חזרה לשגרת חירום? מזה כחודש נהנים תושבי עוטף עזה משקט מוחלט, לאחר שסבב ההסלמה האחרון בדרום, שכלל מטח של 460 רקטות לעבר ישראל, הסתיים בהסדרה ובהחלטת ישראל שלא לצאת למבצע צבאי. מאז, לא שוגרו בלוני תבערה או חבלה מכיוון רצועת עזה, לא נורו טילים וכמעט שלא נרשמו תקריות חריגות בגדר ביחס לחודשים שקדמו להם.



כעת, ייתכן שהשקט שהושג מול החמאס, בתיווך מצרים וקטאר הופר לראשונה. הבוקר (שלישי) ניטרלו כוחות צה"ל מטען מאולתר שנמצא בסמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה, כאשר המטען עצמו היה מחובר לבלון.



מצה"ל נמסר כי בלון החבלה זוהה בזמן מעופו בתוך רצועת עזה, והכוחות שנשלחו לנקודה זיהו שמדובר במטען חבלה ונטרלו את האיום. מאז לא נרשמו תקריות חריגות נוספות ולא נמסר מי שיגר את הבלון.



כזכור, טרור בלוני התבערה, שהתחיל בחודש אפריל האחרון בעפיפוני תבערה והגיע בשיאו למטעני חבלה שחוברו לבלונים ונחתו ביישובים ישראלים בעוטף, גרם לשריפות רבות בשטח ישראל. לפי דוח מסכם של קק"ל, ששטח יערותיה בעוטף עזה עומד על 21 אלף דונם, מאז שהחל טרור העפיפונים נגרמו יותר מ־1,200 שריפות ביערות שכילו כ־12 אלף דונם של חורש טבעי ויער נטוע אדם - כלומר, יותר ממחצית משטחי היערות נשרפו בחצי השנה האחרונה. 


באפריל האחרון החלו הפלסטינים מעבר לגדר לשלוח עפיפוני תבערה במהלך ההפגנות האלימות סמוך לגבול. מאז חודש מאי, החליפו בלוני ההליום את העפיפונים כאמצעי התבערה, והם נושאים איתם חומרי בעירה או חומרי נפץ, משוגרים אל על וגורמים לנזקים שרק הזמן יוכל לאמוד את היקפם. מרבית השריפות מתחילות בדרך כלל בשעות אחר הצהריים, כשהרוח משנה את כיוונה ונושבת ממערב, וכך עלו באש יער אחר יער: בארי, שוקדה, כיסופים, ועוד שדה חקלאי ועוד שמורת טבע. 
 
מרבית שטחי היער שנשרפו עד כה הם של עצי איקליפטוס, אורנים ושיטים, אשר ניטעו בשנות ה־60 של המאה הקודמת וטופחו במהלך השנים על ידי קק"ל מרחב דרום. חלקם אף ניטעו על ידי העובדים שנלחמו בשריפות. העובדים דיווחו גם על פגרי בעלי חיים שנמצאו בשטח, ביניהם צבים שרופים, קני ציפורים, לטאות, נחשים ודורבנים שהיער היה ביתם. 
 
כזכור, צה"ל השלים אמש את תחקיר האירוע בו נורה טיל הנ"ט על האוטובוס בעוטף עזה בחודש שעבר, כך מסר דובר צה"ל. האירוע התרחש בתחילת סבב לחימה בגבול רצועת עזה, לאחר שכחלק מההיערכות המבצעית הוצבו חסימות במרחב, ביניהן גם חסימה באמצעות ניידת משטרה צבאית בכניסה לאתר ״חץ שחור״, זאת לאור הערכת המצב וניתוח האיומים. בתקרית נפצע החייל שובל מיכאל, בן 19 מאשדוד.
האירוע הקשה היה הפתח ליום האש שמתנהל ביממה האחרונה בגבול הדרום, במסגרתו נורו מעל ל-460 רקטות לעבר שטח ישראל, בעוד צה"ל תוקף כ-160 מטרות טרור, בן ארבע שצה"ל מגדיר כ"נכסי טרור ייחודיים". במהלך העימותים בדרום הגיעו לבתי החולים בארץ 108 נפגעים, 15 מהם - בהם החייל הפצוע מירי הנ"ט, הקצין שנפצע במהלך מבצע מיוחד ברצועת עזה בו נהרג גם סא"ל מ', שמונה נפגעי גוף במידות שונות ושישה נפגעי חרדה, שפונו לבית החולים סורוקה, ו-93 נוספים שהגיעו לבית החולים ברזילי, בהם 44 נפגעי חרדה, 46 פצועים קל, שני פצועים בינוני ופצועה אחת באורח קשה. בנוסף אליהם נהרג פועל פלסטיני מירי רקטה לעבר אשקלון.