ראש אמ"ן לשעבר, עמוס ידלין, התייחס הבוקר (שישי), בתכניתו של ניסים משעל ב-103FM, לתקיפה האחרונה בסוריה, שיוחסה לישראל, והזהיר כי "התסכול הרוסי עלול להוביל לצעדים נוקשים יותר כלפינו". עם זאת, ציין כי "ישראל ניצחה ב-2018 את המערכה מול איראן בסוריה, אך מדובר במערכה מתמשכת שתישאר איתנו גם ב-2019".



בפתח דבריו התייחס ידלין לפרסום תמונות הלוויין שחשפו את תוצאות התקיפה נגד מטרות איראניות, שהובילה לזעם מצד הרוסים. "אני למד מהתמונות שישראל תקפה, כמו שהיא אמרה שהיא תעשה, את ההתבססות של האיראנים בסוריה. האיראנים המשיכו להעביר תחמושת, נשק ואמל"ח מתקדם. היה נראה שאחרי הפלת המטוס הרוסי שהרוסים מדברים איתנו, אבל מדברים גם עם האיראנים ומבקשים מהם להפסיק עם זה. יש גם הסכם בין ישראל לרוסיה על הרחקת האיראנים למרחק של 80 קילומטר מגבול רמת הגולן. האתרים האלה הם בתוך ה-80 קילומטרים".


כשנשאל האם הרוסים לא עמדו בהבטחה שלהם להרחיק את האיראנים, אמר: "זה פחות או יותר מה שקרה. אני חושב שהתקיפה הזאת חשובה בהיבט של שתי המעצמות. הייתה קצת פאניקה בארץ לפני שבוע, שהאמריקאים עוזבים את סוריה ומשאירים אותנו לבד. מי שמכיר את מהלך העניינים יודע שהאמריקאים בסוריה לא פעלו נגד האיראנים, הייתה להם הרשאה לפתוח באש רק על דאעש, לא על האיראנים, וישראל אומרת פה לשתי המעצמות שתמשיך להילחם באיראנים בסוריה. היא אומרת את זה גם לעצמה, אני מקווה, ואומרת לרוסים - 'אתם רוצים יציבות בסוריה? רוצים שהאיראנים לא יהיו שם? כי אם הם יהיו שם - לא תהיה שם יציבות'. אני חושב שזו מדיניות נכונה. יש לה את הסיכונים שלה שליוו אותה בשנתיים האחרונות. גורמים צבאיים,  ונדמה לי שגם מדיניים, דיברו על מאתיים תקיפות בסוריה".
 


אם אני עולה איתך קומה רגע, זה המתח בין ישראל לרוסיה בעקבות התקיפות האלה. הרי הוא באוויר המתח הזה. 
"המתח קיים, אבל השאלה המכריעה שאתה עומד בפניה היא סוגיית ביטחון לאומי מאוד חשובה לישראל.. כמו שאמר בן גוריון 'לא חשוב מה אומרים הגויים, חשוב מה עושים היהודים', ובמקרה הזה אני חושב שהעשייה היא נכונה. יש פה דיאלוג מאוד עדין עם הרוסים.

כלומר אתה בעד המשך התקיפות של ישראל על מטרות איראניות. 
"אני חושב שבראייה הכוללת כן. יש שלושה סיכונים. כל פעם שמתכנסים בקבינט או במטה הכללי של צה"ל לאשר כזאת תקיפה בוחנים שלושה סיכונים - את עצם הסיכון למטוסינו, סכנה של פגיעה ברוסים, חס וחלילה והסלמה מול מושא ההתקפה האיראני וחיזבאללה. עד היום לא פגענו ברוסים, שזה יכול להסלים הרבה יותר מהדיבורים שאנחנו שומעים עכשיו. כל שלושת הסיכונים נשקלים, ובכל פעם צריך לראות את הראייה כולה, והיא מסבכת את התמונה כולה".
 
לאן המתיחות עם הרוסים עלולה להוביל? החופש פעולה שלנו יוגבל?
"הם לא הפעילו S300 שנתנו לסורים ולא S400. אנחנו רחוקים מהגבלת חופש הפעולה שלנו, ודאי רחוקים מהתנגשות עם רוסיה. זה שהרוסים לא שמחים ממה שאנחנו עושים, זה משהו שאנחנו צריכים לדעת. הם אף פעם לא היו שמחים ומי שהסביר לך שלרוסים ולאיראנים יש ניגודי אינטרסים בסוריה הגזים מאוד. הרוסים והאיראנים באותו צד. שניהם רוצים שהאמריקאים יסתלקו מהמזרח התיכון בכלל ומסוריה בפרט. שני הצדדים, איראן ורוסיה, רוצים שאסד יישאר בשלטון, ולכן הרוסים משחקים פה משחק מאוד עדין. חלק מהמשחק שלהם מופנה אל האמריקאים. הם חשבו שהדרך לוושינגטון עוברת בירושלים. הרצון או האינטרס הכי עליון של רוסיה הוא לא סוריה, לא לוב, לא מצרים, אלא להסיר את הסנקציות שהוטלו עליהם אחרי אוקראינה. את זה יכולים לעשות רק האמריקאים, ולכן המערכת היא מאוד מסובכת ויש איזשהו תסכול במערכת הצבאית הרוסית מהעובדה שמערכות הנשק שהם נותנים לסורים לא מצליחות לפגוע בחיל האוויר הישראלי, ותסכול מזה שהסורים, החניכים שלהם, אלה שהם לימדו והדריכו אותם, הפילו מטוס רוסי".
 
לאן התסכול הזה יכול להוביל?
"לצעדים יותר נוקשים כלפי ישראל. אני אגיד לך מתי אולי צריך להתחיל להיות מודאגים. אם אותו מנגנון שהקימו - מנגנון למניעת חיכוך, מנגנון בו מדברים ישירות הצבאות - מישהו בקריה בתל אביב עם מישהו בבסיס חיל האוויר הרוסי בסוריה, אם הרוסים ימשכו את ידם מהמנגנון הזה, יכול להיות שאז אפשר להתחיל לדאוג".
 
כשאתה רואה את המכלול שבו אנחנו נמצאים בעצם ההרגשה שנשארנו לבד במערכה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, היא תחושה נכונה?
"היינו שם לבד מהרגע הראשון. אם תסתכל על הציוצים שלי מלפני שנה וחצי שנה, אמרתי שכל מי ששוגה באשליות שהרוסים יוציאו את האיראנים או שהאמריקאים יוציאו את האיראנים מסוריה טועה. המערכה הזאת על כתפי צה"ל ומדינת ישראל בלבד. ככה זה היה וככה זה יהיה, אבל לא צריך להיכנס פה לחרדות מיותרות".
 
זה נכון שהאיראנים כבר קרובים מאוד לגדר?
"זה לא מדויק. הם בסוריה. דווקא הגדר היא הדאגה השנייה שלי. הראשונה זה כלים המדויקים, ובנושא הטילים המדויקים האיראנים ספגו מכה מאוד קשה בשנה שעכשיו נגמרת, הם תכננו להיות במקום אחר לגמרי". 

אבל עדיין בידי החיזבאללה יש טילים מדויקים שמאיימים על ישראל .
"שמעתי מישהו מהמערכת, לא זוכר מי.. שאמרו שמדינת ישראל עושה הכל כשזה לא יהיה. האם צריך להיות כל הזמן בדריכות? בהחלט כן. להבין מה קורה? בהחלט כן, אבל לא להיכנס לפאניקה. ישראל מאוד חזקה ואת 2018 מול המערכה של התבוססות איראן בסוריה היא ניצחה. אנחנו אומנם אוהבים להכריז בחדשות שהמערכה נגמרה - אז היא לא. היא נכנסת ל-2019. האיראנים וחיזבאללה, שהוא שליח איראני, זו מערכה מתמשכת. ישראל ניצחה אותה גם בנושא הטילים המדויקים וגם בנושא המנהרות. אלה שני הקליפים העיקריים שחיזבאללה הכין למלחמה הבאה וצה"ל סיכל אותם בלי להגיד 'מלחמה', וזה הישג מאוד גדול".