"עשו לי משפט שדה מבלי לחקור", כך אמר הבוקר (ראשון) האלוף במיל' ישראל זיו, בעקבות הסנקציות שהטילה עליו ארצות הברית בטענה שהוא סיפק נשק לממשלה ולמורדים במלחמת האזרחים בדרום סודן. בשיחה עם אילה חסון ב-103FM אמר זיו כי "אף אחד לא פנה, בדק או תחקר. רק קבעו להטיל סנקציות עליי ועל החברות שלי בטענה שאני מפעיל פרויקט חקלאי שהוא סוג של כיסוי לאספקת נשק".


אתה מספק נשק לדרום סודן? למורדים או לשלטון?
"חס וחלילה. לא עשיתי דבר כזה מעולם, בוודאי לא שם".

ייתכן שמישהו עשה זאת תחת החברה שלך?
"לא. אני יודע זאת בוודאות כי יש לנו מגנון מאוד מפוקח וויזואלי. אלו דברים שניתן לבדוק מיד. הפרויקט בסודן נמשך כבר שלוש וחצי שנים במעל עשרת אלפים דונם בחמישה מחוזות. אנחנו מאכילים את השוק שם".
ייתכן שמדינת ישראל מספקת נשק לדרום סודן?
"אין לי שמץ של מושג. אנחנו לא מתעסקים בתחום הזה, החברה שלי לא נוגעת בשום תחום שקרוב לזה. פנו אליי בגלל שאני אלוף לשעבר. כנראה שזה נוח למישהו אך אין לדברים שום שחר".
מי יכול היה לעשות לך דבר כזה?
"זו לא פעם ראשונה שהממשל האמריקאי עושה שימוש בסנקציות כדי לאכוף את מדיניות החוץ שלו. כבר קרה בעבר שהופעלו סנקציות בצורה שרירותית על בסיס מידע שגוי. בין הטענות נגדי לבין המציאות אין שום קשר. את התדמית אני אוכל לשקם, אך הבעיה עיקרית שלי שהסנקציות עלולות לחסום את הצינורות הפיננסיים שלי".
זה נפל עליך כרעם ביום בהיר.
"ממש כך".
אם דבריך הם אמת אז אתה יוצא למלחמה באופן גלוי אך אתה במצב לא פשוט, עליך להילחם עם משרד האוצר.
"אין לי ברירה. עשיתי בעברי מלחמות ואעבור גם את המלחמה הזאת. החשש שלי שהפרויקט הזה ייפגע באוכלוסיות שלמות בסודן".



על פי משרד האוצר האמריקאי, זיו, שהיה בעברו מפקד סיירת צנחנים, מפקד חטיבת הצנחנים וראש אגף המבצעים, השתמש בחברת גלובל CST, העוסקת בחקלאות, כפלטפורמה באמצעותה מכר נשק בשווי של 150 מיליון דולר. יחד עם זיו הוטלו סנקציות על בכיר בממשלת דרום סודן ואיש עסקים מקומי.

עוד נטען בדוח כי זיו, בזמן שקיים יחסי מסחר עם ממשלת דרום סודן, תוך מתן שוחד לבכירים במדינה, הוא פעל ביחד עם המורדים במדינה, ואף עזר להם להוציא לפועל התקפות על שדות הנפט במדינה, וזאת במטרה ליצור בעיות ביטחוניות במדינה, כדי למכור נשק נוסף לממשלת דרום סודן.  "המשרד פועל נגד אלה שסיפקו חיילים, רכבים משוריינים ונשק במטרה לתדלק את הקונפליקט בדרום סודן", נכתב בהודעת משרד האוצר.

עוד נכתב כי במשרד "מתכננים לפעול נגד אלה שעשו רווח מהאומללות והסבל של תושבי דרום סודן, והביאו לאלימות נגד אזרחים". במסגרת הסנקציות, ארצות הברית תוכל להחרים את נכסיו של זיו בארה"ב, ולאסור על כל פעילות כלכלית בין גורמים אמריקאים לזיו ולחברות שברשותו. 

מלחמת האזרחים בדרום סודן מתחוללת זה כחמש שנים, מאז נפרדה מסודן, ועד כה במסגרתה כ-400 אלף בני אדם נהרגו ומיליונים נאלצו להימלט מבתיהם בשל הלחימה.