הותר לפרסום היום (רביעי) כי שירות הביטחון הכללי חשף לאחרונה ניסיונות של יחידה חשאית של חמאס ברצועת עזה לגייס מספר תושבי יהודה ושומרון ותושב מזרח ירושלים בעלי תעודת זהות כחולה, לפעילות טרור נגד ישראל, תוך כדי שימוש בשידורי ערוץ הלווין "אל-אקצא" להעברת מסרים חשאיים לאיו"ש.

בשנים האחרונות, נעצרו ע"י שירות הביטחון הכללי וצה"ל עשרות צעירים, ביניהם מספר נשים, מרחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים אשר עמדו בקשר עם אנשי יחידה זו ופעלו בהנחייתם לבצע פיגועי תופת באיו"ש. רק בחודש אוקטובר האחרון, נחשפה פרשייה נוספת שבה חברי היחידה גייסו תושבי איו"ש ומזרח ירושלים לפעילות צבאית שסוכלה ע"י שב"כ.
במסגרת החקירה העדכנית נעצרו מספר פעילים באיו"ש אשר חשפו בחקירותיהם בשב"כ את השיטה בה גוייסו והופעלו ע"י ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה: קותיבה אלנואגעה, בן 21, תושב העיירה יאטה, נעצר לחקירת שב"כ, במסגרתה עלה כי לפני כשנה החל לשוחח בפייסבוק עם פעיל חמאס מרצועת עזה בשם מחמד ערביד. קותיבה סבר בתחילה שמחמד ערביד הינו עיתונאי, כיוון שבמהומות על גבול רצועת עזה, הצטלם ערביד בעת שלבש חולצה עליה היה הכיתוב "PRESS". בנובמבר האחרון חיבר מחמד ערביד בין קותיבה לפעיל חמאס שהציג עצמו כפעיל הזרוע הצבאית של חמאס והציע לקותיבה לבצע פיגועי טרור בשם חמאס.

חשיפת השב"כ על פעילות ערוץ "אל-אקצא". צילום: תקשורת שב"כ
השיטה
על מנת להוכיח לקותיבה שאכן הוא משוחח עם חבר בזרוע הצבאית של חמאס, נאמר לו לבחור פסוק מהקוראן ולצפות למחרת בשידורי ערוץ הלוין "אל-אקצא" בו תשודר תוכנית טלוויזיה במהלכה ידבר השדרן על הפסוק אותו בחר. ביום שלמחרת, אכן נוכח קותיבה כי שוחח עם פעיל חמאס, זאת לאחר שבערוץ אלאקצא דובר על אותו פסוק אותו בחר.

קותיבה התבקש על ידי פעילי החמאס ברצועה לבצע פיגוע התאבדות באמצעות חגורת נפץ באוטובוס בעיר לוד והיה אמור לקבל לידיו את חגורת הנפץ מספר ימים לאחר המועד בו נעצר. בהאא שגאעיה, בן 21, תושב הכפר דיר גריר בבנימין, סטודנט ללימודי דת באונ' אבו-דיס, שימש גם כראש תא סטודנטים חשאי של חמאס באוניברסיטה בה למד.
בהאא השתחרר ממאסר של שנתיים במאי 2018, לאחר שהורשע בפעילות במסגרת חוליית טרור שגוייסה ע"י חמאס ברצועת עזה במטרה לבצע פיגועי התאבדות וירי כנגד ישראלים. בהאא נעצר לחקירת שב"כ בדצמבר 2018. בחקירתו עלה כי מספר חודשים לאחר שחרורו ממאסר, יצר עמו פעיל חמאס מרצועת עזה קשר בפייסבוק, הציע לו לקחת חלק בפעילות צבאית וציין בפניו כי אנשים מתחנת 'אל-אקצא' מציעים לו לפעול בחמאס. הפעיל מן הרצועה עימו שוחח הוא מוסא עליאן, פעיל חמאס בן 24, מג'בליה, אשר מזדהה ברשתות חברתיות כעיתונאי.
אחמד אבו עישה, בן 23, תושב העיר שכם, נעצר לחקירת שב"כ בדצמבר 2018. בחקירתו עלה כי קיבל פניה מגורמי חמאס ברצועת עזה במטרה לקדם פעילות צבאית והועברו מסרים תוך שימוש בערוץ הטלוויזיה של החמאס באופן דומה. עוד עלה בחקירתו כי בהמשך לפניה שקיבל מהרצועה, גייס אחמד את סעיד עיסא, פעיל חמאס בן 24 משכם לטובת מימוש פיגוע דקירה בישוב ישראלי, זאת בהשראת הפיגוע בשנת 2011 בו נרצחו בני משפחת פוגל.
עלאא' שראונה, בן 26, תושב מזרח ירושלים בעל תעודת זהות כחולה מסלואן. עלאא' נעצר לחקירה בינואר האחרון. בחקירתו עלה כי גויס ע"י פעילי הזרוע הצבאית ברצועה לטובת הקמת חוליה צבאית. בחקירתו של עלאא עלה עוד כי פעילי הזרוע הצבאית - מחמד ערביד, מחמד אבו כויכ ומחמד עקל, שלחו אותו לבצע משימות כגון צילום מרכזי עניין בירושלים.
שימוש בערוץ אל-אקצא להעברת מסרים לפעילי טרור
השימוש של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בערוץ הטלוויזיה למטרות טרור, מוכר לשירות הביטחון הכללי ולצה"ל והיווה נדבך משמעותי בהחלטה לפגוע בבניין אולפני הערוץ ברצועה. בתוך כך, מוכר השימוש בשדרנים וכתבים בערוץ הפועלים, כחלק מהזרוע הצבאית של חמאס, להעברת מסרים סמויים במסגרת שידורי הערוץ, אשר מטרתם הינה אימות כי הפעילות אליה גוייסו תושבי איו"ש, מבוצעת בהכוונת פעילי חמאס מרצועת עזה.
דוגמה לשימוש במסרים סמויים ניתן לראות בסרטון המצורף - על מנת להוכיח לפעיל מגויס באיו"ש, שאכן הוא משוחח עם פעיל חמאס מרצועת עזה, נאמר לו מבעוד מועד לצפות בשידורי ערוץ הלווין במועד ספציפי, בו השדרן בטלוויזיה אמור להניח כוס שתייה בתחילת השידור ולומר משפט משיר. מצפייה בשידור קיבל למעשה הפעיל באיו"ש אישור לדברים שאמר לו הפעיל מרצועת עזה.
השדרנים שסייעו לזרוע הצבאית של חמאס בהעברת מסרים הם אסלאם בדר, בן 30, תושב ג'בליה, פעיל חמאס ושדרן מוכר בתחנה, ראגי המץ, בן 32, תושב עזה, פעיל חמאס ושדרן מוכר בתחנה.
גורם בכיר בשב"כ: "פעילות זו של הזרוע הצבאית של חמאס, מצטרפת לשורה ארוכה של ניסיונות פיגוע של חמאס רצ"ע באמצעות גיוס פעילים באיו"ש ובמזרח ירושלים, אשר סוכלו על ידי שירות הביטחון הכללי בשנים האחרונות ועד כה הובילו למאסרם של עשרות צעירים בירושלים, יהודה ושומרון".
הגורם הבכיר הוסיף: "המשך פעילות מנגנון פיגועים חשאי המופעל על ידי בכירי חמאס ברצועת עזה מהווה גורם מערער מרכזי ומסוכן אשר מייצר איום מהותי ומיידי על היציבות באזור, וזאת בדגש על נחישות גורמי חמאס לגייס לפעילות צבאית פעילים תושבי מזרח ירושלים אשר מחזיקים בבעלותם תעודות זהות כחולות ונגישים לשטחי ישראל".