יו"ר מועצת הווקף בירושלים וסגנו נחקרו במהלך הלילה והיום (ראשון) הוחלט כי הם יורחקו מהר הבית במשך שבוע. השניים חשודים כאמור בהסתה, לאחר שפתחו שער בהר הבית, שהוצא נגדו צו סגירה כבר לפני כעשור. לאירועים הללו קדם מעצרם של 60 תושבי מזרח ירושלים החשודים בהסתה והפרות סדר ביום שישי. מעצרם של החשודים התאפשר אודות למידע מודיעיני שהגיע למשטרה ולפיו מתכננים החשודים להתפרע בשטח הר הבית במהלך התפילה שאמורה היתה להתקיים במקום. 
בעקבות אותו מידע, המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים ובשעה שפרצו המתפללים למקום דרך שער, שאמור היה להישאר סגור על פי צו של בית המשפט, זאת בעקבות העובדה שהוא שימש פעילים של חמאס. המשטרה, שנכחה במקום, התעלמה לכאורה מפתיחת אותו שער כדי למנוע הסלמה של המצב והיא נותרה דרוכה במקום עד לסיום התפילה בהר הבית, כשהיא מאפשרת את כניסת ההמונים למתחם. 
בחמאס הגיבו לפתיחת שערי המבנה. "העם הפלסטיני הוכיח היום שמסגד אל-אקצא הוא קו אדום מבחינתו, ושישראל לא יכולה לשנות את המציאות סביבו. אנו דורשים מהאומה האסלאמית לעמוד נגד גל הנורמליזציה עם ישראל שפוגעת באתרי הקודש שלנו". במקביל, הגיבו גם בג'יהאד האסלאמי: "תושבי ירושלים כותבים היום פרק חדש בהגנה על מסגד אל-אקצא ושמירה על אתרי הקודש בירושלים. העם הפלסטיני מתחיל היום שלב חדש של התנגדות לתוכנית הציונית".

 בפת"ח בירכו על כניסת המתפללים. "ברכות לבני העם הפלסטיני בירושלים שעמדו איתן נגד הכיבוש והצליחו לפתוח היום את בית התפילה בבאב א-רחמה ולהניף בו את דגל פלסטין".