צה"ל תקף מטרות של כוח קודס האיראני בשטח סוריה, כך הודיע הלילה (שני) דובר צה"ל בהודעה שפרסם. עוד נמסר כי "צה"ל מזהיר את צבא סוריה מפני ניסיונות פגיעה בשטח ישראל או בכוחותינו". בנוסף הודיע צה"ל כי לאור הערכת המצב הוחלט שאתר החרמון לא נפתח היום למבקרים. אין הנחיות נוספות לתושבי הגולן והאזור, והשגרה נמשכת. יש להישמע להוראות פיקוד העורף שימסרו באם יידרש.
אתר לוגיסטי איראני בבסיס צבא סוריה. קרדיט: דובר צה"ל


אתר איראני בשדה התעופה הבין לאומי בדמשק. קרדיט: דובר צה"ל


משרד ההגנה הרוסי מסר כי ארבעה חיילים סורים נהרגו ושישה נפצעו בתקיפה הישראלית הלילה, כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA. ארגון "מוקד המעקב הסורי לזכויות אדם" דיווח כי 11 לוחמים התומכים במשטר נהרגו בתקיפת צה"ל בסוריה, בהם שני סורים. "התקיפות הישראליות פגעו במטרות צבאיות סוריות ואיראניות ליד דמשק שבהן נהרגו 11 לוחמים, בהם שני סורים", מסר מנהל הארגון רמי עבד אל רחמן. הוא הוסיף כי המטרות כללו מחסני נשק של חיזבאללה ולוחמים איראנים. 

המשטר הסורי דיווח כי ההגנה האווירית ביצעה ירי אל עבר מספר "מטרות עוינות" והצליחה לפגוע בחלקן. מקור בכיר בצבא סוריה אמר לסוכנות הידיעות "ספוטניק" כי במהלך התקיפה הלילה, יורטו 38 טילים שנורו לעבר מחסנים השייכים לאיראן ולחיזבאללה ששימשו כיעדי התקיפה. הוא הוסיף כי התקיפה כללה 4 סבבי ירי טילים.

לטענתו, הצבא הסורי הבחין בימים האחרונים בתנועות חריגות של הצבא הישראלי בשטחי רמת הגולן, דבר שהוביל לשינויים בפריסת הכוחות באזור. הוא חשף כי מאז שעות הבוקר המוקדמות, בכירים בצבא הכינו את החיילים לכך שישראל תבצע מתקפה גדולה כמו זו שהיתה במאי 2018.

בשעות הבוקר פרסם דובר צה"ל כי "התקיפה נגד יעדי כוח קודס בוצעה בתגובה לשיגור טיל קרקע-קרקע שבוצע אמש על-ידי כוח איראני משטח סוריה לשטח ישראל, וכוונה לפגוע בצפון רמת הגולן. במסגרת התקיפה נתקפו מטרות צבאיות השייכות לכוח קודס בסוריה, ובהן: אתרים לאחסון אמצעי לחימה ובמרכזם אתר בשדה התעופה דמשק בין לאומי, אתר מודיעין איראני ומחנה אימונים איראני".
 
עוד נכתב כי "במהלך התקיפה בוצע ירי של עשרות טילי קרקע-אוויר סוריים על אף אזהרה ברורה שהועברה להימנע מירי זה. בעקבות כך נתקפו מספר סוללות הגנה אווירית סוריות. התקיפה האיראנית לעבר שטח ישראל אתמול היא הוכחה נוספת וברורה לכוונה העומדת מאחורי ניסיונות ההתבססות האיראנית בסוריה, ולסכנה שהם מהווים למדינת ישראל וליציבות האזורית. צה"ל ימשיך לפעול באופן תקיף ונחוש כנגד ההתבססות האיראנית בסוריה. כמו כן, צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לנעשה בשטחו ומזהיר אותו מלפעול או לאפשר פעולה נגד ישראל. צה"ל נמצא במוכנות גבוהה למגוון תרחישים וימשיך לפעול ככל שיידרש למען ביטחונם של אזרחי ישראל.
 
אתמול דווח בסוריה על תקיפה המיוחסת לישראל, שבמהלכה נשמעו שלושה פיצוצים וכוונה לשדה התעופה בדמשק ולסביבתו. בתוך כך, מעט לאחר הדיווח הראשוני בנושא פורסמו בכלי התקשורת הסוריים כי נערכה תקיפה שנייה של מטרות בדמשק בשעות הצהריים. 


בכיר סורי שצוטט אתמול על ידי סוכנות הידיעות סאנא טען שמערכות ההגנה הסורית הופעלו בעקבות תקיפה אווירית של חיל האוויר הישראלי.  "מערכות ההגנה האווירית שלנו סיכלו תוקפנות אווירית ישראלית ומנעו מישראל להשיג את מטרותיה”, אמר הבכיר. כן נמסר כי מטוס נוסעים איראני שהיה בדרכו לנמל התעופה ביצע פניית פרסה ושב לטהרן במהלך התקיפה. 


 לאחר הדיווח הסורי, אישרה רוסיה כי חיל האוויר הישראלי הוא העומד מאחורי התקיפה. במשרד ההגנה הרוסי ציינו כי מערכות ההגנה הסוריות בלמו את המתקפה. בתקשורת המקומית בסוריה נטען: "מערכות הנ”מ סיכלו את התקיפה במאת האחוזים, לעומת הפעם הקודמת, שבמהלכה יורטו 90% מהטילים”. המרכז לפיקוח על זכויות אדם בסוריה דיווח כי מדובר בתקיפה התשיעית של ישראל בשמונת החודשים האחרונים בשדה התעופה בדמשק. עוד צוין כי מטוסים ישראלים חגו באזור שלשום בערב.
 
לפני שלושה ימים צוטטו בעיתון “אל קודס אל ערבי” שני מקורות רוסים שהכריזו כי רוסיה הודיעה לישראל שלא תעבור עוד בשתיקה על תקיפות באזור שדה התעופה הבינלאומי בדמשק. לפי הדיווח, ההחלטה הרוסית קשורה לכוונת הקרמלין לשקם את שדה התעופה מבחינה לוגיסטית וטכנית. ההודעה הרוסית הגיעה לאחר תקיפת הטילים האחרונה, שפגעה באזור שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, כפי שהודה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו באומרו שישראל תקפה משלוחי נשק שהגיעו מאיראן. 


מדובר בתקיפה השנייה המיוחסת לישראל בשבעת הימים האחרונים, ונראה כי לאור ההערכות הללו, בצה”ל החליטו שלא לקחת סיכונים והציבו מערכת כיפת ברזל, וההחלטה התבררה כנכונה, לאחר שהסוללה הגנה אתמול על צפון רמת הגולן ועל אלפי הנופשים באתר החרמון, שנפתח רק בימים האחרונים. דובר צה”ל אישר אתמול כי יורט טיל קרקע-קרקע ששוגר לאזור צפון רמת הגולן על ידי לוחמי כיפת ברזל. מהנהלת אתר החרמון נמסר כי השגרה נמשכת כרגיל, עד שיתקבלו הוראות חדשות מצה”ל. המבקרים ואנשי ההנהלה זיהו את היירוט שהתבצע באזור האתר, בשעה שמטיילים רבים פקדו אותו. 

יירוט של מערכת כיפת ברזל מעל אתר החרמון. צילום: נתנאל אריאל

מדובר בירי תלול מסלול לצפון רמת הגולן, שיצא משטח סוריה כתגובה לניסיון התקיפה הישראלי, ולא בטילי נ”מ. אם ההערכה נכונה, מדובר בעליית מדרגה בתגובה של הסורים. רק לאחרונה פרסמנו כי בצה”ל נערכים לאפשרות שהאיראנים, באמצעות מליציות הנמצאות באזור דמשק, יגיבו לתקיפות ישראליות בסוריה בירי רקטות לרמת הגולן. 

יצוין עוד כי גם התקיפה המיוחסת לישראל חריגה למדי, שכן בניגוד למרבית התקיפות הקודמות, זו בוצעה לאור יום ולא בשעות הערב והלילה המאוחרות. אם אכן מדובר בחיל האוויר הישראלי, מדובר בתקיפה הראשונה בעידן הרמטכ”ל אביב כוכבי. כוכבי שהה בביקור בצפון בזמן התקיפה, והוא קיים שיחות עדכון עם ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו, שהיה בביקור בצ'אד.