תקיפות ברצועה, מטחי רקטות בדרום: החל מהשעה שש בבוקר (שישי) התרחשו שני מטחי ירי לעבר עוטך עזה - הראשון בסביבות השעה שש בבוקר והשני כשעה לאחר מכן. מדובר צה"ל נמסר כי המטח השני כלל ארבעה שיגורים לשטח ישראל וכיפת ברזל יירטה שלושה מהם. מהמועצה האזורית שער הנגב נמסר: "לפני מספר דקות נשמעה אזעקת צבע אדום ברחבי המועצה האזורית שער הנגב. לא זוהו נפילות בשטחי המועצה. אין שינוי בהנחיות של צה"ל. בשעה זו האוטובוסים מגיעים לקרית החינוך והלימודים מתקיימים כרגיל". בחצר של אחד מבתי הספר בעיר שדרות נמצאו רסיסי מיירט של כיפת ברזל. אין נפגעים. 


צה"ל תקף במהלך הלילה כמאה מטרות טרור ברצועת עזה בעקבות שיגור הרקטות לעבר גוש דן. על פי הודעת צה"ל, "מטוסי קרב, מסוקי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו כמאה יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס ברחבי רצועת עזה. בין יעדי הטרור נתקף מתחם המשרדים של מטה הגדה של ארגון הטרור חמאס בשכונת רימל במרכז העיר עזה. המטה אמון על הכוונת פעילי הטרור של ארגון הטרור חמאס באיו"ש וזאת באמצעות הובלת פיגועים, בניית תשתיות טרור, העברת הנחיות לפעולות טרור, העברות כספים ומענה לוגיסטי למטרת פיגועים כנגד ישראל ואזרחי ישראל".
עוד נמסר מצה"ל, כי "בנוסף לכך, נתקף אתר הייצור המרכזי לאמצעי לחימה רקטיים תקניים ברצועה. מדובר באתר תת קרקעי ובו יכולת לייצור רקטות ברצועת עזה. בנוסף נתקפו מספר מתחמים צבאיים, בהם מוצב של הכוח הימי של חמאס המשמש גם הוא לייצור אמצעי לחימה. במהלך הלילה נתקף מתחם אימונים צבאי המשמש כמרכז של מערך הכלים האוויריים הבלתי מאויישים של חמאס בדרום רצועת עזה. כמו כן נתקפו מוצבים ומספר תשתיות תת קרקעיות".

"התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור הרקטות לעבר שטח ישראל מוקדם יותר הערב שבוצע על ידי ארגון הטרור חמאס", הוסיפו בצה"ל. "ארגון הטרור חמאס נושא באחריות על כל הנעשה ברצועת עזה וממנה. צה"ל רואה בחומרה רבה כל ניסיון לפגיעה באזרחי ישראל וימשיך לפעול בתקיפות כנגד פעולות טרור אלו".

במהלך הלילה: שיגורים לעבר העוטף

בעקבות התקיפות, נשמעה הבוקר אזעקת צבע אדום בעיר שדרות ובמועצה אזורית שער הנגב, ומצה"ל נמסר כי זוהו שני שיגורים שיורטו בהצלחה ע"י לוחמי כיפת ברזל.

אזעקות צבע אדום נשמעו ביישובי העוטף גם במהלך הלילה, הראשונה שבהן במועצה אזורית אשכול, אותה הגדיר צה"ל כניסיון שיגור כושל משטח הרצועה אל עבר ישראל, ומסר כי הרקטה נפלה בשטח הרצועה. בהמשך, נשמעה אזעקת צבע אדום במועצות האזוריות שער הנגב ושדות הנגב. על פי צה"ל, זוהו שני שיגורים לעבר היישובים, ומערכת כיפת ברזל הופעלה ויירטה אחד מהם. 

נתקלים בבעיה? לא מצליחים לראות את הסרטון? צפו בו באתר המותאם

על פי דיווחים ברצועה, בין יעדי החמאס והג'יהאד האסלאמי שהתקיף צה"ל ברצועה, היו מתקן של הכוח הימי, מפקדה ומתקן אימונים. על פי דיווחים נוספים בעזה, כשלושים מוצבים, מפקדות ומבנים של חמאס והג'יהאד האסלאמי הותקפו בידי צה"ל. היות ואנשי הארגונים התפנו מראש כהכנה לתקיפה הצפויה, לא היו נפגעים לפי שעה כתוצאה מתקיפות צה"ל, אולם הנזק שנגרם ליעדים היה רב. תקיפות התבצעו גם, על פי הדיווחים, באזור הנמל החדש בחאן יונס ובמוצבי חמאס שונים בדרום הרצועה. 

עד כה, אף ארגון ברצועה לא לקח אחריות על הירי, אולם צה"ל פרסם הודעה רשמית מוקדם יותר לפיה "הירי שבוצע מוקדם יותר הערב לאזור גוש דן בוצע על ידי ארגון הטרור חמאס".

נתקלים בבעיה? לא מצליחים לראות את הסרטון? צפו בו באתר המותאם

בנימין נתניהו עם הרמטכ"ל אביב כוכבי בהתייעצות לילית בקריה. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

תקיפת צה"ל ברצועה. צילום: רשתות ערביות

תקיפת צה"ל ברצועה. צילום: רשתות ערביות


שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, פנה במהלך הלילה למועצת הביטחון בדרישה לגנות את השיגורים שבוצעו לעבר ישראל ולהכיר בחמאס כארגון טרור. "מתוך אוכלוסייה אזרחית המשמשת לו כמגן אנושי ביצע חמאס ירי לעבר תושבי ישראל ובכך ביצע פשע מלחמה כפול", אמר. "ישראל תנקוט בכל פעולה נדרשת כדי להגן על אזרחיה ולהבטיח את בטחונה. ארגון טרור שינסה לפגוע באזרחי ישראל ייתקל בעוצמה חסרת פשרות שלא תתן לו מנוח״ כתב השגריר דנון והוסיף כי ״כל מדינה אחרת בעולם לא תהסס לפעול למען ביטחון אזרחיה ולכן אין מקום למוסר כפול כלפי ישראל".

כאמור, מוקדם יותר במהלך הלילה נשמעה אזעקה ברחבי גוש דן בעקבות שיגור של שתי רקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. בצה"ל ציינו כי מערכות ההתרעה והגילוי פעלו כנדרש ולא בוצע יירוט של מערכות ההגנה האווירית. לא מוכר נזק או נפגעים באירוע ואין הנחיות מיוחדות לעורף. מדובר בירי הטילים השני לעבר גוש דן מאז מבצע צוק איתן ב-2014. 
 
בעקבות האירועים, ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, הגיע לקריה בתל אביב על מנת לקיים התייעצויות עם גורמי הביטחון, בסיומה פורסמה הודעה לפיה "התקבלו החלטות" באשר לתגובת ישראל לירי הרקטות. כעשרים דקות לאחר מכן החלו תקיפות צה"ל ברצועה.
 
על פי מקורות ברצועת עזה הג'יהאד האסלאמי עומד מאחורי שיגור שני הטילים, כשעל פי אותם דיווחים הוא שיגר שתי רקטות מסוג פג'אר 75. עד כה הג'יהאד האסלאמי הכחיש את הדיווח באופן נמרץ, וגם חמאס, ועדות ההתנגדות והחזית העממית הכחישו קשר לירי. דיווחים פלסטיניים גורסים כי חמאס ושאר ארגוני הטרור פינו את המפקדות והמוצבים ברצועה כהכנה לתקיפה ישראלית, בתגובה לאש. עוד אמרו בחמאס, כי ינקטו בצעדים כנגד האחראים לשיגור, אשר "פעלו בניגוד לקונצנזוס של הפלגים".