לבנון תיאלץ לנקוט עמדה: עיתון "אלחיאת" הלבנוני פרסם היום (שבת) כי ארגון יונפי"ל של האו"ם בדק את שלוש המנהרות שנחפרו בלבנון וחדרו לתוך ישראל, ומצא כי שתי מנהרות מתוכן עוברות את הקו הכחול, אך אין להן פתח לתוך שטח ישראל.



על פי הדיווח, ישראל תעביר ביום רביעי את סוגיית המנהרות לדיון במועצת הביטחון של האו"ם, במסגרת מסע דיפלומטי תקשורתי, הנתמך על ידי ארצות הברית, וזאת במטרה להפיל את האחריות לחפירת המנהרות, שמבוצעת על ידי חיזבאללה, על השלטונות בלבנון. 



העיתון מדווח עוד כי לבנון ממתינה לדוח של האו"ם, העוסק בדרום לבנון, לגבי אמיתות הטענות של ישראל, ולהחליט מה היא אמורה לעשות לפי הדוח. במקביל, לבנון אמורה לעלות בישיבת מועצת הביטחון את מה שהיא מכנה ה"הפרות החוזרות ונשנות של ישראל לגבול לבנון", הן באוויר והן ביבשה. פרשנים מציינים כי במסגרת הישיבה, לבנון תדגיש את מחויבותה להחלטה הבינלאומית 1701, ותחליט מה עליה לנקוט על מנת לשמר את הסכם זה. 



ארגון האו"ם, כך מדווח העיתון, ביצע עד אתמול תחקיר, וגילה כי לשתי מנהרות אין כאמור פתח בשטח ישראל, וחפירתן בצד הלבנוני לא הושלם. לגבי המנהרה השלישית, תחקיר האו"ם עדיין לא הסתיים. המקורות סבורים כי שתי המנהרות כן עברו את קו הגבול ששורטט בשנת 2000 על ידי האו"ם, ולכן הטיפול בהן יועבר לממשלת לבנון, ויאלץ אותה לנקוט עמדה ברורה בעניין. 



הריסת המנהרות. צילום: דובר צה"ל



גילוי מנהרה במסגרת מבצע מגן צפוני. צילום: דובר צה"ל



כזכור, השבוע יצאו חברי משלחת צה"ל, המורכבת מקצינים בכירים בראשות ראש אגף המבצעים, אלוף אהרון חליוה, לפגישה עם מקביליהם בצבא הרוסי, על מנת לעדכנם בנושא מבצע "מגן צפוני", זאת בהמשך לשיחה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. במסגרת הביקור, שנארך כיממה, דנו הצדדים גם בנושאים מבצעיים נוספים.



כמו כן, השבוע אותרה המנהרה השלישית בצפון. המנהרה חוצה משטח לבנון לשטח ישראל, והתוואי שלה נמצא בשליטת צה"ל ואינו מהווה איום. התוואי, כמו יתר התוואים, מולכד על-ידי צה"ל. מדובר צה"ל נמסר כי "כל מי שייכנס אליו מצדו הלבנוני מסכן את חייו. צה"ל פועל לביצוע תהליך מחקר על תוואי המנהרה".



עוד נמסר מצה"ל כי "האחריות על חפירת המנהרות משטח לבנון מוטלת על ממשלת לבנון. מדובר בהפרה חמורה של החלטה 1701 וריבונות מדינת ישראל. כוחות צה"ל ממשיכים לפעול על פי התכנית הסדורה שאושרה להמשך איתור וחשיפת מנהרות טרור".