האיום המוביל בחומרתו לשנת 2019, על פי ההערכות של המכון למחקר ביטחוני, הוא מלחמה כוללת בצפון מול איראן, חיזבאללה והמשטר הסורי. על עיקרי הדוח ומשמעויותיו סיפר היום (שישי) לניסים משעל בתוכניתו ב-103FM, מי שעומד בראש המכון למחקר ביטחוני, האלוף במיל' עמוס ידלין: "זה יהיה עימות מסוג אחר ואנחנו צריכים להתכונן אליו ולחשוב אם אנחנו לא מובילים לשם".

האיום שפרסמתם על כך שמלחמה כוללת בצפון מול איראן זה איום ממשי. על מה אתם מבססים את ההערכה הזאת?
"אנחנו מצביעים על העובדה שמדינת ישראל היא מאוד חזקה. לא צריך להתחיל מהאיומים אלא מהצד החיובי. היא חזקה צבאית, כלכלית, חזקה ביתרונות טכנולוגיים, שומרת פער טכנולוגי מהאויב, יש לה מודיעין וחיל אוויר מצוין. עם זאת, היא מאוד רגישה להתפרצות של מהלך צבאי שידרדר למלחמה. ב-2018 הלכנו על הקצה. לזכותו של הרמטכ"ל היוצא, ושל הקבינט המדיני-ביטחוני, בשנת 2018, אותה מערכה בין המלחמות הצליחה להשיג את היעדים שלה בלי לשלם מחיר גבוה מידי".

ידלין המשיך: "בוא נראה מה הסיכונים כשאתה מנהל בכזו מערכה: יש סיכון לאבד מטוסים. אתה תוקף עמוק בסוריה מול מערך הגנה אווירי שהולך ומשתפר. זה קרה לנו בפברואר אבל זה היה מינורי. יש סיכוי לחיכוך עם הרוסים שנמצאים בסוריה. זה קרה לנו בספטמבר, לא ישירות. יש סיכוי להסלמה שהאיראנים או הסורים או החיזבאללה יירו עלינו בחזרה. זה גם קרה במאי".
 

למה העובדה שאיראן מתבססת בסוריה עלולה להוביל בהכרח למלחמה?
"איראן וסוריה ספגו מכה קשה ב-2018. האיראנים הם אנשים רציניים. הם מתחקרים את הכישלון ונותנים לו פתרון,  והפתרון הוא מעבר ללבנון. אותו פרויקט דיוק שהיה בשנת 2018 צריך לקום בסוריה. הם הבינו שהם בנחיתות מודיעינית ואווירית, והם מעבירים אותו ללבנון. כאשר הוא בלבנון - וזה לא סוד שעכשיו אנחנו מגלים, רה"מ דיבר על זה בעצרת האו"ם, ומפעלי הטילים המדויקים קמים בלבנון. מדינת ישראל צריכה להמשיך באותה מדיניות שהיא לא נותנת למפעלי הטילים האלה לקום". 

לתקוף את מפעלי הטילים המדויקים?
"כן. או כל דבר אחר, כל מרכיב כוח אחר שהאיראנים יבנו בלבנון".
 
נניח שיהיה מצב כזה שבו חיזבאללה, איראן וכו' יתקפו אותנו. מה יקרה? תתאר לי באיזה מצב אנחנו נמצאים.
"המלחמה הזאת יכולה ללכת להרבה מאוד כיוונים, ועדיין לא אמרתי שזה חייב לקרות, אני רק מצביע על האפשרות שהעובדה שזה לא קרה ארבעים שנה, לא אומר בהכרח שזה לא יכול לקרות. לחיזבאללה יש כוח אש מאוד גדול שהוא ינסה לירות ולדייק אותו על מנת לפגוע במרכיבי הכוח של ישראל: בסיסי חיל האוויר, תחנות הכוח, הקריה בתל אביב. אני לא חושב שאנחנו עדיין שם. אני גם חושב שאנחנו לא עומדים חסרי אונים. נוכל לעצור חלק גדול מהתקיפות לפני שהן יקרו. אנחנו המדינה היחידה בעולם שיש לה הגנה מבצעית כנגד טילים מ-3 סוגים".

ידלין סיכם: "עדיין אני מצביע על אפשרות - שזה יהיה עימות מסוג אחר ואנחנו צריכים להתכונן אליו ולחשוב אם אנחנו לא מובילים לשם, בעצם המשך המערכה בין המערכות. זה דיון משמעותי שהמטה הכללי של צה"ל והקבינט המדיני בטחוני צריכים לדון בו".