אלפי חברים, בני משפחה ומכרים הגיעו היום (שישי) לחלוק כבוד אחרון לחיילי צה"ל שנרצחו בפיגוע בגבעת אסף אתמול - סמל יוסף כהן שהובא למנוחות בהר הזיתים בירושלים, וסמ"ר יובל מור יוסף, שהובא למנוחות באשקלון. בין המלווים, חרדים רבים לצד חובשי כיפות סרוגות וגם הרבה חיילים מ"נצח יהודה" במדים.

הרב אליהו מירב, אביו החורג של כהן, אמר מעל קברו: "יוסי מתוק, יוסי יקר, מי היה מאמין. כולנו יהודים ומאמינים שה' נתן ה' לקח, כולך לב, כולך זהב, כולך טהור. בן 19 וחצי, ולא בן 20, אין לך שום דין. נהניתי ממך יוסף כמה שנים, גידלתי אותך. כולך לב זהב שהוא נשמה שכולה נתינה, עכשיו אתה משגיח עלינו מלמעלה. יוסי, אתה מגיע למקומות הכי נפלאים. אתה רואה משם למעלה את שנאת החינם שהיא המכה הגדולה ביותר של עם ישראל. אנחנו מחכים ומאמינים באמונה שלמה שהמשיח בוא יבוא, אבל בינתיים פירוד הלבבות והכעס מתגבר".
הלווייתו של יוסף כהן. צילום: רן דהן, TPS
הלווייתו של יוסף כהן. צילום: רן דהן, TPS
רב הישיבה נשא הספד אף הוא, ואמר: "יוסף היקר, נפגשנו כשהיית בן 18, היית שבור אחרי שלוש שנים של המחלה של אביך. היה קשה להוציא ממך חיוך וצחוק של נער. זכיתי להיות בתקופה הזאת לצדך כשלמדת אצלנו וגם בכפר זיתים. אבל היית עקשן, החלטת שאתה רוצה להחזיר לעצמך את השמחה, הפכת להיות בחור מלא שמחת חיים, בחור שלא נותן לחיים לשבור אותך".
 

מפקד בגדוד נצח יהודה הוסיף: "יוסף היקר, יוסף הצדיק אני עומד לפניך היום כנציג של גדוד נצח יהודה בחטיבת כפיר. פעם אחרונה שראיתי אותך היית בסיום קורס, בטקס קבלת כומתה, שמחת שאתה הולך עכשיו להגן על עם ישראל. שמונה חודשים ראיתי אותך מתאמן. היית לוחם אמיתי, לוחם בנפש. על כמה קשיים לא ויתרת לכל אורך הדרך. חברים שלך אמרו שתמיד עזרת גם ברגעים הקשים. במשימתך האחרונה נפלת, כדורי המרצחים השיגו אותך. אבל אנחנו לא ננוח ולא נשקוט ונמשיך במשימה של הגנה על עם ישראל. אנחנו נמצאים באירוע קשה מאוד, לבנו כואב, אנחנו עצובים ומתאבלים, היה שליח בשבילנו לחבריך ולעם ישראל. תמיד תהיה חלק ממשפחת נצח יהודה. יהי זכרך ברוך".
הלווייתו של יוסף כהן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הלווייתו של יוסף כהן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 
"יובל, לכתך השאירה חלל עצום בלבנו"

בבית העלמין באשקלון התקהלו רבים סביב חלקת הקבר של יובל מור יוסף. מח"ט חטיבת כפיר בה שירת מור יוסף ביחד עם כהן, ספד לו: "יובל, באתי לכאן בשם חטיבת כפיר וכלל חיילי צה"ל על מנת לחלוק לך כבוד אחרון. לדאבוני, לא הכרתי אותך באופן אישי אך בשעות האחרונות שמעתי רבות עליך. היית כדורגלן מצטיין, ויתרת על החלום כדי לשרת כלוחם. שירתת במסייעת. אדם שעזרה לזולת היא נר לרגליו. אדם צנוע שקט ואהוב על כל חבריו".
 
המח"ט המשיך: "לכתך בטרם עת השאירה חלל עצום בלבנו. היית עמוד תווך. כל מחשבותיך היו נתונות לקרוביך. כל חופשה הייתה מוקדשת למשפחתך. בשבוע האחרון פעל הגדוד על מנת לתפוס את המחבלים שביצעו את הפיגוע בעפרה. היית חלק מהפעילות שהובילה לחיסול מחבל. אתמול נגדעו חייך בטרם עת, נפלת במשימה על הגנת המולדת. לאורך כל שירותך עמדה לנגד עינינו ההגנה על המדינה. רוחנו לא תיפול, נמשיך בעוז במשימתנו. לא ננוח ולא נשקוט עד שנניח ידינו על הרוצח הנתעב. משפחת מור יוסף אתם תישארו חלק מאיתנו. רוחו תמיד תהיה עמנו. אני שולח תנחומים גם למשפחתו של יוסף כהן ז"ל.
הלווייתו של יובל מור יוסף. צילום: קובי ריכטר,TPS
הלווייתו של יובל מור יוסף. צילום: קובי ריכטר,TPS

חברתו של מור יוסף,  מיכל בוגנים, אמרה מעל קברו: "אהוב שלי, אני בשוק. הלב שלי לא מעכל אבל הראש שלי מבין. חשבתי שאתה אהבת חיי וצדקתי. כל כך צעיר. רק בחודש הבא היית אמור לחגוג 21. זה לא נתפס. אהוב שלי, אתה ילד. מי זה המחבל שלקח אותך לוחם שלי? מי כמוני יודעת כמה קלה עבורך הייתה הבחירה ללכת ללחימה למרות שלא היית חייב".
 
בוגנים המשיכה: "אתה גיבור אמיתי, אין איש טוב ממך. עזרת לכולם ותמיד ידעת לסלוח. קשה לי עם זה שאת השבוע וחצי האחרון העברנו בנפרד. לא הספקתי להיפרד ממך. זו התחושה הכי קשה, שלא הספקתי להגיד לך דברים אחרונים. הדמעות לא מפסיקות מאתמול והבטן שלי לא מפסיקה להתהפך. היית איש צדיק. האמנת אמונה שלמה בבורא עולם ושמרת על הכל בצניעות. אני אוהבת אותך מאוד והיום ברור לי שאלוקים לוקח רק את הטובים. אני לא מפסיקה להתגעגע. מקווה שאתה שומע אותי למעלה. לא אשכח אותך לעולם. כל מה שרציתי זה להיות האישה שלך לתמיד. יהי זכרך ברוך אהוב יקר, הלב שלי מרוסק.
אביו של מור יוסף ספד לבנו: "ילד שעשועים, ילד של תורה, ילד של כיבוד הורים, ילד של חברה, ילד של עזרה, באת לעולם כדי לעזור. אני מבקש ממך דבר אחד, אל תפסיק לעזור גם בעולם הבא".
הלווייתו של סמ"ר יובל מור-יוסף. צילום: ללא קרדיט
הלווייתו של סמ"ר יובל מור-יוסף. צילום: ללא קרדיט

סמ”ר יובל מור־יוסף, בן 20 מאשקלון, וסמל יוסף כהן, בן 19 מבית שמש, לוחמי גדוד נצח יהודה בחטיבת כפיר, נרצחו אתמול בפיגוע בגבעת אסף. השניים נהרגו כאשר מחבל ירד מרכב, ירה לעבר הטרמפיאדה שבה עמדו ונמלט לכיוון רמאללה, תוך שהוא גונב נשק מאחד הלוחמים.

מור־יוסף הניח אחריו הורים ושלוש אחיות, מתוכן שתיים עם צרכים מיוחדים. הוא למד בבית הספר מקיף ב’ באשקלון והתגייס לפני שנה וארבעה חודשים.  הוריו קראו לציבור לבוא להלוויית בנם. “אנו מבקשים מעם ישראל להגיע בהמוניו להלוויה של יובל. בואו לכבד את זכרו”, אמרו.
 
מור־יוסף כלל לא אמור היה להיות בגזרה אתמול בבוקר, אבל התנדב להחליף חבר ולאבטח את הטרמפיאדה במקום לצאת הביתה. “הבוקר אבא שלו דיבר אותו, ויובל סיפר שהוא אחרי משמרת לילה והיה אמור לצאת הביתה – אבל התנדב להחליף אחרים בגזרה כדי שיוכלו לנוח", סיפר דודו, סמי מור יוסף. “זו גזרה משמיים”.

רגעים לפני שעלה למשמרת האבטחה בטרמפיאדה, שלח יובל הודעה לחברו בוואטסאפ: “אם אתה עובר בגבעת אסף אל תשכח אותי אחי, אוהב אותך”.
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם ביקר בבית המשפחה ומסר: “פגשתי משפחה ערכית ומסורה שעולמה חרב עליה ברגע אחד. אין מילים שיוכלו לנחם הורים שצריכים לטמון את ילדיהם. אין שום הסבר הגיוני לכך. גם לא צריך להיות. ממשלת ישראל צריכה לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לטיפול בטרור, כי ברור שמשהו פה לא עובד. בשמי ובשם תושבי אשקלון, אני שולח את תנחומינו העמוקים למשפחה השכולה. מי ייתן ולא תדעו עוד צער”.
 
סמל יוסף כהן בן ה-19 התייתם מאביו לפני כחמש שנים, ובמהלך שירותו הוגדר כחייל בודד והתגורר בדירת בודדים בירושלים. “הוא הרגיש שהוא תורם בצבא, והאמין ששם יוכל להתחזק”, סיפר הרב דוד פוקס מרבני עמותת נצח יהודה. “הוא היה בחור שקט, חיובי מאוד, כל הזמן עם חיוך על הפנים ושמח ממה שהוא עושה”.