רב אלוף גדי איזנקוט פותח הבוקר (שני) את היממה האחרונה שלו בתפקיד הרמטכ"ל, כאשר הוא צפוי לפרסם את פקודת היום האחרונה שלו - כארבע שנים אחרי כניסתו לתפקיד בחורף 2015. הוא היה הרמטכ"ל הראשון בעשור האחרון שבמסגרת כהונתו צה"ל לא יצא למבצע צבאי ברצועת עזה. בזמן כהונתו, הצבא פעל יותר במסגרת "המערכה שבין המלחמות", על מנת לסכל איומים על ביטחון ישראל.

כחצי שנה לאחר כניסתו לתפקיד, החל יישום תר"ש גדעון - תוכנית ייעול רב שנתית, שצפויה להסתיים ביולי 2020. היא התבססה ברובה על המלצות "ועדת לוקר" - הוועדה לבחינת תקציב הביטחון - שמונתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנת 2014, בעקבות המלצתו של הקבינט הביטחוני לבחינת תקציב הביטחון של מדינת ישראל. כחודש לאחר התחלת התוכנית, החלה הפצתו של מסמך אסטרטגיית צה"ל. הדבר גרר ביקורת רבה, שכן זו הפעם הראשונה שבה מסמך צבאי כזה מופץ לעיני הציבור. עם זאת, רק חלקו היה גלוי בפועל לאזרחים, כאשר היתר היה חסוי והוצג בפני גורמים רלוונטיים בתוך הצבא.

בכותל ביום כניסתו לתפקיד. צילום: דובר צה"ל
בדצמבר 2015 הוקמה חטיבת הקומנדו, וכחצי שנה מאוחר יותר נחשפה מנהרת הטרור הראשונה בעזה. הדבר הוביל להתחלת בניית המכשול בדרום הרצועה. בתחילת חודש דצמבר 2016 הגיע מטוס כ-35 (אדיר) הראשון. עד כה הגיעו לישראל 14 מטוסים, כאשר חיל האוויר היה הראשון לבצע תקיפה מבצעית באמצעות כלי הטיס המתקדם. ב-3 בספטמבר 2017 החל תרגיל הגיס הצפוני, שמטרתו היתה להתכונן למלחמה רב-זירתית שתכלול את חזבאללה, לבנון וסוריה. התרגיל נקרא "אור הדגן" על שם האלוף מאיר דגן והוא היה הגדול ביותר שערך צה"ל מאז 1998. ב-19 ביולי 2016 החלה פעילות מנהלת שכנות טובה, שפעלה עד ספטמבר 2018 ובמסגרתה טופלו חולים רבים.

בפברואר 2018 החלה בניית המכשול בגבול לבנון - פרויקט "אבן משתלבת". כחודש לאחר מכן החלה תוכנית האימונים לבנת 17/17, שבמסגרתה הוחלט על תגבור גרף האימונים ומעבר של חטיבות החי"ר למחזוריות אימון של 17 שבועות אימון לכל 17 שבועות של תעסוקה מבצעית. כמו כן, בסוף חודש מרץ החלו "צעדות השיבה" בגבול רצועת עזה, המתקיימות מאז מדי יום שישי בצהריים. הצבא כינה את הצעדות בשם אירועי "שומרי הסף".

נתניהו, ליברמן, איזנקוט ונדב ארגמן בהערכת מצב בקריה . צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון


ב-10 במאי 2018 חיל האוויר יצא למבצע "בית הקלפים", המבצע האווירי הגדול ביותר בצפון מאז שנת 1974, זאת בעקבות ירי של רקטות לישובי הצפון. לדברי צה"ל, הרקטות נורו על ידי כוח אל-קודס בפיקודו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני. באוגוסט אותה השנה בוצע התרגיל הראשון במסגרת צק"ח גדעון (צוות קרב חטיבתי על שם התוכנית הרב שנתית הצבאית). בתחילת דצמבר 2018 החל מבצע מגן צפוני, אשר כאמור הגיע לסיומו הרשמי אתמול, עם השמדתן של שש מנהרות. 

כוכבי כבר מוכן
האלוף אביב כוכבי ייכנס לתפקידו כראש המטה הכללי מחר בצהריים, כאשר יתקיים לכבודו משמר כבוד בבסיס הקריה בתל אביב. בהתחשב באתגרים המרכזיים הצפויים לישראל בשנים הקרובות, בצפון וברצועת עזה, התפקידים שמילא כוכבי בעבר ובהווה - מפקד אוגדת עזה, ראש חטיבת המבצעים של צה"ל, ראש אגף המודיעין, מפקד פיקוד הצפון ותפקידו האחרון כסגן הרמטכ"ל - מכינים אותו בצורה המלאה ביותר, הן מבחינת הניסיון והן מבחינת הכשרתו והידע שרכש, לתפקיד הרמטכ"ל הבא. מבין כל המועמדים האחרים, תהליך החפיפה לו נזקק על מנת להיכנס לתפקיד הרמטכ"ל הבא, היה הפשוט ביותר.

איזנקוט, אשתו וחמשת ילדיהם ביום המינוי. צילום: דובר צה"ל
כקצין, כוכבי נחשב כאיש דעת וספר. התפיסות הצבאיות שלו מורכבות ומתוחכמות, ויש גם המבקרים אותו, שבאיזונים הנדרשים ממפקד השדה התחום התאורטי הצבאי חזק אצלו יותר מאשר התחום המבצעי. מנגד, קצינים אחרים ששירתו תחת פיקודו במהלך השנים טוענים, כי כקצין לוחם הוא יודע לשלב בצורה הטובה ביותר הטובה ביותר את התאוריה הצבאית עם עולם המעשה. קצין בכיר בצבא אמר כי יש הרבה קצינים לוחמים טובים ויש גם הרבה קצינים שהם בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה ויוצאת דופן בהבנת עולם הצבא והניהול. קל למצוא קצינים שמאופיינים באחד מהקצוות הללו, קשה יותר למצוא קצינים היודעים לשלב בין השניים, דבר שבא לידי ביטוי בקרירה הצבאית של כוכבי. 
עם זאת, תקרית משמעותית אחת שאירעה בתקופתו כמפקד אוגדת עזה, איימה על המשך הקריירה שלו - והיא קשורה לחטיפת גלעד שליט. למרות התראה שהייתה מהשב"כ, וההיערכות שהיתה בשטח, ארגוני המחבלים לבצע הצליחו לבצע את פיגוע החטיפה, ולברוח בחזרה לרצועת עזה עם גלעד שליט, לאחר שהרגו שני לוחמים נוספים שהיו בטנק. זו כנראה הייתה אחת מפעולות הקומנדו המוצלחות ביותר שבוצעו על ידי ארגון טרור ברצועת עזה, ומבחינת צה"ל זה היה אירוע מלא בכשלים. אירועים מהסוג הזה עלולים לסכן את המשך הקריירה הצבאית גם של מפקדים בכירים, ואכן לא פעם מפקדי אוגדות סיימו את תפקידם לאחר אירועים דומים.