גל הפיגועים נמשך: חייל צה"ל נפגע הבוקר (שישי) בראשו באורח קשה במהלך עימות עם מחבל שהטיח אבן בראשו ודקר אותו בעת ששמר בעמדת שמירה צבאית סמוך ליישוב בית אל. כוחות ההצלה שהגיעו למקום האירוע העניקו לו טיפול רפואי ראשוני במקום ופינו אותו לבית החולים הדסה עין כרם כשהוא מורדם ומונשם. במהלך האירוע המחבל חדר את הגדר, התקרב לעמדה, השליך את האבן לעבר הלוחם ונמלט. כוחות צה"ל פתחו בסריקות אחריו.
פעילות צה"ל ברמאללה

מתחקיר ראשוני עלה כי במהלך המאבק שהתפתח המחבל דקר את הלוחם בסכין וכן פגע בו ממרחק קצר באמצעות אבן. מהסימנים בשטח עולה כי המחבל נפצע גם הוא במאבק. תחקיר צה"ל נמשך.

במהלך הלילה פעלו לוחמי צה"ל בעיר רמאללה, בעקבות פיגוע הירי שאירע אמש בצומת אסף בו נפלו שני לוחמי צה״ל, סמל-ראשון יובל מור-יוסף ז"ל וסמל יוסף כהן ז"ל ונפצעו אזרחית ולוחם נוסף באורח קשה.
 
כמו כן, הלילה עצרו כוחות הביטחון באיו"ש 40 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוחות הביטחון. מתוכם, 37 מוכרים כפעילי ארגון הטרור חמאס. החשודים הועברו לחקירה
 
זירת הפיגוע בו נפצע החייל. צילום: הדר לוז/TPS
זירת הפיגוע בו נפצע החייל. צילום: הדר לוז/TPS


בתוך כך, רמאללה, עיר הבירה של הרשות הפלסטינית בה מתגורר גם ראש הרשות, אבו מאזן, כותרה מאז פיגוע הירי בצומת גבעת אסף, בו נרצחו סמ"ר יובל מור יוסף וסמל יוסף כהן, נפצע באורח אנוש חייל נוסף ונפצעה קשה צעירה שהייתה במקום. במהלך הלילה נמשך הכתר על רמאללה, וצה"ל פעל בכוחות מתוגברים על מנת לאתר את חברי החולייה שביצעו את הפיגוע הקשה, במהלכו גם נגנב נשק של אחד הלוחמים. במערכת הביטחון מעריכים כי החולייה שביצעה את הפיגוע היא חוליית חמאס, וכי אנשיה הצליחו להימלט מהמקום לכיוון רמאללה.

צה"ל כיתר כאמור את העיר ופתח בסריקות נרחבות אחר היורים, שנמשכות גם היום. אולם, מלבד ברמאללה, בצה"ל נערכים גם במספר מקומות נוספים, על מנת למנוע מגל האירועים להמשיך ולדרדר את האזור להסלמה כוללת. היום (שישי) הוא יום השנה להקמת חמאס, והחשש העיקרי בצה"ל הוא מפיגועי חקיינות שעלולים להתרחש. דובר צה"ל הודיע כי בשטחי יהודה ושומרון תהיה פעילות רחבה, והמפקדים יימצאו במקום. 

חמאס קרא לציבור בגדה וברצועת עזה להשתתף בהפגנות יום הזעם שעתידות להתקיים היום, והאשים אמש את הרשות הפלסטינית בשיתוף פעולה עם ישראל ואיים כי גל הטרור רק יתגבר. "אנחנו מודיעים לכל הנהגת האויב - אל תחלמו על ביטחון מעל אדמתנו", אומרים בחמאס. "עליכם להסתלק כי אין דרך חזרה מהבחירה של העם שלנו להילחם לשחרור אדמתו - לא משנה מה יהיה גודל הקורבנות". בפת"ח קראו לפלסטינים להסלים את המצב ולצאת למחאות בגדה, "לזכר השהידים, וכדי להגשים את המטרות שלנו", אמרו. אבו מאזן, לעומתם, הודיע כי הוא מתנגד לאלימות ומגנה אותה, אולם טען כי את מחיריה משלמים שני הצדדים וכי האשמה מוטלת על ישראל, תוך שהוא מזכיר את "האווירה שיצרה מדיניות ההתפרצויות החוזרות ונשנות לערים (הפלסטיניות), ההסתה נגד הנשיא (אבו מאזן) והיעדר אופק לשלום".

בשלב זה בעימות ברצועת עזה יש לחמאס הרבה מה להפסיד, כשהשלטון והאחריות שייכים לו. לעומת זאת, בהכוונת פיגועים והוצאתם אל הפועל ביהודה ושומרון, תג המחיר הנדרש ממנו נמוך מאוד והוא אפילו מרוויח בפגיעה כפולה בישראל מצד אחד וברשות הפלסטינית מהצד השני.
בין שיש קשר ישיר לתשתית הטרור הקשורה לביצוע פיגוע הירי בעפרה ובין שמדובר בהתארגנות אחרת, נראה שלתכנונה של פעולת הטרור ולביצועה, נוסף להרג הלוחמים בשטח, יש משמעות אחרת. סביר להניח שלאחר שתמונת האירוע הזה תתבהר יהיו לצה"ל הרבה לקחים להפיק, הן בעניין הגעת רכב המחבלים לנקודת הפיגוע הן בהיבטים המבצעיים שקשורים לאבטחת תחנת האוטובוס. 



נאבקים על חייו של הלוחם
 
בבית החולים שערי צדק, שטיפלו השבוע במספר פצועים בעקבות גל הפיגועים המתחדש, מספרים כי הם נאבקים על חייו של לוחם צה"ל שנפצע אנוש וסובל מפציעה קשה בראשו. הצוות הרפואי הצליח לייצב את מצבה של הצעירה שהובאה לבית החולים כשהיא פצועה קשה והיא יצאה מכלל סכנה לאחר שעברה סדרת ניתוחים והועברה להתאוששות, שם פגשה את הוריה של שירה איש-רן, שנפצעה בפיגוע בעפרה ואיבד את בנד שיולד בעקבות הפציעה. הוריה של איש־רן באו להיפגש עם הוריה של הצעירה שנפצעה אתמול, שהם שכניהם ליישוב.
 עדי ראייה סיפרו כי מכוניתם של המחבלים הגיעה מכביש 60 ופנתה מערבה בצומת גבעת אסף. הם עצרו את מכוניתם ליד הבטונדה. מהרכב יצא מחבל חמוש ופתח באש מטווח אפס לעבר לוחמים מחטיבת כפיר שעמדו בתחנה ואבטחו את האזרחים שהיו במקום.
 

"אני זוכרת רק שראיתי אנשים נופלים לרצפה", סיפרה שרי ארביב, עדת ראייה שהייתה בזירה בזמן הירי, "עמדתי בטרמפיאדה וחיכיתי שיאספו אותי הביתה מהאימון שלי. לפתע נעצר רכב כחול. חשבתי שבאו לאסוף אותי אבל פתאום יצא מתוכו בחור עם נשק והתחיל לירות. שמעתי הרבה יריות. המשכתי לרוץ עד שראיתי ג'יפ של הצבא".
 ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים אתמול הערכות מצב והתייעצויות ביטחוניות, ובמהלכן הנחה לזרז הריסה של בתי מחבלים (תוך 48 שעות יחלו ההריסות). כמו כן הנחה על המשך המאמץ ללכוד את המרצחים ולסיכול התשתיות שמהן יצאו.  וכן  להגביר את המעצרים המנהליים של פעילי חמאס ביו"ש, לעבות את כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, לתגבר את ההגנה על הצירים, להציב מחסומים בכבישי יו"ש, להמשיך בכיתור אל־בירה ולשלול את ההיתרים לעבודה בישראל מבני משפחותיהם של המחבלים ושל הסייענים. 
 נתניהו גם הודיע כי יסדיר את מעמדם של אלפי בתים ביו"ש, שלדבריו נבנו בתום לב ושמעמדם החוקי לא היה מוסדר עד כה, חלקם זה עשרות שנים. זאת במקביל לפנייתו ליועץ המשפטי לממשלה לנקוט את הצעדים המשפטיים שנחוצים לאישור בנייתן של 82 יחידות דיור חדשות בעפרה. גורם מדיני אמר אמש כי נתניהו העביר מסר לחמאס ולפיו אם הארגון יפעיל טרור ביו"ש לא תהיה הפסקת אש בעזה.