לאחר התבטאויותיו של נציב קבילות החיילים, אלוף במיל' יצחק בריק בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, תא"ל במיל' משה צ'יקו תמיר הגיע היום (חמישי) להתראיין בתוכניתם של רוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור "הקבינט" ב-103FM וצידד בדבריו של מפקדו לשעבר ואף הוסיף: "אני רואה את בעיית המוכנות של הצבא בצורה הרבה יותר רחבה. בריק רואה בעיני רק חלק ממנה. אני מציע לכל מי שמעביר ביקורת על בריק לחשוב פעמיים".



כשאתה צופה בביקורת של בריק על הצבא והתגובות שהיא מעוררת מה אתה חושב?


"הרבה זמן לא ראינו קצין שהולך עם האמת שלו עד הסוף ונעמד על רגליו האחוריות בעקשנות. אני מאוד מעריך את מה שהוא עשה למרות כל הביקורת. בריק מביא לנו את סימפטום המבוכה המרכזי של צבא היבשה שלא מוצא את מקומו במערכות החדשות, ולא מצליח למצוא את אופן הפעולה המרכזי שלו. בהיבט הרחב, הביצועים של צבא היבשה בשנים האחרונות לא היו מבריקים, בטח לא בצוק איתן. מערך היבשה מתמודד עם אתגרים חדשים והציון שצה"ל קיבל בהתייחסות לשינוי הזה הוא לא גבוה. המבוכה הזאת ניכרת בכל המעגלים. אני ממליץ לאביב כוכבי לפעול לטיפול בשורש הבעיה ולא רק בסימפטומים".



בוא נדבר על המנהרות בצפון, חפרו לך מתחת לבית?


"אני כבר המון שנים חי בצפון. כאן גידלתי את ילדיי. היום אלו מנהרות ופעם היו מרגמות. מטולה ספגה בעבר גם טילי נ"ט לתוך המושבה יחד עם ירי קליעים. מי שחי ביישובי העימות יודע את זה וחי הם ההבנה הזאת. בהיבט האישי אני לא מופתע מהמנהרות, בהיבט המערכתי נחשף כאן משהו שלא היה חשוף קודם לציבור. הפעולה החשובה הייתה איסוף המודיעין. צה"ל במשך שנים רבות הצליח לפרק את הנכסים המסווגים של חיזבאללה. בהיבט הזה הציון שאני מחלק לו הוא מאוד גבוה".



מה דעתך על ההחלטה השנויה במחלוקת להסתפק בטיפול במנהרות מהצד הישראלי ולא להיכנס לצד הלבנוני, מחשש להסלמה?


"במערך הכוחות היום ישראל יכולה לחשוף את כל המנהרות ולטפל בהן מקצה לקצה בתיאום עם האו"ם גם אם צבא לבנון לא כל כך מסכים לכך. בעיני אין ברירה - חייבים לטפל במנהרות לכל האורך. לישראל יש את כל הלגיטימציה לנטרל את הכלי הזה. להערכתי חיזבאללה ינסה למצוא כל תעלול שיוכל להאט ולפגוע בפעילות של צה"ל. הוא אמנם במבוכה בשבועיים הקרובים אך מהיכרותי את הארגון הוא עוד ימצא את התעלול שהוא מחפש".



להערכתך, עצם החשיפה תנטרל את הכיוון הזה של חיזבאללה?


"זה ינטרל מעט, אם לא נהיה עקשנים על הנטרול המלא יחפרו מנהרות חדשות. כמו חמאס, חיזבאללה לא עוצר בגלל בעיה טקטית כזו או אחרת. אין ספק שהם במבוכה והפסידו הרבה מאוד אך אם הם ידעו שישראל לא נרתעת לנטרל את מנהרות עד הסוף זה ישפיע. אם חיזבאללה תדע שישראל מוכנה להסתפק בטיפול מינימאלי כדי לשמור על השקט אז אנחנו עוד נקבל את המשך הפעילות של מנהרות נגדנו בהמשך".