דוח חמור מאת שניים מראשי ועדות המשנה הביטחוניות החשובות ביותר בכנסת טוען שראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו איבד את אמונו ביכולתו של צבא היבשה להכריע מלחמה בצפון. על פי דיווח בהחדשות 13 מהערב (ראשון), עופר שלח (יש עתיד) ועמר בר לב (העבודה), שעומדים בראשות ועדות משנה של ועדת החוץ והביטחון, שלחו את הדוח לנתניהו ולרמטכ"ל הטרי אביב כוכבי, ובו הזהירו מפני המדיניות הצבאית לטענתם.



בדוח טוענים השניים כי "נתניהו עומד להוציא 40 מיליארד שקל על 'צעצועים שאינם נחוצים להכרעה בשדה הקרב' במלחמה הבאה, בעיקר בזירה הצפונית, מול חיזבאללה", ומוסיפים כי "כי נתניהו לא מאמין בצבא היבשה ובתמרון, וטועה שהוא רוצה לחזק את מערך האש של הצבא", כשהם אומרים שהצבא לא ממוגן ו/או קטלני מספיק לתמרון.



הדוח שהוציאו השניים מזכיר את דבריו של נציב קבילות החיילים, אלוף בדימוס יצחק בריק, שטען כי צה"ל לא מוכן למלחמה עתידית. בדיון בוועדה לביקורת המדינה, שנערך בחודש דצמבר האחרון, טען בריק כי "מתקיים תהליך הידרדרות ששיאו בשנים האחרונות. הבינוני והפחות טוב משתלט על הכל. מתקיים מפגש קטלני בין קיצוץ לא אחראי בין פיטורי אלפי אנשי קבע לקיצוץ במערך הסדיר. דבר שגרם להידרדרות שטחיות ומעבר למצב של בינוניות. כל זה מצטרף לתרבות ארגונית קלוקלת שהיא ליבה של הבעיה. אף אחד לא מטפל בזה, גם צוות הררי. כל תיקון ייפול מחדש. חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה אובייקטיבית חיצונית בראשות שופט עליון או בדימוס כמו ועדת וינוגרד, על מנת שנוכל להיכנס לתהליך של שינוי תרבות ארגונית מן היסוד".



"אני מדבר על תרבות של שקר ושתיקה שעוברת כחוט השני ברבות מהיחידות", הוסיף. "לכן לדרג המדיני והפיקודי יש תמונה שלא משקפת את המצב. מלמטה יוצא תהליך שמדווחים על דברים שלא ראו ולא נגעו בהם. היות והפיקוד הבכיר לא יורד לשטח כמוני, לא משוחח עם אנשים, לא בודק את הדברים, הוא מקבל תמונת מצב מטעה".
"אני היחידי שנמצא ארבע שעות בכל יחידה ומדבר עם חיילים מלב אל לב ועושה ביקורת עומק ושומע את הכל. יש חוסר שקיפות ודיווח מוטעה לקבינט", אמר בריק. "כל הפקודות במיילים זו שערורייה. רוב המיילים נמחקים וככה אי אפשר לעבוד. לא ייתכן שחיילים נמצאים בתרגיל עם סמארטפונים. לא ייתכן שיש פקודות בקבוצות הוואטסאפ. במלחמה הבאה אנחנו בבעיה גדולה. מתנהל כאן שיח שמאבד כל מנהיגות ויש כאן פשוט עולם שהשתגע".