מלחמת הכוכבים: על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, תוכנית ההגנה של הפנטגון בחלל הוצגה במסגרת ביקורו השלישי בפנטגון של הנשיא דונלד טראמפ, יחד עם בכירים מדיניים וביטחוניים. הדו"ח היה אמור להתפרסם במאי אשתקד, אולם בשל "התחממות" היחסים עם צפון קוריאה, הוא נדחה. בדו"ח כלולים איומים קיימים מצד פיונגיאנג וטהרן, וכן מערכות הנשק המתקדמות שפותחו על ידי רוסיה וסין.



כמו בסרט המדע הבדיוני "מלחמת הכוכבים", מציג הדו"ח החדש שורה של כלי נשק מתקדמים במיוחד, שיוצבו בחלל על מנת להגן על ארצות הברית מפני מתקפה בין-יבשתית. אחת הטכנולוגיות היא הצבת לייזרים על גבי מטוסים ללא טייס. התכנון הוא להעמיד מל"טים בגובה של 60 אלף רגל, הרחק מכל טווח של מערכת הגנה ידועה. אתר "דיפנס ניוז" הדגיש, עם זאת, כי מערכת מסוג זה עדיין לא הומצאה והיכולות הנדרשות ממל"ט שכזה לא קיימות בפועל.



מערכת נוספת המתוכננת, היא שכבת חיישנים מבוססי חלל, שתסייע בהתרעה מוקדמת ומעקב של שיגור טילים. מיירטים שיוצבו אף הם בחלל יוכלו להפיל טילים בליסטיים, במהלך הדקות הראשונות לשיגורו, כאשר מנועי המאיץ עדיין בוערים. תוכנית כזו נגנזה על ידי ממשל רונלד רייגן בשנות השמונים של המאה הקודמת, לאחר התפרקות ברית המועצות.



פקידי ממשל בכירים ציינו, מוקדם יותר, את התעניינותם בפיתוח ופריסה של אמצעים יעילים יותר לאיתור ומעקב אחר טילים עם קבוצת לוויינים בחלל, שיכולים, לדוגמה, להשתמש בחיישנים מתקדמים כדי לעקוב אחר המסלול המלא של טיל עוין.



בנוסף, ממליצים בפנטגון להקים אתר הגנה שלישי מפני טילים, נוסף לאלה המוצבים באלסקה וקליפורניה. זאת, כהגנה מפני הטילים האיראנים. הדו"ח החדש מסכם, כי על מנת להגן על ארה"ב בצורה נאותה, על הפנטגון להרחיב את הטכנולוגיות הביטחוניות בחלל ולהשתמש במערכות אלו לזיהוי מהיר יותר, מעקב אחר טילים נכנסים ויירוטם.



באופן ספציפי, ארה"ב מתמקדת בהצבת שכבת חיישנים בחלל כדי לזהות במהירות טילי אויב כאשר הם משוגרים. פקיד בכיר בממשל, אמר, כי "ארצות הברית רואה בחלל מרחב קריטי של איומים על ידי יכולות מתקדמות של הדור הבא" של הטילים הבליסטיים.



הקונגרס, שהזמין את הסקירה, כבר הנחה את הפנטגון להאיץ את פיתוח התוכנית, אך גורמים רשמיים מעוניינים לבחון את ההיתכנות של הרעיון ולחקור את הדרכים שבהן ניתן לעשות זאת.



האסטרטגיה החדשה נועדה להגן טוב יותר על ארה"ב מפני יריבים פוטנציאליים, כמו רוסיה וסין, שמפתחות ומפעילות טווח רחב הרבה יותר של טילים התקפיים מתקדמים שיכולים לאיים על אמריקה ועל בעלות בריתה.



יש לציין, כי כלי הנשק הנוכחיים להגנה מפני טילים מתבססים על בסיסי קרקע ועל ספינות. כל הרחבה של היקף ועלויות ההגנה מפני טילים יתחרה עם סדרי עדיפויות ביטחוניים אחרים, כולל מיליארדי דולרים נוספים שממשלת טראמפ התחייבה להוציא על דור חדש של נשק גרעיני.



להרחבה יהיו גם השלכות חשובות על הדיפלומטיה האמריקאית, בהתחשב בעוינות הרוסית ארוכת הטווח אפילו כלפי טילי ההגנה האמריקניים הראשונים, והדאגה של סין מפני הגנות ארוכות טווח של טילי ארה"ב באסיה שעלולה לערער את הביטחון הלאומי הסיני.



עם זה, הממשל הודיע כי יכולות ההגנה של ארה"ב הן הגנתיות בלבד, וכי ארצות הברית הייתה מוקדמת מאוד עם מוסקבה ובייג'ין על עמדת ההגנה מפני טילים.