טקס הפרידה מהרמטכ"ל ה-21 של מדינת ישראל, רב-אלוף גדי איזנקוט, התקיים הערב (ראשון) בבסיס הקריה בתל אביב בהשתתפותם של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, רמטכ"לים במיל' כמו בני גנץ וגבי אשכנזי, הרמטכ"ל הנכנס אלוף אביב כוכבי, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שרים בממשלה, ח"כים ופוליטיקאים. איזנקוט הגיע לאירוע כשהוא מלווה בבני משפחתו, בהם אימו, רעייתו ונכדתו. איזנקוט נפרד מהתפקיד לאחר שאתמול נמסרה ההודעה על חשיפתה של המנהרה השישית שחפר ארגון חיזבאללה משטח לבנון לתוך שטח ישראל.



נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח את הערב וסיפר על איזנקוט: "גדי היה יושב מול חייל ומתעניין במצבו האישי, במשפחתו, בשאיפותיו. את הכל הנציח איזנקוט במחברת. הוא זוכר את כל חייליו ופקודיו, ויודע את כל הפרטים לגביהם, היכן שירתו ומה שמם. אצל גדי, לכל חייל יש שם".

"היטבת להכיר את יתרונות הכוח ואת מגבלות בכוח", אמר ריבלין. "לימדת אותנו מצביאות איתנה, יציבה, אחראית ושקולה. מצביאות שאינה מתלהמת. כל הערכת מצב איתך היתה מאלפת ומרתקת. הכל נעשה ביסודיות ובמקצועיות."
 
"פעלת באמונה ובמסירות להשאיר את צה"ל כצבא העם,  הצבא של כולנו", אמר הנשיא. "צבא בו משרתים בני לאומים ודתות שונים. צבא שנוהג בשיוויון כלפי חייליו אך לא בעיוורון. צבא מוסרי וערכי, תחת הרוח של המפקד, הרוח שלך. עם ישראל פשוט זקוק לאדם כמוך".


נשיא המדינה פנה לרעייתו של איזנקוט ואמר: "מילה קצרה לחנה רעייתך, לילדים ולנכדה: אתם השאלתם לנו את גדי, ואנחנו מחזירים לכם אותו. אנו יודעים שהבית החזיק אותו, נתן לו השראה וכוח".

לאחר מכן פנה ריבלין לרמטכ"ל הנכנס, אביב כוכבי: "אביב, אנחנו יודעים שצה"ל מקבל רמטכ"ל מצוין. יודעים שתפעל בנחישות האופיינית לך. הצלחתך היא הצלחתנו".
 
אביב כוכבי. צילום: אבשלום ששוני
אביב כוכבי. צילום: אבשלום ששוני
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא גם הוא נאום פרידה לרמטכ"ל היוצא: "מדובר בשיא שירות של רמטכ"ל בישראל. הצטרפת ב-1979, צמחת מהשורשים, כמו עץ של 'גולני'. מצדיעים לך כלוחם וכמפקד. כשענדתי לך את הדרגות אמרתי לך שלא יהיה לך יום אחד של חסד. במזרח התיכון אין רחמים לחלשים, רק החזקים שורדים. עם סיום כהונתך אני רוצה להדגיש, שישראל חייבת להיות חזקה דיה כדי להדוף אויבים ולהרתיע אותם. אם נידרש למערכה כוללת צה"ל ואזרחי ישראל יעמדו באתגר, ויחד נבטיח את נצח ישראל".

נתניהו המשיך: "היינו יחד באינספור דיוני קבינט, סקירות מודיעיניות, סיורים בשטח, כדי שיהיה לנו מענה לכוח אויב בכל זירה. בארבע השנים האחרונות התווינו מדיניות סדורה, להגן על המדינה, להעצים את צה"ל, ולהכין אותו לניצחון במלחמה. האיום הגדול ביותר על ביטחוננו הוא משלטון האייתוללות באיראן, שבנה נגדנו מעוז בלבנון, ועכשיו הוא מנסה לבנות מעוז בסוריה".

בנימין נתניהו וגדי איזנקוט. צילום: דובר צה"ל
בנימין נתניהו וגדי איזנקוט. צילום: דובר צה"ל


"בארבע השנים האחרונות היו לנו ארבע משימות מרכזיות", אמר ראש הממשלה. "הראשונה, לבלום את הסכם הגרעין שסלל את דרכה של איראן לארסנל גרעיני ולחדש את הסנקציות על איראן. היעד הושג. מסרנו לנשיא טראמפ מידע מודיעיני חשוב. הוא החליט לצאת מהסכם הגרעין. המשימה השניה שלנו היא לבלום את ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה. המחויבות שלנו לבלום את איראן בסוריה מובנת ואיתנה. אני מקיים עם נשיא רוסיה מגע שוטף, וכך גם אתה, גדי. המשימה השלישית היא למנוע מחיזבאללה לשים ידיו על נשק מדויק. גם יעד זה הושג. בפועל יש בידיו כמה עשרות טילים בלבד".

נתניהו המשיך: "המשימה הרביעית שביצענו ביחד היא לשלול מחיזבאללה וחמאס את נשק המנהרות. בדרום מנהרות רבות הושמדו ואנחנו ממשיכים לבנות את המכשול התת קרקעי, ובצפון, השלמנו ביממה האחרונה את חשיפת המנהרה השישית, ובקרוב מאוד גם היא תושמד. בכך נשלים את מבצע 'מגן צפוני', מבצע שאתה הובלת גדי".

לסיום אמר ראש הממשלה כי "יש גם משימה חמישית, משימה לטווח ארוך, 'תר"ש גדעון', שאיפשר לצה"ל לתכנן מה שהוא צריך. גם היעד הזה הושג. אזרחי ישראל יודעים מעט מאוד על המבצעים הנועזים שהתרחשו. גדי, תחת פיקודך נעשתה עבודה גדולה, ועבודה רבה עוד לפנינו. אביב, גם לך לא יהיה יום אחד של חסד, אבל אנחנו סומכים עליך. גדי, עוד מעט תעביר את השרביט לאביב. בשם כל אזרחי ישראל אני מודה לך מקרב לב, תודה לך גדי איזנקוט, רמטכ"ל צבא ישראל".
במהלך 40 שנות שירותו בצה"ל עמד איזנקוט בהצלחה באין ספור משימות אך נכשל במשימה אחת שהוטלה עליו. שלמה ארצי ירד הערב מהבמה אל השורה הראשונה שבה ישבו ראש הממשלה נתניהו והנשיא ריבלין וניסה לשיר דואט פרידה עם הרמטכ"ל. הזיוף של איזנקוט היה כל כך צורמני, עד שארצי, שכבר שמע זיופים בקריירה הארוכה שלו, נאלץ לוותר.
 
איזנקוט נשם לרווחה. הקהל קיבל את הסצנה בהתלהבות. זה היה עוד ביטוי לאהדה העצומה לה זכה הרמטכ"ל היוצא. על הבמה עוד הספיק איזנקוט להפגין קמצוץ מחוש ההומור שלו. הוא הזכיר כי כשנכנס לתפקיד לפני ארבע שנים, הציב תנאי אחד: בטקס יום העצמאות בבית הנשיא אין לאלץ את הרמטכ"ל לשיר בציבור. הערב זה לא עזר לו. הוא נאלץ לשיר, עד ששבר את שלמה ארצי.