויים של מערכת הצריחון הבלתי מאויש לנגמ"ש ה'איתן' ונגמ"ש ה'נמר'. במהלך סדרת הניסויים, שוגרו בהצלחה טילי 'גיל' מתוצרת רפאל אל עבר מטרות מדומות. הניסוי נערך בשדה הניסויים 'שדמה', במטרה לבדוק את כל הפונקציות התפעוליות של הצריחון. המערכת הבלתי מאויש פותחה על ידי המנהלת, זאת במטרה לאפשר יכולות כדוגמת תותח 30 מ"מ, כוונות מתקדמות ויכולות נוספות. הצריחון מופעל מתוך תא הצוות, זאת במטרה לענות על האתגרים הקיימים בשדה הקרב המודרני תוך שמירה על חיי הלוחמים הפועלים בשטח.
מערכת הצריחון מורכבת ממערכות שליטה ייעודיות וחדשניות המאפשרות הפעלה של הצריח מתוך תא הצוות במטרה למנוע את חשיפת הלוחמים לסכנות חיצוניות. הצריחון יצויד במערכת הגנה אקטיבית ובמערכות מיגון נוספות וייחודיות. לצריחון יכולות אש ותצפית 'מעבר לגבעה' כאשר נגמ"ש 'איתן' הינו כלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם. הצריחון הבלתי מאויש יגביר וישדרג את יעילותו של הנגמ"ש בשטח פתוח ובשטח בנוי. הניסוי מהווה את השלב האחרון באינטגרציה של טיל 'גיל' לצריחון של מנת"ק.
טיל גיל נורה מצריחון בלתי מאויש של נגמ"ש האיתן העתידי

צילום: דוברות משרד הביטחון
ה'גיל' מהווה כיום מערך נ"ט מרכזי ב-30 צבאות ברחבי העולם, וסופק כבר בכמות של למעלה מ-30 אלף טילים. מדובר בטיל אלקטרואופטי, אשר מאפשר יכולת 'שגר ושכח' ו'שגר וצפה'. האינטגרציה של הטיל לצריחון הבלתי-מאויש, אשר בוצעה בהצלחה, תאפשר ללוחמי צה"ל לשגר את הטילים מתוך הרכבים, בעודם מוגנים, מה שיגדיל את טווח התקיפה של הרכבים באופן משמעותי.  לאחרונה פורסם גם כי צה"ל הצטייד בטילי גיל 2, דור-5. משגר "גיל" המותקן על ה'נמר' ועל ה'איתן' מאפשר גם שיגור של טילים אלה, כן ויאפשר את הגדלת טווחי הירי של הרכבים.  בנוסף, טיל גיל-2 יאפשר ירי ללא קו ראייה לנקודת ציון, וכך יוכלו הרכבים לשגר טילים ללא חשיפה לאויב.

אוריאל הוכמן, ר' מדור מערכות הנשק, ענף הצריח, מנת"ק הסביר: "אנו מנהלת המרכבה והרק"ם (מנת"ק) במשרד הביטחון, פועלים כל העת על מנת למצוא פתרונות מתקדמים המותאמים לשדה הקרב העתידי וזאת בנוסף למטרה שהיא שמירה על חיי הלוחמים בטנק". לדבריו, יכולותיו של הצריחון הבלתי מאויש ישפרו באופן משמעותי את הביצועים של הכוחות הפועלים בשטח ויאפשרו אפקטיביות טובה יותר בשדה הקרב. צבי מ', ראש מנהלת מערכות נשק טקטי מדויק ברפאל ציין, כי "היכולת לשלב את טילי הגיל בצריחים הבלתי-מאוישים של נגמ"שי ה'איתן' וה'נמר' מקנה לרכבים אלה יתרון מבצעי משמעותי בשדה הקרב, בפגיעה מדויקת במטרות רחוקות ובתרחישי קרב רבים בזירות הלחימה השונות".