במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס ימשיך להגביר את הלחץ באמצעים שונים בימים הקרובים, כחלק מהניסיון ללחוץ את ישראל ומצרים ולרשום הישגים במשא ומתן להשגת רגיעה ברצועת עזה. "חמאס בוחן את הסבלנות הישראלית", אמרו גורמים במערכת. בישראל סבורים כי חמאס הולך ומגביר את הפעלת הכוח, אך באופן מדורג ותוך שליטה באירועים.



ההסלמה החלה בחודש האחרון, לאחר רגיעה יחסית של כמה חודשים, עם התחדשות הפרות הסדר האלימות על הגדר. לאחר מכן הגביר חמאס את השימוש בבלוני הנפץ וביומיים האחרונים נוספו ירי של פצצת מרגמה לשטח ישראל שלשום ואתמול גם ירי לעבר עמדת צה"ל. במערכת הביטחון מזהים אומנם לעת עתה שליטה של חמאס במצב, אך ערוכים גם לאפשרות שהארגון יאבד שליטה ומכאן הדרך לעימות קצרה. לכן נערכים בצבא גם לאפשרות של התדרדרות מהירה.



בלוני תבערה, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
בלוני תבערה, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו סייר אתמול על גבול ישראל ומצרים ואמר: "בימים האחרונים יש פתאום התחדשות של תוקפנות חמאס בכל מיני צורות. כדאי שחמאס יבין עכשיו שכל גילוי של תוקפנות כזאת ייענה בתגובה תקיפה כפולה ומכופלת מצד ישראל. מוטב שיבינו זאת עכשיו ולא אחר כך".


טנק של צה"ל תקף אתמול עמדה צבאית של חמאס בצפון הרצועה, בתגובה לירי שבוצע לעבר עמדה צבאית סמוך לנחל עוז. לא היו נפגעים באירוע.



עוד קודם לכן, פצצת מרגמה שנורתה שלשום מרצועת עזה אותרה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. כלי טיס של צה"ל תקפו שלשום בלילה מטרות של חמאס בדרום הרצועה, בתגובה לשיגור הרקטה ולהמשך הפרחת בלוני הנפץ.



בינתיים, המשלחת הביטחונית המצרית עושה מאמצים רבים כדי לשוב אל ההבנות בין ישראל לבין הפלגים הפלסטיניים ברצועה. מדובר במשלחת הביטחונית רמת הדרג ביותר שהגיעה לאזור מאז שהחלו בקהיר לתווך בין הצדדים.



מקור באחד הפלגים הפלסטינים אמר לביטאון "א־ריסאלה" של חמאס כי הדרישה של הארגון היא לחייב את ישראל בהבנות שהושגו באוקטובר. "המתווך המצרי עושה הכל כדי לקרב בין שני הצדדים, לפני שנגיע להסלמה צבאית ב־30 במרץ – במלאת שנה לתהלוכות השיבה".