כ-10,000 פלסטינים הגיעו היום (שישי) לגבול רצועת עזה במסגרת הפגנות "צעדת השיבה", זאת על רקע סירוב החמאס לקבל את הכסף הקטארי וההסלמה הביטחונית שהתרחשה בשבוע האחרון, במהלכה תקף צה"ל מספר עמדות של ארגון הטרור ברצועה. הפלסטינים דיווחו כי כוחות צה"ל ירו לעבר מוצב של חמאס בצפון הרצועה ועל אזור עימותים ממזרח לעזה. כמו כן, דיווחו הפלסטינים גם על מעצרם של שני פלסטינים שחצו את גבול הרצועה וחדרו לשטח ישראל. הם הועברו לחקירת כוחות הביטחון.



חבר הכנסת חיים ילין בגבול רצועת עזה

בצה"ל חוששים, בעקבות האירועים האחרונים, מירי צליפה מכיוון רצועת עזה לעבר כוחות צה"ל לאורך הרצועה, והמשטרה הצבאית מקפידה היום הרבה יותר על חסימת אזורי ההגעה לגדר. הרמטכ"ל החדש של צה"ל, רב אלוף אביב כוכבי, נמצא באזור בסיור יחד עם אלוף פיקוד הדרום. כמו כן, במהלך המהומות נזרקו לעבר ג'יפ צבאי שני רימוני יד ע"י מתפרעים בסמוך לגדר. 



משרד הבריאות העזתי מדווח על הרוג בן 25 כתוצאה מירי צה"ל,  איהאב עאבד. בנוסף, דווח על 22 פצועים במהלך ההפגנות כתוצאה מירי חי, ועל ירי אמצעים לפיזור הפגנות גם על אמבולנסים וכוחות הצלה. באחד הדיווחים נכתב כי בין הפצועים נמצא גם בכיר בג'יהאד האסלאמי.



לצד אירועים אלו בגבול הרצועה, ביהודה ושומרון נהרג צעיר פלסטיני כתוצאה מירי כוחות צה"ל סמוך לכפר סילוואד. על פי דובר צה"ל, שלושה חשודים יידו אבנים לעבר רכבים ישראלים שנסעו על כביש 60 באזור החטיבה המרחבית "בנימין". לוחמי צה"ל הגיבו בירי לעבר החשודים, ואלו קיבלו לאחר מכן טיפול רפואי על ידי הכוחות. חשוד אחד מת מפצעיו מאוחר יותר, וחשוד נוסף נפצע. עוד נמסר מדובר צה"ל, כי האירוע יתוחקר. 



הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, בסיור בגבול הרצועה עם אלוף פיקוד הדרום. צילום: דובר צה"ל



ברצועת עזה, הפלסטינים דיווחו כי צה"ל ירה אש חיה לעבר מפרי הסדר, בעוד הם השליכו רימוני הלם לעבר הכוחות. עוד נכתב, כי מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, הגיע למחנה צעדות השיבה ממזרח לעיר עזה. דובר חמאס, עבד אל-לטיף קאנוע אמר כי "זה שחמאס מסרב לקחת את המענק, משקף את גאוותם של תושבי עזה ואת כבוד העם הפלסטיני שהוא מעל לכל דבר". 


חבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד) פנה לראש הממשלה נתניהו בגבול רצועת עזה ואמר כי "15 מיליון דולר יעברו או לא יעברו, זה לא מעניין את החמאס. הם על הגדרות כבר מה-30 למרץ, אתה לא יכול לשמוע את המטענים והרימונים שהם יורים וזורקים על חיילי צה"ל. אנחנו פה כל יום שישי כדי להזכיר לך שככה לא נלחמים מול הטרור. הקבינט הזה, אין לו עמוד שדרה, ואל תאשים את ההמלצות של מערכת הביטחון. כדאי שתיקח אחריות על המצב שיש בעזה, עשר שנים אמרת שאתה תחסל את החמאס, ועדיין אנחנו נמצאים פה מולם".

אסמאעיל הנייה מגיע להפגנות בגבול הרצועה. צילום: רשתות ערביות

מהומות בגבול רצועת עזה. צילום: רשתות ערביות

ויש גם מי שמצא זמן לדברים אחרים: צעיר פלסטיני משחק בכדור במהלך המהומות. צילום: רויטרס
 
באשר להשפעת האירועים על הגדר על פסטיבל "דרום אדום", אמר ילין כי "לפי מה שאנחנו רואים, היום בבוקר ברכיבת בוקר, אין שום השפעה ואנשים יודעים לעשות את ההפרדה הברורה בין הסינגלים שנמצאים שלושה קילומטר מגבול רצועת עזה לבין מה שאנחנו עושים כרגע כשמצטלמים מול הגבול".

בכיר חמאס מחמוד א-זהאר, התייחס לאירועים: "כספי המענק הקטארי הועברו לפצועים, למורים ולרופאים ולא נעשה בהם שימוש לרכישת נשק. נתניהן ניסה לטפס על הסולם הזה מבחינת הבחירות, אך לבסוף הוא נכנע לכל הדרישות - מאחר והכספים מיועדים לנושאים הומניטריים".

מוקדם יותר היום, שגריר קטאר לרצועת עזה, מוחמד אל עמדי, קיים מסיבת עיתונאים בעקבות סירוב ארגון הטרור ששולט ברצועת עזה לקבל את כספי הסיוע מדוחא, והודיע כי הכספים יועברו דרך האו"ם לפרויקטים אזרחיים ברצועה. עוד הוסיף השגריר כי קטאר מעוניינת בקיום בחירות ברשות הפלסטינית, ומוכנה לארח שיחות פיוס בין הפלגים הפלסטינים במטרה להביא ל"חזון משותף" ביניהם.