חמאס מחוץ לתמונה: שגריר קטאר לרצועת עזה, מוחמד אל עמדי, קיים היום (שישי) מסיבת עיתונאים בעקבות סירוב ארגון הטרור ששולט ברצועת עזה לקבל את כספי הסיוע מדוחא, והודיע כי הכספים יועברו דרך האו"ם לפרויקטים אזרחיים ברצועה. עוד הוסיף השגריר כי קטאר מעוניינת בקיום בחירות ברשות הפלסטינית, ומוכנה לארח שיחות פיוס בין הפלגים הפלסטינים במטרה להביא ל"חזון משותף" ביניהם.



אל עמדי פתח את דבריו ואמר כי "המענק הקטארי בא כחלק מהסיוע הדחוף שהאמיר השייח תמים לתושבי רצועת עזה, בצל התנאים הקשים ועל בסיס החלטות האו"ם בעניין זה", השגריר דחה את הטענות כי מטרת העברת הסיוע הוא לפגוע באחדות העם הפלסטיני ולהביא לפיצול בין יהודה ושומרון ורצועת עזה "הייתה שמועה שמדובר ברגיעה תמורת כסף, זאת כדי לשבור את העם הפלסטיני ולהטיל ספק בצדקת דרכם של הפלגים, אך אין זאת כך. מדובר בכסף שמועבר למען העם הפלסטיני כדי להקל על מצוקתו".



"הסיוע הוא הומניטרי, ונועד כדי לפתור את בעיות תושבי הרצועה, ולהביא ליציבות באזור", אמר השגריר והוסיף כי "לאחר שחמאס הודיעו שהם לא מקבלים את הכסף תחת כל תנאי וכדי להסיר את הלחצים מכל הצדדים, סוכם שהיקפי המענק יועברו לפרויקטים הומניטריים בתיאום עם האו"ם, למען משפחות עניות או קידום פרויקטים של חשמל ותשתיות במשרד הבריאות, נחתם על הסכם עם האו"ם", אל עמדי התייחס גם לאפשרות שייפרצו מהומות סביב גדר המערכת, והביע תקווה שאם יהיו הפגנות, הן יהיו שקטות. "זכותו של העם הפלסטיני להפגין ולהעביר את המסר שלו לעולם. אני מקווה שהתהלוכות יהיו רגועות", אמר.



השגריר הקטארי קרא לתהלוכות שקטות. עימותים בגבול רצועת עזה, צילום: רויטרס
השגריר הקטארי קרא לתהלוכות שקטות. עימותים בגבול רצועת עזה, צילום: רויטרס


"נתניהו השתמש במענק לצרכים פרטיים, תומך בקיום בחירות ברשות"

השגריר הקטארי התייחס לפילוג הפנים פלסטיני, ואמר כי קטאר מוכנה לסייע לסיימו ולהביא לקיום בחירות ברשות הפלסטינית. אל עמדי התייחס לשיחות שקיים עם הבכיר הפלסטיני חוסיין א-שייח, שנחשב למקורב ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ואמר כי א-שייח אמר לו כי יו"ר הרשות מעוניין לקיים בחירות בכל שטחי הרשות הפלסטינית, כולל מזרח ירושלים, וזאת כדי לסכל את עסקת המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "אבו מאזן לא מתנגד לבחירות".

אל עמדי הוסיף כי א-שייח התייחס לחילוקי הדעות בין פתח לחמאס בנוגע לחלקם היחסי של רצועת עזה ושטחי יהודה ושומרון בפרלמנט הפלסטיני ואמר כי אין לו התנגדות שקטאר תשמש כבורר בעניין זה, ארגון החמאס אף הציע לקיים ועידה של ראשי כל הפלגים הפלסטינים בדוחא, כדי להגיע לחזון משותף בין כל הפלגים ולהסכמות בנוגע להמשך הפעילות הפלסטינית - והשגריר הקטארי הסכים לכך.

לבסוף, אל עמדי תקף בנאום את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וטען כי הוא ניצל את המענק לצרכים פוליטיים פנימיים