דובר צה"ל מסר כי מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר הישראלי תקפו הלילה (חמישי) מספר יעדי טרור במתחם צבאי של ארגון הטרור חמאס בדרום רצועת עזה. התקיפה בוצעה בתגובה לבלוני הנפץ ולשיגור הרקטה מרצועת עזה לשטח ישראל מוקדם יותר הערב.



כזכור, אזעקת צבע אדום הופעלה אמש במועצה האזורית אשכול בעקבות זיהוי של שיגור אחד משטח רצועת עזה לשטח הארץ, כך נמסר מדובר צה"ל. עוד נמסר כי מערכת ההגנה האווירית הופעלה בעקבות השיגור. "לפני כן הופעלה התרעה בישומון פיקוד העורף בשטח פתוח סמוך לגדר המערכת בצפון רצועת עזה - מבדיקה עולה כי ההתרעה הופעלה כתוצאה ממטען שהושלך כחלק מהפרת סדר ולא חצה את גדר המערכת", הסבירו בצבא. לא ידוע כעת על נפגעים או האם נגרם נזק לרכוש. 



מוקדם יותר היום הופרחו בלוני תבערה אל שטח ישראל מרצועת עזה, מזה היום החמישי ברציפות. במועצה האזורית אשכול מסרו כי בלון חצה לשטח המועצה והפיל חומר נפץ מעל יישוב במועצה, אך לא נגרם נזק ולא היו נפגעים באירוע.



אתמול הופרחו בלוני תבערה מרצועת עזה לשטח ישראל, ונפלו בשטחים חקלאיים מחוץ ליישוב באשכול. לפי דיווח החקלאים היה פיצוץ, ולא נגרם נזק לנפש ולרכוש. 



בלוני תבערה. צילום: ביטחון שדות נגב
בלוני תבערה. צילום: ביטחון שדות נגב



צה"ל הגיב לאירוע ושב לתקוף ברצועה לאחר שביום שני הופרחו מרצועת עזה מספר רב יותר של בלונים ביחס לפעמים הקודמות, והם נשאו עימם יותר חומר נפץ, . התקיפות בוצעו כנגד עמדות ריקות של חמאס, ותפקידן בעיקר לאותת לו ולא לגרום לנזק משמעותי.



על פי תחזית המודיעין של צה"ל ל־2019, שפורסמה לאחרונה, מעריכים באמ"ן כי סיכויי ההסלמה ברצועת עזה צפויים להתגבר. על פי עמדה זו, חמאס יעלה בהדרגה את רף האלימות בעזה, כדי להגיע להישגים מדיניים ולהתרת הסגר על רצועת עזה. בחודש האחרון חידש חמאס גם את האירועים האלימים לאורך הגדר, ואילו השבוע עמד בסימן הפרחת הבלונים. בישראל סבורים כי חמאס הוא זה שמווסת את רף האלימות, במטרה להפעיל לחץ על ישראל, אך גם לא להגיע לעימות איתה.



אל מול הדילמה הזו שמציב חמאס, בצה"ל, באישור ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, הוחלט לשנות במידה את התגובה בהפעלת האש. בשלב זה אין מדובר בשינוי מדיניות משמעותי, משום שבצמרת המדינית - ביטחונית לא מעוניינים להיגרר להסלמה צבאית ערב הבחירות.