מאשימים בפשעי מלחמה: המועצה לזכויות אדם של האו"ם פרסמה היום (חמישי) דוח המאשים את כוחות צה"ל בירי מכוון כלפי אזרחים, ביניהם ילדים. לאחר שלטענתם ביצעו מחקר שבמהלכו ראיינו כ-325 עם קורבנות, עדי ראייה ומקורות שונים, וגבו יותר מ-8,000 מסמכים, חברי המועצה כינסו מסיבת עיתונאים בג'נבה, בה פרסמו את עיקרי הדוח.

"לוועדה יש בסיס הגיוני להאמין כי במהלך צעדות השיבה על גדר הגבול עם רצועת עזה, חיילים ישראליים ביצעו הפרות של החוק הבין לאומי להגנת זכויות אדם" אמר סנטיאגו קנטון הארגנטינאי, שעומד בראש וועדת החקירה של המועצה לזכויות אדם של האו"ם. "חלק מאותן הפרות כללו ביצוע פשעי מלחמה, ופשעים נגד האנושות, וצריכות להיחקר באופן מיידי על ידי ישראל". 

שלושת חברי המועצה חקרו את מותם של 189 פלסטינים מתחילת סבב התקריות האלימות וההתפרעויות על הגדר מסוף מרץ האחרון, ועד סוף 2018. בדוח פורסם כי, במה שנדמה כמו "פשע מלחמה", חיילי צה"ל ירו באופן מכוון כלפי עיתונאים, ילדים ובעלי מוגבלויות, כשהתאפשר, בעת שחמאס הוביל מפגינים לכיוון גבול הרצועה.

עוד נמצא על ידי הוועדה כי כוחות הביטחון הישראליים הרגו 183 מפגינים בעזרת תחמושת חיה. "35 מההרוגים היו ילדים, עוד כשלושה היו פרמדיקים מסומנים, ושניים סומנו כעיתונאים", נכתב בדוח. בסבב ההסלמה של תפילות יום השישי, וההתפרעויות החוזרות והנשנות על הגדר, צה"ל פצע 6,106 פלסטינים בעזרת תחמושת חיה, ועוד 3,098 פלסטינים נפגעו מרסיסים, כדורי גומי או רימוני גז.

"ארבעה חיילים ישראלים נפצעו במהלך ההפגנות", נכתב עוד במסמך המועצה. "חייל ישראלי אחד נהרג במהלך ההפגנות, אך מחוץ לאזור האירוע. לא יכולה להיות הצדקה להרג או פציעה של עיתונאים, חובשים או חפים מפשע" אמרה אחת מחברות המועצה.
התפרעויות על גבול עזה. צילום: דובר צה"ל
נתניהו: "דוחים את ההאשמות על הסף" 
 

בצה"ל הגיבו לממצאי הדוח, ומסרו כי ה"הפגנות" הן התפרעויות אלימות שמופעלות ומאורגנות על ידי ארגון הטרור חמאס בניסיון לחבל בחיי השגרה של תושבי ישראל. ה"מפגינים" שהשתתפו בהתפרעויות זרקו בקבוקי תבערה, שרפו צמיגים ויידו אבנים לעבר חיילי צה"ל. כמו כן, הפלסטינים הניחו מטעני חבלה לאורך הגדר, ולעתים השתמשו באש חיה כנגד כוחות הביטחון הישראליים.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נשאר אדיש לאצבעות המאשימות הנשלחות מן האו"ם ומסר: "ישראל דוחה על הסף את דוח המועצה לזכויות אדם של האו"ם. המועצה קובעת שיאים חדשים של צביעות ושקרים, מתוך שנאה אובססיבית לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. חמאס הוא שיורה טילים על אזרחי ישראל, משליך מטעני נפץ ומבצע פעילות חבלנית במהלך ההפגנות האלימות על הגדר". 
 
עוד נמסר מטעמו של נתניהו כי "ישראל לא תאפשר לחמאס לפגוע בריבונות הישראלית ובאזרחיה ותשמור על הזכות להגנה עצמית. חיילי צה"ל ימשיכו להגן בנחישות על אזרחי ישראל מפני התקפות החמאס וארגוני טרור שממומנים ע"י איראן המכריזה על כוונתה להשמיד את ישראל".
 
ממלא מקום שר החוץ, ישראל כ"ץ כינה את מועצת זכויות האדם של האו"ם "תאטרון האבסורד" ואמר: "המועצה הזו הפיקה עוד דוח משוחד ומפלה נגד מדינת ישראל. עיקריו מבוססים על מידע שגוי, או על עובדות שלא נבדקו עד הסוף. מטרתו היחידה של הדוח היא לנשל מכוחה ומחשיבותה של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

עו"ד חסן ג'בארין, מנכ"ל המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, אשר הגיש שני דו"חות לועדת החקירה מסר: "מברך על הדו"ח שפרסמה ועדת החקירה של האו"ם, המהווה כתב אישום חריף נגד ממשלת ישראל. ממשלת ישראל לא קיימה חקירה רצינית ולא העמידה לדין חיילים ומפקדים של הצבא הישראלי, ואף הטילה ספק לגבי נכונותה לעשות כן".