חשש ממהומות בבתי הכלא בהם מוחזקים האסירים הביטחוניים של חמאס. רשת אל מיאדין הלבנונית דיווחה היום (ראשון) כי אסירים בכלא קציעות בנגב צפויים להסלים את המצב החל ממחר, וצפויות פעולות הזדהות בבתי הסוהר האחרים בארץ. 



על פי הדיווח, ההסלמה מגיעה בעקבות המשך הדיכוי של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא, כולל התקנת מערבלי אותות סלולריים שעלולים לגרום לסרטן, לדבריהם. עוד טוענים האסירים כי הנהלת הכלא לא מפנה את הזבל מאגפים מסוימים בכלא, מה שמהווה סכנה בריאותית. עוד נטען כי הנהלת הכלא מסרבת לאפשר לאסירים לראות טלוויזיה או לשמוע רדיו.



מועדון האסיר הפלסטיני הודיע כי יש מצב חירום באגף האוהלים בקציעות והזהיר מהסלמת המצב. "הרשויות הביאו אמבולנסים וכבאיות כהכנה לעימות אפשרי". 



דובר שירות בתי הסוהר מסר כי יש "מוכנות גבוהה של שב״ס לצעדי מחאה של ארגון חמאס בעקבות פעילות של שב״ס לסיכול ניסיונות הכוונת טרור מתוך בתי הסוהר, ובעקבות הודעת חמאס על צעדי מחאה, נערך שב״ס לתרחישים שונים ובהם תקיפות סגל, הפרת משמעת באגפים וחבלה באמצעים ובציוד. הובהר לאסירים כי פעולות מעין אלה מצד אסירים ייענו בתגובה תקיפה. שב״ס ימשיך לשמור על ריבונותו בבתי הסוהר ויסכל כל פעילות עוינת, כחלק מהשמירה על ביטחון מדינת ישראל". 



בחודש שעבר פרצה מחאה של אסירים ביטחוניים בכלא עופר, שכללה הפרות סדר והתפרעויות. בין היתר, הציתו אסירים שריפה בתא והפרו את הסדר במספר אגפים, לאחר שנערך חיפוש בבית הסוהר על ידי היחידות המיוחדות של שב"ס, במהלכו אותרו שני טלפונים ניידים על גופו של מנהיג הג'יהאד האסלאמי בכלא. שלושה אסירים נפגעו ונזקקו לטיפול רפואי. בסופו של דבר השריפה כובתה על ידי הסוהרים והיחידות המיוחדות של שב"ס הוקפצו לטיפול באירוע.



בעקבות המלצות הוועדה?


עוד בחודש שעבר, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, הודיע כי הוא מאמץ את המלצות הוועדה שהקים לבחינת המצב בבית הכלא הביטחוניים. במסגרת ההחלטות של השר, תבוטל האוטונומיה לאסירים בבתי הכלא, תופסק אחזקת המחבלים לפי שיוך ארגוני, כלומר אסירי חמאס לא יישבו בנפרד מאסירי פת"ח. האגפים יהיו מעורבבים, כך שהתנהלות האסירים לא תהיה כקולקטיב בפני שב"ס וההתייחסות לכל אסיר תהיה באופן פרטני ככל שניתן.



החלטה נוספת שלך ארדן היא על ביטול מוסד 'דובר' האסירים במתכונתו הנוכחית. הקשר בין בתי הסוהר והמחבלים לא יתנהל יותר באמצעות הדובר האגפי. השר ארדן החליט על קביעת פונקציה של נציג אסירים מתחלף, אשר יעמוד בקשר עם שלטונות בתי הסוהר אך ורק בנושאים כלליים ובשום אופן לא כאלה שנוגעים באופן פרטני לאסירים וכן שנציג אסירים זה לא יהיה מחבל עם דם על הידיים.



בנוסף, יתבצע קיצוץ משמעותי בכספים המופקדים על ידי בני המשפחות למחבלים בבתי הכלא ושבאמצעותם הם רוכשים מוצרים בקנטינה, על הפסקת ההפקדות מטעם הרשות הפלסטינית, על הפסקת ההפקדות הקבוצתיות ומעבר להפקדה פרטנית לכל אסיר ועל הפסקת רכש החוץ לחלוטין. וכן יופסק הבישול באגפי הכליאה ובתאים שהחל בשנת 2004 ועל אספקת מזון בסיסי על ידי שב"ס בלבד.



החלטה נוספת נוגעת למקלחות של האסירים, לאור בזבוז המים הקיצוני והחריג: המקלחות יוצאו אל מחוץ לאגפי האסירים, ייקבעו יעדים לצמצום צריכת המים ויותקנו מערכות למניעת צריכה מופרזת. זמן השימוש של המחבלים במים יוגבל וכן גם הצריכה לכל אסיר.