פרטים חדשים מאירוע הרצח של אורי אנסבכר ז"ל בעין יעל, שגופתה אותרה ביום חמישי האחרון, הותרו הערב (שבת) לפרסום. שירות הביטחון הכללי הוביל ביממה האחרונה פעילות מודיעינית ומבצעית, ובשיתוף עם כוחות הימ"מ של המשטרה, נעצר ערפאת ארפאעיה - בן 29, פלסטיני, תושב העיר חברון. משפחתו מזוהה עם ארגון חמאס. מחקירתו בשב"כ עולה כי בבוקר יום חמישי, יצא מביתו בחברון כשברשותו סכין ועשה את דרכו לכיוון הכפר בית ג'אלה. ארפאעיה צעד לכיוון היער, שם הבחין באורי ז"ל, תקף ורצח אותה. חקירת החשוד נמצאת בעיצומה, ובמסגרתה נחקר גם המניע לרצח. החשוד הודה בביצועו והוא משתף פעולה עם החוקרים. על יתר פרטי החקירה קיים צו איסור פרסום.



החקירה התנהלה בצורה אינטנסיבית מחושבת. "זו פעולה כירורגית ממש, כאשר על העוסקים במלאכה היה לפעול בצורה מדויקת נקודתית כדי שלא להגיע למצב שבו החשוד ייעלם". מיד אחרי שחוקרי הימ"ר הצליחו לאסוף ראיות מהזירה, לרבות ראיות פורנזיות, והובהר כי החשוד מוכר ממעצר קודם שלו, עברה המשימה והטיפול בחקירה לידיים של השב"כ. תוך זמן קצר ידעו בשב"כ את מיקומו של החשוד, אולם הוחלט בתום בסיעור מוחין עם גורמי החקירה שלא לבצע את המעצר כשהוא נמצא במסגד ברמאללה באמצע היום, אלא להמתין לשעת הכושר במהלכה הוא ייצא בייחד עם יתר המתפללים, ויפנה אל מקום אחר, כאשר לאורך כל הדרך אנשי השב"כ עוקבים אחריו. משם בעצם הדרך למעצרו היתה קצרה מסוכנת ומושכלת. עם הגעתם למקום, אנשי השבכ שפעלו בשיתוף פעולה עם לוחמי הימ"מ, המתינו לכלב התקיפה, שהשתלט לבסוף על המחבל. זו אינה הפעם הראשונה שהכוחות המיוחדים נעזרים בכלב לביצוע המעצר, כאשר כך היה גם בעת לכידת המחבל שביצע את הפיגוע בברקן.



כאמור, במהלך הלילה כוחות הביטחון הגיעו בצוותים משולבים אל המסגד שבו הסתתר החשוד, ותפסו אותו כשהוא בלי נשק. כלב התקיפה של לוחמי הימ"מ השתלט על החשוד שנעצר. חוקרי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים ואיסוף הממצאים הפורנזיים מהזירה, הם שהובילו למעצרו של החשוד, כאשר כבר בשעות הראשונות של איסוף הממצאים הבינו במשטרה כי מדובר בחשוד שמוכר להם. עוד עלה מהנתונים כי הוא היה במעצר בישראל ב-2009, בגין עבירה של החזקת סכין. הראיות שהתגבשו לכאורה נגדו, לא גרמו לחוקרים להסס ויחד עם חוקרי שב"כ החלו לחפש אחר עקבותיו. בכל הזמן הזה נאלצו גם להתמודד עם מסכת שמועות ברשתות החברתיות אולם זה לא מנע מהם להצליח להגיע במהלך הלילה למקום הימצאו של החשוד, מסגד סמוך לרמאללה. כאמור מדובר בשוהה בלתי חוקי, שגם הפעם הגיע כשהוא חמוש בסכין, מה שמצביע על כך שלא בא לחפש עבודה.

מעצר החשוד. צילום: דוברות המשטרה


נאעה, אמה של אורי התייחסה למציאת הרוצח: "היא רצתה לתקן את העולם לטוב, לתת ולאהוב. כמה אהבה היא נתנה בתקופה האחרונה. היא דיברה הרבה על חמלה, על כמה שהיא רוצה לחמול. היא אהבה מאוד את השירות שלה. שתי האהבות הגדולות שלה אהבה לאדם ואהבה לאדמה. דווקא כשהיא הלכה שם באדמה הזאת, בביטחון, באמון בעולם, בא רוע כזה ולקח אותה מאיתנו". היא הוסיפה כי היא "מתפללת שאורי תיתן לנו כוח להמשיך להאמין בטוב ותיתן לנו אור להוסיף ולהאיר פנים, ואני מבקשת ממי ששומע אותנו שיעשה דבר קטן שיוסיף אור בעולם. מעשה אחד של טוב אולי ינכיח את אורי בעולם אולי ייתן לנו קצת נחמה להוסיף אור בעולם".

חברתה שקד שיר כתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "לאורי ולי תמיד היה דיבור אמיתי וכנה, היינו יושבות ביער ומדברות זה היה חצר האחורית שלנו, של הבית שלנו. זה המקום שבוא טיילנו וחיפשנו עקבות של בעלי חיים, תמיד אהבנו ללכת אליו מקום יפה, אורי אהבה ללכת ליער ליפני העבודה עם הקבוצה שלה. היער היה מקום עם מלא חיים. ועכשיו הוא המקום ששם אורי נלקחה מאתנו".



ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להתפתחויות האחרונות ואמר עם צאת השבת: "אני מברך את כוחות השב"כ והימ"מ שתוך שעות ספורות לכדו את הרוצח המתועב שרצח את אורי אנסבכר ז"ל. ידה הארוכה של ישראל מגיעה לכל מי שפוגע בנו ונבוא עמו חשבון. בשמי ובשם עם ישראל אני מבקש להביע תנחומים למשפחת אנסבכר ולחזק אותם ביגונם הכבד".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס להתפתחויות בחקירה ואמר: ״בשמי ובשם עם ישראל, אני מבקש להודות לכוחות הביטחון, על זרועותיהם כולן, על לכידת המחבל השפל והנבזה אשר ביצע את הרצח הנורא של אורי אנסבכר ז״ל. לא נרכין ראשנו ולא נרפה במאבק הבלתי מתפשר נגד הטרור. נרדוף את המבצעים והמסייעים לו עד אשר נשיגם ונמצה איתם את הדין בכל מקום בו ינסו להסתתר מפנינו. גם הערב, נשלח תפילותינו לנחמה למשפחת אנסבכר ולבית תקוע כולו על זיו העלומים שנקטף ביד מקוללת, על החלל הגדול שהותירה אורי טובת הלב ונדיבת הנפש, בלכתה. יהי זכרה ברוך״.

אורי ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה
כזכור, ביום חמישי בערב נמצאה גופתה של אורי אנסבכר ז"ל בעין יעל שבאזור ירושלים, לאחר שנעדרה משעות הצהריים, כשעליה סימני אלימות קשים. אמש הובאה הצעירה למנוחות בבית העלמין ביישובה, תקוע. אביה, הרב גדי, אמר בהלווייתה כי "יש לי כל כך הרבה דברים להגיד. אני רוצה לומר את כל הדברים שיש לי להגיד על אורי. ואני לא יודע מה להגיד לך. שחשבתי עלייך עכשיו, איך עשית כל כך הרבה. ראית חד, ראית צלול, ראית הכל. הפכת את כל הדינים. ניצחת אורי, ניצחת. חיית חיים שלמים. את שלמה. את שלמה". אמה של אורי, ספדה לה: "את ילדה של מילים, מילים שנותנות, מילים עדינות. ולי עכשיו לא נשארו מילים. האמת - רק תודה. רק להגיד לך תודה. על החיבוקים החמים שלך, ארוכים וחזקים. לפעמים גם הצמדת נשיקה על הלחי, נתת הרבה כוח. תודה על המון רגעים של לב פתוח, של שיתוף והקשבה. על האומנות שלך, שידעת להגיד מה שצריך. להפוך אמירה מורכבת לפשוטה.