על רקע הטענות של סוריה ורוסיה על תקיפה ישראלית בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק והיירוט של כיפת ברזל של שיגור בצפון רמת הגולן, ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) לאירועים בצפון ואמר כי "יש לנו מדיניות קבועה: לפגוע בהתבססות האיראנית בסוריה ולפגוע בכל מי שמנסה לפגוע בנו. המדיניות הזאת לא משתנה כשאני בארץ, והיא גם לא משתנה כשאני בביקור היסטורי בצ'אד - המדיניות הזאת היא קבועה". נתניהו, שנמצא כעת בביקור מדיני בצ'אד, הכריז מוקדם יותר יחד עם הנשיא המקומי על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם המדינה האפריקאית.



השיגור לישראל הוא של ירי תלול מסלול לצפון רמת הגולן, שיצא משטח סוריה ויורט על ידי סוללת כיפת ברזל שמוצבת בצפון. התקיפה המיוחסת לישראל חריגה למדי, שכן בניגוד למרבית התקיפות הקודמות שהתרחשו, זו בוצעה לאור יום ולא בשעות הערב והלילה המאוחות כמו שקורה בדרך כלל. כמו כן, זו התקיפה הראשונה בעידן הרמטכ"ל אביב כוכבי.

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות "אל נשרה", התקיפה המיוחסת לישראל, שכללה שלושה פיצוצים, כוונה לשדה התעופה בדמשק ולסביבתו ובוצעה באזור דרום מערב העיר. מעט לאחר הדיווח הראשוני בנושא, פורסם דיווח סורי נוסף המצביע על תקיפה שנייה של מטרות בדמשק בשעות הצהריים. בישראל, כאמור, טרם הגיבו לדיווחים.

נתניהו בצ'אד. צילום: קובי גדעון, לע"מ


לאחר הדיווח הסורי, רוסיה אישרה כי חיל האוויר הישראלי הוא העומד מאחורי התקיפה. במשרד ההגנה הרוסי ציינו כי מערכות ההגנה הסוריות בלמו את המתקפה, שכוונה נגד שדה התעופה הבינלאומי בדמשק. כמו כן, מטוס איראני שהיה בדרכו לנמל התעופה ביצע פניית פרסה ושב לטהרן במהלך התקיפה. 

לפני יומיים פורסם בעיתון "אל קודס אל ערבי" כי רוסיה הודיעה לישראל שלא תקבל יותר תקיפות באזור שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, כך לפי שני מקורות רוסים שצוטטו בעיתון. לפי הדיווח, ההחלטה הרוסית קשורה לכוונת הקרמלין לשקם את שדה התעופה מבחינה לוגיסטית וטכנית. 
 
על פי המקורות, התקיפות הללו ימנעו מחברות התעופה האזוריות שמעוניינות לשוב לעבוד בסוריה לעשות זאת, ועלולות לגרום להן לכל הפחות לדחות את ההחלטה שלהן למועד מאוחר יתר. ההודעה הרוסית הגיעה לאחר תקיפת הטילים האחרונה, שפגעה באזור שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, כפי שהודה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר כי ישראל תקפה משלוחי נשק שהגיעו מאיראן. 
 
לפי המקורות, מוסקבה עוקבת מקרוב אחר הפניות של חברות תעופה במפרץ - איחוד האמירויות, עומאן ובחריין - לשוב לנחות בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. מבחינת רוסיה, מדובר במהלך לוגיסטי חשוב מאוד הן פוליטית והן מדינית, בעיקר כדי להשיב את הפליטים הסורים לארצם, ולהבטיח נחיתה בטוחה של המטוסים האזרחיים בדמשק. המקורות אמרו שהמתקפות הישראליות על אזור שדה התעופה הבינלאומי בדמשק משפיעות על ההחלטה של חברות התעופה האזרחיות, שהביעו דאגה או חשש מתקיפות באזור.