המתיחות בגבול הצפון: סוכנות הידיעות הלבנונית מדווחת היום (שלישי), כי צבא לבנון "הכריח את צה״ל באמצעות נציגי היוניפי"ל לתקן שתי נקודות נוספות על הקו הכחול במיס אל-ג׳באל, ולהחזיר את גדר התיל לאחור".



בדיווח נטען, כי צה״ל הפסיק את החפירות באזור כרום אל-שראקי בסמוך למיס אל-ג׳באל, והעביר את הדחפורים אל מאחורי הגדר, זאת, כאשר במקביל חיילי צה״ל פרוסים מאחורי תלוליות עפר בסמוך לקו הכחול.

תיעוד מתוך מנהרת טרור


צה"ל פרסם הבוקר התיעוד ממנהרות התקפיות של חזבאללה שחצו לשטח ישראל שנחשפו במהלך השבועיים האחרונים במסגרת מבצע "מגן צפוני". בסרטון מתוך אחת ממנהרות הטרור ניתן לראות כי מדובר בצורת בנייה אחרת הכוללת דיפון מבטון. כמו כן, בצה"ל ציינו כי נראה ניסיון לחסימת התוואי שבוצע על ידי פעילי חזבאללה במהלך הימים האחרונים. 



מוקדם יותר דווח בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר כי גורמים בישראל ביקשו מארצות הברית ללחוץ על צבא לבנון לסייע באיתור מנהרות של חזבאללה בצד הלבנוני של הגבול, וישמיד אותן ביחד עם כוחות יוניפי"ל. מקורות דיפלומטים מערביים בביירות אשר צוטטו בעיתון, טענו כי "הישראלים פעלו מתוך ההנחה שארצות הברית יכולה ללחוץ על צבא לבנון, זאת באמצעות איום בהפסקת הסיוע הצבאי. סירובם של כוחות בינלאומיים לבצע פעולות מעבר למנדט שלהם, היה מחייב את הממשל הלבנוני לעשות את העבודה בעצמו".



על פי הדיווח, ישראל מעוניינת לשנות ולחזק את סמכויותיו של יוניפי"ל מתוך הטענה שחזבאללה מפר את החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, ועל מנת למנוע ממנו לעשות זאת יש לחזק את הכוח הבין-לאומי.



גורמים מדיניים אישרו אתמול את הפרסום בתקשורת הרוסית שלפיו מוסקבה הנחתה את הלבנונים לטפל בבעיית המנהרות החודרות מהשטח הלבנוני לתחום ישראל. בישראל רואים בכך מהלך חשוב המעביר מסר לחיזבאללה שאל לו להסלים את המצב לאורך הגבול בעקבות הפעולה הישראלית בעניין.



בישראל מעריכים שלדרישה הרוסית תהיה השפעה גדולה בהרבה מאשר לדרישה דומה של יוניפי"ל, בעקבות פניית ישראל. מוקדם עדיין לקבוע אם הרוסים יאכפו את הדרישה בשטח, אבל עצם העובדה שהם קיבלו ואישרו את המידע ואת הממצאים שהציגו בפניהם בשבוע שעבר ראש אגף המבצעים, אלוף אהרון חליוה, ובכירים נוספים בצה"ל בפגישה שנערכה במוסקבה והוגדרה טובה - זהו כבר צעד חשוב.