האלוף לשעבר נועם תיבון, לשעבר מפקד הגיס הצפוני, התייחס היום (חמישי) בראיון לרוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור ב-103FM והתייחס למצב הביטחוני לאור פעילות צה"ל בגבול לבנון בנוגע למנהרות חזבאללה, הנסיגה האמריקאית מסוריה והמצב המתוח ביהודה ושומרון לאחר שורת הפיגועים באזור בנימין.





כשאתה רואה את ההתנהלות מול המנהרות, מה אתה חושב לעצמך?
"אני חושב לעצמי שקורים שם דברים טובים. טוב עשה צה"ל כשהוריד את הפרופיל של המבצע מהכותרות הגדולות לפעילות הנדסית שקטה כשכל כמה ימים אנחנו חושפים מנהרה אחרת. יש הרבה מחשבה ואנרגיה על איך להשמיד את התשתיות הללו ואני מקווה שימשיכו לפעול בפרופיל הנמוך הזה ויוציאו מהחיזבאללה את היכולת הזו. זה לא ינטרל את החיזבאללה לחלוטין אך בהחלט מדובר בהישג יפה".



בצה"ל עושים מאמצים גדולים כדי להרגיע את הצד השני ומבהירים שלא יפרו את הריבונות. זו הדרך להתמודד עם זה?
"בשנים האחרונות בצה"ל עושים פעילויות חשאית ומשתדלים שלא להגיע לעימותים בזמן שלא מתאים לנו. בהיבט הזה של המנהרות, אם אנחנו מצליחים בצורה שיטתית לחסל את המנהרות ללא עימות כולל - זה בהחלט נכון לנו. יש עוד שורה של דברים שעומדים על הפרק בסוגיית לבנון אך בסוג כזה של עימות צריך להחליט את המקום והזמן הנכון".



מי שעשה את האקט הביטחוני הראשון הוא חזבאללה פגע בריבונות שלנו ודווקא אנחנו עושים מאמץ שלא להגיע לעימות בפעילות ההגנתית.
"העובדה שחושפים את התשתיות היא מכה לא פשוטה לחיזבאללה. אין ספק שחזבאללה הוא אויב רציני, אנחנו מכירים אותו ממלחמת לבנון השנייה. אני חושב שמול השינויים שקורים כאן באזור, כולל בסוריה, הכל קשור אחד לשני ואם יהיה עימות נוסף עם חזבאללה הוא צריך להיגמר אחרת ממה שנגמרה מלחמת לבנון השנייה ועם תוצאה חד משמעית".



הפעילות המיקרו טקטית של צה"ל לא משדרת את הדבר ההפוך לחזבאללה ומצביעה על הפחד מעימות?
"אני לא בטוח שהמסר הוא של חולשה אלא של 'דפקנו אתכם' אך לא רוצים להיכנס לעימות כולל אתכם. ייתכן שגם צריך לחזק את המסר שאנחנו לא מפחדים מעימות. חזבאללה וממשלת לבנון צריכים להבין שברגע שתהיה שם מלחמה - זה ייגמר אחרת. חשוב לשדר שאנחנו לא מפחדים שהעימות הבא ישנה את פני לבנון".



לא נכון להכניס כוח לצד השני ולפוצץ את הפתח של מנהרה אחת כדי להראות שצה"ל לא מהסס לפעול?
"טוב עשה צה"ל כשהוא קצת מערפל את הדברים ושאנחנו לא יודעים מה הוא עושה בדיוק בתוך המנהרות. חיזבאללה כל הזמן מנהל מעקב ולומד את הפעילות שלנו בגבול. כרגע הכי חשוב להשמיד את התשתיות, מניסיוני זה לא כזה פשוט. אין ספק שזה אירוע רציני המעיד על מודיעין מצוין. יחידת יהלום עושה שם עבודה מצוינת ולהערכתי האירוע הזה נכנס לפרופיל התקשורתי הנכון".


מנהרות חזבאללה. קרדיט: דובר צה"ל


הנסיגה האמריקאית היא חדשות טובות עבור ישראל?
"אלו לא חדשות טובות לכל מי שהוא בן ברית של האמריקאים. ברמה האסטרטגית פוטין שינה את מעמדו בעולם אחרי שלא ויתר על אסד והיה מוכן לשלם מחיר כבד בנושא. הוא הבהיר לכל העולם שהוא לא עוזב את בני הברית שלו ומגן עליהם. אני חושב שהמדיניות האמריקאית משדרת שלהיות בעל ברית של ארצות הברית זה לא דבר בטוח ויציב. זה מחליש את האמריקאים ומאוד מחזק את העמדה של פוטין".

ישראל צריכה להיות מודאגת מההסתלקות האמריקאית בסוריה?
"בגדול זה מהלך לא טוב לישראל. אנחנו פועלים למנוע התבססות איראנית. ברגע שהאמריקאים יוצאים זה מאפשר לאסד וחזבאללה לעשות דברים שאנחנו לא אוהבים והכל תחת המטריה הרוסית. מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית מצד אחד מאוד חזקה ומצד שני עם תהליכי עומק בעייתיים. קיים היום משבר אמריקאי שקשור לרפורמים ומתחיל להיות נתק כלשהו. אני לא מודאג מהיחסים ברמה המידית אך צריך לזכור שהאינטרסים האמריקאים שונים מהאינטרסים של מדינת ישראל וככל שההשפעה שלהם באזור קטנה - זה לא טוב לנו. מאז שנפל המטוס הרוסי כל הפעילות בשטח סוריה הפכה להרבה יותר מורכבת".

איך אתה מאפיין את ההסלמה והאירועים האחרונים ביהודה ושומרון?
"זו הייתה התארגנות של כמה אנשים נחושים לבצע פיגועים נועזים. מהניסיון שלי צריך למהר לחתור איתם למגע כי הנזק שלהם הוא עצום. המאמץ הגנתי הוא מאוד מורכב. אנחנו מכירים היטב את החייל שיכול לעמוד שעות כששום דבר לא קורה בכניסה ליישוב או טרמפיאדה בזמן שנכנסים ויוצאים אזרחים עד שלפתע יכול לקפוץ מחבל שהורג אותו. אם אותו חייל היה ערני באותו רגע אז האירוע נגמר בהצלחה גדולה ואם לא אז קורה מה שקרה בגבעת אסף ובבית אל. מדובר במאמץ עצום שחייבים להמשיך לעשות אותו".

בתגובה לדברי רוני דניאל כי "לדעתי עיקר המאמץ צריך להיות התקפי. לתקוף את כל מי ששב"כ יודע להצביע עליו כמעורב", אמר תיבון בתשובה "אכן. כבר הצליחו לסגור מעגל עם שני מחבלים שביצעו פיגועים קשים. לדעתי גם כאן צריך לעלות כיתה. מאחורי כל מחבל יש תשתית וצריך לטפל בכל המערכת באגרסיביות אחרת נחזור לתקופת המבוקשים שאתם מכירים אותה היטב. כשמחבל מצליח לבצע פיגוע והופך לאגדה - הפיגועים הופכים לנועזים יותר".