במרכז ההערכה המודיעינית של אמ"ן לשנת 2019, קיימת התרעה אסטרטגית לפוטנציאל הסלמה גבוה ברצועת עזה, וגם ביהודה ושמרון. למעשה, המודיעין מגדיר את השנה הקרובה כנפיצה, זאת לאור תהליכי שינוי עמוקים שמתרחשים בה, ומעריך כי יש סבירות גבוהה בשנה הקרובה לפעולה התקפית יזומה של חמאס כנגד כוחות צה"ל. באמ"ן מעריכים שאם תתממש פעולה כזו היא מוגבלת בהיקפה, אבל עדיין עשויה להוביל לסבב הסלמה משמעותי מול רצועת עזה.

הסיבות לאפשרות כזו נובעת מהקשיים של חמאס לשלוט ברצועה, לחץ מול האוכלוסייה האזרחית בשל המצב הכלכלי הקשה, והג'יהאד האסלאמי שמקשה מאוד על חמאס בחודשים האחרונים, בכך שבחר בקו קיצוני יותר לחיכוך מול ישראל.
 
אירועי תהלוכות השיבה והישגים מסוימים של חמאס עם הקטארים ומול ישראל סייעו בשחרור שסתומי הלחץ, אבל גם הקרדיט הזה הולך ואוזל. עד עכשיו מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, מנסה לנהל את המתחים ולשלוט בגובה הלהבות, אבל כאמור, בישראל לוקחים בחשבון כי הסיכוי לעימות צבאי הולך וגובר.

גבול רצועת עזה. צילום: AFP

 
מבחינת הכנות חמאס לעימות אפשרי ברצועת עזה בשנים הקרובות, במודיעין מזהים מאמצים והשקעה רחבה של חמאס בפיתוח תשתית מערכת המנהרות ההגנתיות, ושיפור יכולות הלחימה מתחת לאדמה. במודיעין סבורים כי מאז צוק איתן חמאס התקדם בתחום המנהרות ההתקפיות משמעותית והשקיע משאבים רבים בחפירת מנהרות לחימה בתוך הרצועה.
 

גם ביהודה ושומרון בשנת 2019 מזהים באמ"ן פוטנציאל משמעותי להסלמה, בעוד חמאס פועל בפעלתנות להרחיב את שליטתו באזור. עם זאת, באמ"ן עדיין סבורים כי יש מספיק גורמים שיכולים לשמר את היציבות באזור, בהם האינטרסים הביטחוניים של הרשות הפלסטינית שהסלמה בשטחה תאיים עליה ותהווה הפסד בעיקר בהיבטים כלכליים לאוכלוסייה האזרחית.

לאור הערכת המצב המודיעינית הזו קבע הרמטכ"ל, אביב כוכבי, עדיפות לשיפור המוכנות של צה"ל לקראת עימות אפשרי מול עזה. כלומר, רצועת עזה נמצאת במרכז העיסוק וההכנות של הצבא, מתוכניות ציוד לחימה ועד אימונים. בין השאר, הוקמה מנהלת מטכ"לית להכנת מטרות, זאת על מנת להגדיל ולשפר את תחום בנק המטרות שיש בידי צה"ל לתקיפות בעיקר מהאוויר אך גם באמצעים נוספים. 

בנוסף, לאור פערים בזרוע היבשה יש כוונה להשקיע כבר עכשיו ברכישה של אמצעי לחימה שמיועדים ללוחמים, בחטיבות החוד של צה"ל. מדובר בציוד לחימה ברמת הלוחם הבודד שניתן לספק אותם באופן מידי מרמת הכוונות לנשק, אמצעי לראיית לילה וטילי נ"ט אישיים ועוד.
 
כוכבי. צילום: קובי ריכטר, TPS


האיומים מצפון: ההתבססות האיראנית בסוריה

הזירה הפלסטינית כמו בכל השנים האחרונות אומנם הזירה הנפיצה ביותר, שבה הסיכוי להסלמה הוא הגבוה ביותר, אבל מבחינת איומים ביטחוניים ואתגרי הליבה של ישראל הם מוצבים מול איראן והאיומים בצפון. ביניהם: ערעור אפשרי של הסכם הגרעין, התבססות איראנית בסוריה ועיראק ופרויקטי דיוק הטילים בסוריה ובלבנון, שעשויים להציב בפני ישראל דילמה כיצד לפעול במידה ותהיה התקדמות משמעותית.
 
לגבי איראן סבורים באמ"ן כי הלחץ האמריקני משמעותי ביותר, ואיראן נמצאת תחת לחץ שמוגדר היסטורי בהיקפו, כשכבר ניתן לראות השלכות משמעותיות שלו. באמ"ן נזהרים להעריך האם בהתפתחויות האחרונות יש פוטנציאל של התקוממות עממית באיראן, אבל כן סבורים שמתחולל שינוי בשיח האזרחי.
 
באמ"ן לוקחים בחשבון גם אפשרות להפרות של הסכם הגרעין של האיראנים. בתרחיש הפחות סביר של הפרה מוחלטת של ההסכמים, בישראל סבורים שמבחינה טכנית בלבד האיראנים מסוגלים להגיע לפצצה גרעינית בתוך שנתיים. ללא קשר לאיראן, גורמי המודיעין עוקבים לעומק לגבי התפתחויות מדאיגות הקשורות לגרעין גם בהקשר של מדינה ערבית נוספת.
 
הערכת המודיעין היא שהאיראנים לא ימהרו להפר את הסכם הגרעין בצורה דרמטית וילכו למרחב אפור יותר, בעיקר כאיתות שהם נכונים להפר את ההסכם לאור הלחץ שמופעל עליהם וזאת מתוך ניסיון להקל את הסנקציות או להגיע להסדרה חדשה. ההערכה בישראל כי הפעילות האיראנית בעיראק להגדלת התבססותה שם תלך ותתרחב, ובהתאם לכך גם ההשלכות כלפי ישראל בכמה ממדים מרכזיים: רקטות ממגוון מערכות בהתאם למה שיוצב, עתודות של כוחות מליציות שעלולות לתגבר בסוריה או בלבנון במקרה של עימות צבאי ומסדרון יבשתי מאיראן ועד רמת הגולן.

כמו כן, ישנה אפשרות לאיום על היציבות השלטונית בירדן. הפעלתנות האיראנית בעיראק עשויה גם להגביר את הפעילות הישראלית באזור זה, שעל פי פרסומים זרים ישראל כבר פעלה בו בשנים האחרונות.

תרגיל של משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס

 
ירידה משמעותית בכמות הלוחמים האיראנים בסוריה

לצד ההשפעה הרוסית והשאלות שנותרו עדיין פתוחות, כמו האם הרוסים יממשו את איומם ויעבירו לידיים הסוריות את מערכת ההגנה s-300, באמ"ן סבורים שגם חופש הפעולה של כוחות קודס לפעול בסוריה הולך וקטן מסיבות של ויכוח פנימי בתוך איראן וגם אל מול הרוסים שמעוניינים בייצוב המצב בסוריה.
 
בתמונת המודיעין מזהים בישראל כי בעקבות התקיפות הישראליות בשדה התעופה של דמשק האיראנים מתכוונים להרחיק את מרכז העברת אמצעי הלחימה לסוריה לבסיס T-4, והעברת מרכזי הכובד החשובים מזרחה. במודיעין סבורים כי כבר עכשיו אפשר לראות ירידה משמעותית בכמות הלוחמים האיראנים בסוריה, ירידה בתקציב ובהיקף השקעת משאבים נוספים ועניין מבחינת האינטרס האיראני.
 
יחד עם זאת, מנגד, האיראנים מממשיכים בפיתוח יכולת צבאית לתגובה לעבר ישראל, בעיקר בכל היכולת לירות רקטות לעברינו באמצעות מילציות הפועלות על אדמת סוריה, בניסיון להגיע למשוואת הרתעה מול ישראל לאור המשך תקיפות חיל האוויר.
 
אתגר נוסף לצה"ל בשנים הקרובות נובע מהשיקום של צבא אסד, שבונה את כוחו באיום אל מול ישראל, כאשר הדבר המטריד ביותר את ישראל זה הניסיון לפתח מפעלים לטילים מדויקים, בהקשר הזה כמו בהקשר הלבנוני, התפתחות משמעותית בפרויקטים האלה תחייב את הדרג המדיני להחלטות מורכבות ובעלות השלכות האם לפעול צבאית כנגד האיומים האלה על אדמת סוריה ולבנון במידה ומאמצים אחרים לבלום את הפרויקטים לא יעלו יפה.

בישראל מעריכים כי ישנה סבירות נמוכה לעימות מול חיזבאללה

כפי שפרסמנו ב"מעריב", חיזבאללה פועל בצורה משמעותי לחיזוק היכולות הצבאיות במרחב רמת הגולן, כך שיוכל לפתוח חזית נוספת מול ישראל במקרה של מלחמה, או כחלק מתגובה כנגד מטרות ישראליות מבלי לסבך את לבנון בעימות רחב.
 
בישראל מעריכים כי הסבירות לעימות עם חיזבאללה הוא לא גבוה במיוחד, יחד עם זאת לאור פעולות שמיוחסות לישראל כנגד חיזבאללה בעיקר בסוריה, בישראל לוקחים בחשבון שעשויה להיות נקודה בה נסראללה יהיה חייב לפעול. גם אז סבורים בישראל, במידה ויפעל, ישאף נסראללה לתחם את זה לתגובה שלא תוביל לעימות כולל מול ישראל.