מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני, הזהיר היום (שלישי) את ישראל מפני תקיפה "הרתעתית" של איראן במידה והתקיפות נגדה בשטח סוריה יימשכו. רק אמש טען שר החינוך וחבר הקבינט נפתלי בנט בגל"צ כי "איראן נבלמה בתוך סוריה", אולם לפי דבריו החריפים של שמח'אני, ארצו לא תהיה מוכנה לשתוק שוב במידה ומטרותיה במדינה מוכת המלחמה ימשיכו להיות מותקפות.

"אם התקיפות הישראליות בסוריה ימשיכו" אמר שמח'אני, "ננקוט מספר צעדים מחושבים לצורך הרתעה וכמענה מוצק שילמד לקח את המנהיגים הפושעים והשקרנים של ישראל". יש לציין, כי זו אינה הפעם הראשונה שהאיראנים מבטיחים להגיב לתקיפות חייליה בסוריה, אולם מלבד טיל ששוגר לחרמון ויורט לא נרשמו עד כה תגובות ממשיות לתקיפות הישראליות.

בחודש שעבר אמר שמח'אני כי "טילים מדויקים נמצאים בידיים החזקות של לוחמי ההתנגדות בעזה ובלבנון והם מוכנים לירות על ישראל אם היא תעשה מעשה טיפשות. ירי הטילים יכולים להפוך את החיים עבורם לגיהינום". בהתייחס לפרשת גונן שגב, אמר כי "אין בושה גדולה יותר ליישות הציונית, הטוענת שיש לה עליונות מודיעינית, מכך שאחד השרים שלהם הפך למרגל, ולחפירת מאות קילומטרים של מנהרות תחתה. המנהרות נחפרו בידיהם של לוחמי ההתנגדות בעזה ובלבנון".

אתר איראני שהותקף בסוריה. צילום: (ImageSat International: (ISI

יירוט של מערכת כיפת ברזל מעל אתר החרמון, לאחר תקיפה ישראלית בסוריה. צילום: נתנאל אריאל


בשבת האחרונה, הציגה איראן טיל שיוט חדש לרגל חגיגות ה-40 למהפכה האיסלאמית. שר ההגנה האיראני, אמיר חתאמי, אמר כי הטיל החדש יכול לנוע בגובה נמוך ומגיע לטווח של כ-1,300 ק"מ, וזמן ההכנה לשיגורו קצר. הטיל החדש משתייך לקבוצת טילי "סומאר" שנחשפו בשנת 2015 ומסוגלים לשאת נשק גרעיני.

כזכור, בחודש שעבר החריפה רוסיה את הטון נגד תקיפותיה של ישראל בשטח סוריה, זאת לאחר עוד הפצצה של חיל האוויר הישראלי נגד ההתבססות האיראנית במדינה. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריסה זחרובה, אמרה כי "פרקטיקת התקיפות השרירותיות על מדינה ריבונית, במקרה הזה סוריה, צריכה להיפסק".
 
גם שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, איים באופן חסר תקדים על ישראל במהלך ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם על המצב במזרח התכיון וטען כי "התוקפנות של האויב הישראלי כנגד סוריה לא הייתה מתבצעת ללא התמיכה הבלתי מוגבלת שמספקות לה מדינות החברות באו"ם". לאחר מכן, איים ג'עפרי כי אם מועצת הביטחון של האו"ם לא תעצור את התקיפות הישראליות בשטח סוריה, "סוריה תפעיל את זכותה הלגיטימית להגנה עצמית ותגיב על התוקפנות הישראלית בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק באמצעות תקיפה על נתב"ג".

תקיפה ישראלית בסוריה. האיומים בין הצדדים התגברו לאחר הסרת מדיניות העמימות. צילום: AFP


מנגד, בעקבות העובדה שמדיניות העמימות הישראלית באשר לתקיפות צה"ל בסוריה הוסרה ממזמן, גורמים בישראל התייחסו מספר פעמים לתקיפת המטרות בסוריה וטענו כי אין כל כוונה להפסיקן כל עוד האיראנים לא ייצאו מהמדינה. כך למשל, בטקס חילופי הרמטכ"לים בקריה, אמר נתניהו כי ישראל תמשיך לתקוף בסוריה: "שמעתי את דובר משרד החוץ האיראני אומר שלאיראן אין נוכחות צבאית בסוריה, 'אנחנו רק מייעצים'. אז אני מייעץ להם לצאת משם מהר, כי אנחנו נמשיך במדיניות התקיפה שלנו, כפי שהבטחנו וכפי שאנחנו עושים, ללא מורא וללא הפסקה. כל פעולות בניין הכוח שלנו בשנים האחרונות מכוונות לחיזוק המוכנות של צה"ל להשגת מטרה אחת - ניצחון במלחמה".

כזכור, על פי דיווחים שונים, בתקיפות האחרונות של צה"ל בסוריה נהרגו לפחות 12 אנשי משמרות המהפכה של איראן.  עוד דווח, כי אחת התקיפות גרמה לנזק הגדול ביותר למחסנים ולאתרים הצבאיים של משמרות המהפכה בסוריה מאז החלה ישראל לתקוף במדינה. המרכז לזכויות אדם מוסר כי מספר ההרוגים הגבוה יחסית וההרס הרב הם תוצאה של שלוש גיחות ההפצצה שביצעו מטוסי חיל האוויר, כפי שנמסר מצה"ל.