הרצח שזעזע את המדינה: פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד ערפאת עטיה ערפאייה, תושב חברון בן 29, בגין מעשה טרור של רצח בכוונה תחילה ואונס הנערה אורי אנסבכר ז"ל בת ה-19 מתקוע. ערפאייה מואשם גם בכניסה לישראל שלא כדין.

עו״ד יובל קדר, פרקליטות מחוז ירושלים: "על פי כתב האישום, בשעות הבוקר המאוחרות של יום 7.2.19 יצאה אורי אנסבכר ז"ל, בת 19, אשר שירתה כבת שירות לאומי במרכז "יעלים" לילדים ונוער בסיכון באזור עין יעל בירושלים, אל היער בסמוך לעין יעל כשברשותה צרור דפים לכתיבה. למקום הגיע הנאשם, ערפאת ערפאייה, תושב חברון בן 29 ללא אישור כניסה לישראל, כשברשותו סכין. הנאשם הבחין באורי ז"ל והחליט להורגה בשל היותה יהודייה. הנאשם תקף את אורי ז"ל באלימות קשה ובאכזריות".
 

עוד מסר, כי "אורי ז"ל נאבקה בנאשם, אך הוא התגבר על התנגדותה, ופגע בה פגיעה גופנית קשה, וכן דקר אותה מספר רב של פעמים בכל חלקי גופה באמצעות הסכין. דקירות הסכין גרמו למותה של אורי ז"ל".

ממשפחת אנסבכר נמסר: "האירוע שעברנו הוא לא מקרה פרטי אלא אירוע לאומי. והשאלה שצריכה להישאל היא לא רק מה אנחנו מרגישים עכשיו, אלא מה כל אחד מאיתנו מרגיש וחושב ביום כזה. גם כעת, אנו מצויים עמוק בתוך אבלנו על אורי ז"ל. אנו מבקשים להודות לעם ישראל על החיבוק הגדול שניתן לנו בתקופה הקשה שאנחנו עוברים, ומבקשים מכולם להמשיך להוסיף אור וטוב בעולם לזכרה של אורי האהובה שלנו".


הלוויתה של אורי אנסבכר ז


צה"ל מסר אמש למשפחת המחבל הודעה בדבר כוונת הצבא להרוס את ביתו שבחברון, וניתנה לה האפשרות להגיש השגה נגד ההריסה.

גופתה של אורי אנסבכר ז"ל בת ה-19 נמצאה בעין יעל שבאזור ירושלים, לאחר שנעדרה משעות הצהריים, כשעליה סימני אלימות קשים. קצת יותר מ-24 שעות לאחר מציאת גופתה של הצעירה, הודיעו כוחות הביטחון כי הם שמו ידם על החשוד המרכזי באירוע. החקירה, שהובלה ע"י ימ"ר ירושלים, התקיימה בשיתוף כוח של ימ"מ, משמר הגבול ושב"כ. הכוחות הגיעו בצוותים משולבים אל פרטיו וזהותו של ערפאייה, שנעצר ברמאללה כשהוא מתחבא במסגד ובלי נשק.

על פי פרסום מיום שבת בחדשות 12, ערפאייה לא תכנן כלום לפני שיצא לרצוח את אורי ז"ל. בכיסו הייתה כיפה, שקנה שבועיים לפני התקרית, ובחקירת השב"כ העיד: "קניתי את הכיפה כדי שאוכל להיכנס לישראל מבלי שיחשדו בי ולא יזהו שאני שב"ח". ערפאייה, בן 29 מחברון, פעל לבד. הוא לא שיתף איש בכוונותיו. לפני כחודש, יצא מביתו כאשר סכין מוסלק בבגדיו: "יצאתי מהבית לרצוח יהודי, בגלל הכיבוש ובגלל היחס לערבים במחסומים ובירושלים", אמר לחוקריו.

המחבל בבית המשפט. צילום: מרק ישראל סלם

 
ערפאייה עבר דרך היער, הסמוך לעין יהל, והאדם הראשון בו נתקל הייתה אנסבכר בת ה-19, בת השירות הלאומי, היא ישבה על סלע וכתבה במחברתה. "ראיתי בחורה. אמרתי לה בערבית: 'שלום, אני ערבי'. ראיתי שהיא לא מבינה. אמרתי לעצמי - אני עושה איתה יחסי מין בטוב וברע". על פי השחזור, הוא שלף את הסכין, דקר את אנסבכר שלוש דקירות, גרר אותה בידיה למרחק של כ-150 מטרים, אורי ניסתה להתנגד ואף צעקה, אבל חוץ משניהם לא היה שם איש.
 
הנאשם ברצח דקר אותה עוד כמה פעמים, סתם את פיה בעזרת צעיף שהיה כרוך סביב צווארה, ולאחר שכפת את ידיה בחגורה, אנס אותה ונמלט מהמקום, לא לפני שלקח את הטלפון הנייד שלה, הוציא ממנו את כרטיס הזיכרון, והשליך אותו מתחת לסלע.
 
לאחר המעשה המתועב ששחזר, ערפאייה חזר לבית לחם, שם עלה על מונית שהסיעה אותו לאיזור אל-בירה, סמוך לרמאללה. שום דבר במסלול הבריחה לא היה מתוכנן. לאחר שהסתיר את הסכין בה השתמש לרצח מתחת לשקי מלט מחוץ למסגד - תפסו אותו לוחמי ימ"מ באותו המסגד. אף גורם פלסטיני לא מביע תמיכה בערפאייה, או לוקח אחריות על מעשיו אלו.