ה"ניו יורק טיימס" חשף אתמול כי הבית הלבן רקם תוכנית חשאית שמטרתה לחבל בתוכנית הטילים והלוויינים של איראן. על פי גורמים ממשלתיים, זהו חלק מתוכנית רחבה שנועדה לפגוע בצבא האיראני ובכלכלת המדינה, ובמסגרתה נהגה המעצמה האמריקאית להחדיר חלקיקי טילים וחומרים שעלולים לגרום ל"בעיות וכשלים" במפעלים של תוכנית החלל האיראנית ובאספקה המועברת לאיראן.



גורמים רשמיים אמרו כי לא ניתן היה למדוד במדויק את הצלחת התוכנית המסווגת, שארה"ב מעולם לא הודתה בפומבי כי נרקמה, אולם בחודש האחרון לבדו, שני ניסיונות איראנים להשיק לוויינים נכשלו בתוך דקות.



דונלד טראמפ וחסן רוחאני. צילום: AFP
דונלד טראמפ וחסן רוחאני. צילום: AFP



שני כישלונות הטילים הללו, שאיראן הכריזה עליהם ב -15 בינואר וב-5 בפברואר - היו חלק מהתוכנית שקרמה עור וגידים כבר לפני 11 שנים, בתקופת ממשלו של ג'ורג' בוש הבן. בתקופה המדוברת, כ-67% משיגורי הטילים האיראנים נכשלו, מספר גבוה להפליא לעומת כישלונות בשיעור של 5% ברחבי העולם עבור שיגור טילים דומים. אולם, הכישלונות לא הרתיעו את איראן. השבוע פרסם הנשיא חסן רוחאני את ציי הטילים של טהרן, ונשבע "להמשיך בדרכנו ולהמשיך לבסס את כוחנו הצבאי".



ממשל טראמפ טוען שתוכנית החלל האיראנית היא רק כיסוי לניסיונותיה לפתח טיל בליסטי חזק מספיק כדי לשלוח ראשי נפץ גרעיניים למדינות העולם. שעות לאחר ניסיון ה -15 בינואר, ציין מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, כי משגרי הלוויין האיראניים מצוידים בטכנולוגיות "כמעט זהות וניתנות להחלפה באלה בהן משתמשים בטילים בליסטיים".