מחר יחול יום המשפחה, שאמור להזכיר לכל מי שהוא בעל משפחה להתמקד ולהשקיע באהוביו. אך המציאות התזזיתית בשנת 2019 לעיתים משכיחה זאת, במיוחד עבור הקרייריסטים שבינינו. מי שחש זאת יותר מכל הם אנשי צבא. לכן מפתיע במיוחד מכתבו של מפקד אוגדת עזה, תא"ל אליעזר טולדנו, לחייליו. במכתב, שהופץ באוגדה ביום רביעי שעבר, מבקש המפקד הבכיר להזכיר להם את החשיבות שביחס חם למשפחה, לבני הזוג ולילדים. הוא מפציר בהם לצאת מדי פעם הביתה, "בזמן המאפשר לכם לקפל כביסה ולשבת לארוחת ערב משפחתית".



טולדנו, שמונה רק לפני כחודשיים לתפקיד, כתב לפקודיו: "יש לנו זכות גדולה להגן על הבית הלאומי בגבול עם רצועת עזה. אני מודע להקרבה העצומה של משפחותיכם ושלכם, כמו כל עם ישראל אני מוקיר אותה. בכדי לשמור על הבית הלאומי, צריך לשמור על הבית הפרטי. רעייתי לימדה אותי עקרון חשוב - בוא כשאתה יכול, לך כשאתה צריך".



מפקד האוגדה מוסיף וכותב כי "מפקד וקצין מטה במרחב אוגדת עזה מצוי תחת עומס האחריות. אני מצפה שפעם בשבוע תצאו לביתכם בזמן המאפשר לכם לקפל כביסה, ולשבת לארוחת ערב משפחתית. סומך עליכם שתדעו מתי אתם יכולים לצאת ומתי אתם צריכים לשוב, לא אהסס לקרוא לכם כשצריך".



לבסוף מתייחס טולדנו גם למשפחתו הוא וכותב: "בסוף שירותי הצבאי אני רוצה להיות בן זוג, אבא ומפקד. על אף אחד מאלה לא הייתי מוותר". מדובר באיגרת חריגה בנוף הצה"לי, שבו נדרשים אנשיו לעשות לילות כימים לטובת הארגון.



מנכ״לית שדולת הנשים בישראל מסרה: ״המכתב של מפקד האוגדה הוא חלק מהשינוי בחברה ויצירת לגיטימציה לטיפול של גברים בילדים וילדות. אלא שעדיין רחוקה הדרך מביסוס הטיפול של האבות לאורך זמן. אבות פעילים זה טוב לילדים וטוב לגברים, וזו גם הדרך לייצר שינוי בחלוקת התפקידים המגדרית המסורתית ולהגדיל את השוויון בין נשים לגברים בבית ובשוק העבודה. אבל לא די בשינוי במקום עבודה ספציפי, גם אם מדובר בצבא. הגיע הזמן שהמדינה תיקח חלק פעיל בשינוי הזה ותקדם שינוי מבני שיאפשר ליותר אבות להיות שותפים גם בבית״.