הבוקר (רביעי) חשף צה"ל חומר מודיעיני על תשתית הטרור המחודשת שמקים ארגון חיזבאללה בימים אלה בגבול ישראל עם סוריה. גורמי מודיעין בצה"ל טוענים כי מדובר בפרויקט ממודר מאוד, שתוכנן בקפידה מתחת לאפו של נשיא סוריה בשאר אסד, מבלי שידע על כך דבר. ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, האלוף במילואים עמוס ידלין, התראיין הבוקר בגל"צ ואמר כי לחשיפה כאמור יש השפעה על גורמים רבים, מלבד חיזבאללה.



"האיתות הוא לא רק לחיזבאללה. יש פה ארבעה יעדים. חיזבאללה אכן מקבל את המסר. יש פה מסר לא פחות חשוב לאסד - אם אתה רוצה להיות הריבון, שים לב שבעלי הברית שלך מייצרים תשתית מבצעית. המסר השלישי הוא לרוסיה - ארגון חיזבאללה ואיראן פועלים מתחת לאפם של הרוסים. הם צריכים לשמוע  שמתנהלת כזו פעילות".



"עוד מסר הוא לבני הכפרים בגולן", אמר ידלין.  "אותם בני כפרים שהיו בקשרים עם ישראל בתקופת מלחמת האזרחים. הם צריכים לדעת שהם חשופים לפעילות מבצעית של צה"ל".



ידלין הוסיף כי "העובדה שחיזבאללה עובד ברמת הגולן היא לא חדשה. גם ג'יהאד מורנייה וגם סמיר קונטאר פעלו בגולן וצה"ל פעל נגדם נקודתית. אין כאן דרמה גדולה".



לסיום אמר ידלין, כי "ההתארגנות שנחשפה היא בשלבי בניית הכוח שלה. ישראל בחרה במבצע תודעתי במקרה הזה. יש דילמה: כשאתה חושף רמה כזאת של ידע. אתה גם למעשה חושף מקורות. צריך לבדוק האם זה שווה את התועלת. אם אני משווה את זה לשתי הפעילויות של צה"ל לאחרונה מול חיזבאללה, מדובר באיום בסדר גודל יותר נמוך"



כזכור, לפני כחודשיים פורסם ב"מעריב" כי חיזבאללה מתכוון לגייס שכירי חרב לביצוע פיגועים בגבול סוריה־ישראל. כן צוין כי בכוונת הארגון לגייס אותם מכפרים סוריים סמוכים לגבול, במגמה לטשטש את עקבותיו.



הבוקר צה"ל אמור לפרסם פרטים מודיעיניים חדשים על תשתית הטרור המתגבשת ודרך פעולתה. גורמי המודיעין מדגישים כי ההתארגנות עדיין אינה בשלה לביצוע פעילות טרור מורכבת, וכי עסקה בעיקר, בשלב הראשון, באיסוף חומר מודיעיני ובניית יכולות. זו אינה הפעם הראשונה שחיזבאללה מנסה לבנות תשתית טרור ברמת הגולן, כדי שתספק לו אפשרויות גמישות לפעילות טרור יעילה, מבלי לסכן את לבנון במלחמה עם ישראל. בשנים 2013־2015 פעלה תשתית דומה, אך גורמי מודיעין בצה"ל סבורים כי הפעם מדובר בהתארגנות רצינית בהרבה, שפעלה בחשאי ללא ידיעת אסד. זאת, בניגוד לפעם הקודמת, שהייתה בתמיכתו המלאה. תשתית הטרור הקודמת סוכלה, על פי פרסומים זרים, לאחר שצה"ל חיסל את מפקדיה סמיר קונטאר וג'יהאד מורנייה. קצת אחרי שלוש שנים, חיזבאללה מנסה לחדש אותה..