התקיפה הישראלית בסוריה, אשר התרחשה בשעות הלילה, הגיעה לאחר תקופה ארוכה בה נראה כי ישראל נמנעה לתקוף מהאוויר מקומות בסוריה. על פי מקורות זרים, מחסני נשק של חזבאללה ואיראן היו בין רשימת המטרות, כשעל פי הרוסים - 14 מתוך 16 הטילים יורטו מהמטרות שלהן. בעצם התקיפה ישראל מאותתת כי היא לא מתכוונת לעצור ומתקדמת עוד שלב לקראת עימות עם איראן.



האלוף (במיל.) עמוס גלעד, התראיין היום (רביעי) ב-103FM והבהיר כי לדעתו, האיראנים מתקדמים לקראת עימות: "צריך להסתכל על התמונה האסטרטגית כדי להבין. האיראנים נחושים לפתוח חזית שנייה מול ישראל כישות צבאית. ישראל לא מוכנה לסבול את זה אחרי שיש כבר חזית כזאת בלבנון ונחושה למנוע את זה. בתחום האופרטיבי יש הצלחות גדולות ובתחום האסטרטגי והאיראנים ממשיכים לנסות.



"הרוסים רוצים לשקם את אסד ולהפוך את רוסיה לשטח השפעה, כי מבחינתם יש להם הישגים. ברגע שהעצמה האיראנית נחלשה הם אומרים לישראל לא להתערב. ישראל לא יכול להשלים עם איום טילים על שטחה. יש כאן משולש אסטרטגי עם מטרות סותרות ומלא בקונפליקטים אך עם ניסיון לא להגיע לקונפליקטים. הידברות לא סותרת אינטרסים, היא רק מרככת את אי ההבנה שלעצמה יכולה ליצור תמונה לא פשוטה".


מה פתאום אחרי שלושה חודשים שוב קפץ עלינו הזעם של הרוסים?
"כי על פי פרסומים זרים חיל האוויר שלנו תקף. האיראניים הוכו על ידי חיל האוויר באמצעות מודיעין מדויק אך מנסים בכל זאת לפעול בכל דרך לפתוח חזית שנייה בסוריה ולכן ממשיכים להזרים טילים ונשק איכותי למרות המכות שהם חוטפים".

יש לזה קשר להחלטה של טראמפ לסגת עם כוחותיו מסוריה?
"אין ספק שהמהלך של ארה"ב הוא היסטורי ושלילי כלפי ישראל. ברגע שמעצמת העל ומנהיגת העולם החופשי הוציאה את כוחותיה היא שלחה מסר שהשטח פנוי ואפשר לעשות בו מה שרוצים. הנסיגה האמריקאית היא ללא תנאים וללא שום הבנות. לסמוך על טורקיה זה דבר תמוה בלשון המעטה. הסוגיה היא לא מרחק מהגבול אלא מה מביאים אליו. על פי פרסומים זרים מדובר בפרויקט הדיוק שמטרתו שהטילים יפגעו במטרות אסטרטגיות בישראל".

"בהנחה שכל מה שפורסם נכון, ישראל קבעה עיקרון שאיראן לא תקים חזית צבאית בסוריה. השילוב בין מודיעין לבין היכולת המבצעית של חיל האוויר מעוררים התפלאות לכאורה".