בעקבות אסון קריסת הסכר בעיר בלו הוריזונטה שבברזיל, בו נהרגו עשרות בני אדם ומאות הוגדרו נעדרים, יצאה הבוקר (ראשון) למדינה משלחת מתנדבי זק"א מהיחידה הבינלאומית של הארגון, יחד עם יחידת החילוץ וההצלה הארצית של פיקוד העורף. המשלחת תסייע באיתור הנעדרים ובמתן סיוע לנפגעים. כחלק מהציוד המתקדם לקחו איתם חברי המשלחת גם את מכשיר 'הסונאר' שנרכש רק לאחרונה, לאיתור נעדרים במים.
התארגנות משלחת צה"ל לסיוע באסון באסון קריסת הסכר בברזיל
מתי גולדשטיין, מפקד היחידה הבינלאומית של זק"א, אמר: "לארגון זק"א ידע נרחב שהצטבר בשנים רבות של עשייה משמעותית בעשרות אסונות ופיגועים ברחבי העולם, עם הניסיון הזה נוכל להציל חיים ולתרום רבות למקומיים באיתור וחילוץ. המשימה שלנו תתמקד בחילוץ נפגעים, טיפול בנפגעים ובהרוגים".

יהודה משי זהב, יו"ר זק"א, אמר: "זק"א כארגון בינלאומי המוכר על ידי האו"ם רואה בכך חובה מוסרית להיחלץ לעזרה וסיוע גם לעמים אחרים באירועי אסון שפוקד אותם. וזאת כחלק ממטרות ארגון זק"א, לקדש שם שמים ושם ישראל בעולם". 



משלחת צה"ל לברזיל. צילום: דובר צה"ל
משלחת צה"ל לברזיל. צילום: דובר צה"ל



ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אתמול עם נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, בעקבות אסון קריסת הסכר בדרום מזרח המדינה. נתניהו הציע לנשיא שישראל תשלח סיוע למקום האסון ותסייע בחיפושים אחר הנעדרים, ובולסונארו נענה להצעה. על פי הסיכום בין השניים, ביממה הקרובה תצא משלחת ישראלית עם ציוד חילוץ.
לאחר מכן, הודיע דובר צה"ל כי "בהמשך לשיחת ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו עם נשיא ברזיל, נערך צה"ל בשעה זו להוצאת משלחת סיוע לברזיל. מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, מוביל את הערכות צה"ל בנושא".

כזכור, לפחות 34 בני אדם נהרגו בקריסת הסכר בבלו הוריזונטה, וכוחות ההצלה הפסיקו אתמול את החיפושים זמנית אחר כ-250 הנעדרים שטבעו באסון. הקריסה ארעה ביום שישי, ושחררה פסולת ממכרה עפרות ברזל שפגעה אז בעיירה הסמוכה ברומדיניו. החיפושים באזור צפויים להתחדש היום.