יצחק בריק, נציב קבילות החיילים, שעומד בחודשים האחרונים במרכזה של סערה בכל הקשור למוכנות צה"ל למלחמה הבאה, תוקף היום (חמישי) בחריפות את חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, על ממצאי הדוח שלהם, וטען כי היא "לא מקדמת את השבר בו נמצא צבא היבשה, ובדקה רק חלק מהכשלים שבו".



הריק טוען כי "מסקנות הוועדה אינן תואמות באופן מוחלט עם הכשלים החמורים מאוד הפוגעים במוכנות צבא היבשה למלחמה העולים בדוחות מבקר מערכת הבטחון ובדוח המיוחד שהוצאתי. חברי הוועדה איבדו הזדמנות חד פעמית להוביל מהלך אמיץ להוציא את צבא היבשה מהבוץ העמוק בו הוא שקוע, הצגתי בדוח 15 כשלים חמורים מאוד שפוגעים במוכנות צה"ל למלחמה. הוועדה בדקה רק חלק קטן מכשלים אלה".

בריק גם מפרט ונותן דוגמה ל"אלפי משאיות ומובילים אשר נותנים את החמצן והגיבוי לכוחות הלוחמים (דלק, מזון, תחמושת, חלקי חילוף, אמצעי לוגיסטיקה, אחזקה ועוד) נמצא כשל חמור מאוד בכשירות המשאיות והמובילים כתוצאה מכך שהם שירתו אותנו כבר במלחמת יום הכיפורים לפני 50 שנה ולא טופלו כראוי ע"י הצבא".

"דרושה ועדת חקירה חיצונית"

בריק עקץ את חברי הוועדה וטען כי "הדבר דומה למערכון של הגשש החיוור, שבו נאמר ע"י אחד מהם "אבל אין מנוע", השני עונה "לא משנה הרכב תקין קח את המפתח וסע לשלום". הטענות של בריק הגיעו לאחר שטען כי "מבקר מערכת הבטחון הוציא דוחות חמורים מאוד, וכל מי שקרא אותם פשוט מזדעזע מאזלת היד של הצבא, חוסר המשמעת, חוסר אמינות בדיווח, חוסר אינטגרציה וחוסר בקרה ומעקב, אי ביצוע פקודות ותיקון ליקויים. מי שקורא דוחות אלה מבין שהדוח שלי מתגמד אל מול חומרת הדברים העולים בדוחות אלה". 
לאחר מכן סיכם וטען כי "מצב התרבות הארגונית בצה"ל הדרדר למצב שכמותו אני לא זוכר מאז התגייסתי לצבא בשנת 1965. ויש לכך השפעה מכרעת על מוכנותו של צבא היבשה למלחמה. אין מנוס מלהקים ועדת חקירה חיצונית , שתכנס לעובי הקורה בכל התחומים. ועדת החקירה תגיש את הממצאים, המסקנות והמלצות שיהוו בסיס לתכנית עבודה של הרמטכ"ל החדש אלוף כוכבי , על מנת לשפר את מוכנות הצבא למלחמה מול האתגרים המורכבים והקשים העומדים בפנינו.