האזעקות אמש בתל אביב הפרו את השלווה: הארגונים ברצועה עלו ברמה וירו למרכז הארץ שתי רקטות מסוג פאג'ר; אלוף במיל' נועם תיבון, לשעבר מפקד הגיס הצפוני, יצא היום (שישי) בתוכניתו של ניסים משעל ב-103FM בביקורת נוקבת כלפי ההתנהלות של ממשלת ישראל. "חמאס התחיל לנסות אותנו והוא קובע את הקצב", אמר.
אזעקה בגוש דן
תיבון ציין כי הממשלה צריכה להודות בכישלון ניהול יחסי ההרתעה עם רצועת עזה. "אני חושב שצריך להסתכל ולהגיד ביושר שיש כאן כישלון. חשוב להגיד את זה ביושר כי רק כשאומרים את זה אפשר לעבור לשלב הבא", הבהיר.

כישלון של מי?

"של ממשלת ישראל שאחראית על הביטחון בדרום בפעולה שלה מול החמאס. בצורה פשוטה. יש אחריות גם כן. אי אפשר להאשים את אריק שרון, גיבור ישראל שכבר שוכב בקבר לא מעט שנים".
במה הכישלון?
"כבר תקופה מאוד ארוכה הדרום בוער. יש בלונים, שריפות וכל הזמן אומרים 'חברה עזבו זה שטויות. אף אחד לא נהרג' ושוחקים ככה את ההרתעה. אומרים שהפתרון היחיד שיש זה את הפרוטקשן הזה עם המזוודות של הכסף מקטאר ואין שום טיפול אמיתי בשום בעיה. לא בבעיה הביטחונית, לא בבעיה ההומניטרית והחמאס קובע את סדר היום. ברצותו יורה על שדרות ותל אביב.

איך הגענו למצב הזה?
"בדרך כלל - ואני אומר את זה באמת בהערכה רבה, הצבא נותן לדרג המדיני נקודת התחלה. המבצע האחרון בעזה שאני יודע שעכשיו סביב מערכת הבחירות מרבים לדבר עליו, אבל בשורה התחתונה המבצע האחרון בעזה נתן לחמאס מכה לא פשוטה, גרם לה נזק עצום ברצועה והיה יכול משם להוביל למצב שבו יחד עם המצרים ועם העולם הערבי יוצרים איזושהי סיטואציה אחרת בעזה. לא עשו כלום. אמרו 'אוקיי, יש שקט אז הכל מצוין'. זה מאוד מאפיין אותנו שאומרים 'שקט אז אין מה לעשות', ואז פתאום מופתעים שזה מתפוצץ לנו בפנים. לא עשו כלום ובינתיים החמאס והתחיל לנסות אותנו. כל פעם הוא רואה שהוא מנסה משהו והתגובה היא רפה".

 
אתמול ניסה וירה לעבר תל אביב, עכשיו הוא רואה שהתגובה רפה, אז מחר הוא יגביר את התקיפות?
"זה לא דווקא מחר, אלא כשהוא ירצה כי הוא קובע את הקצב. הרקטות האלה קשורות לא רק לעניינים של חמאס מול ישראל, אלא יותר נכון לעניינים של חמאס ולחצים בתוך הרצועה ואולי גם מסר למשלחת המצרית שנמצאת שם שאנחנו לא מרוצים מהדיל שאתם מציעים לנו, ויש כאן ציבור שלם שבאיזשהו מקום הוא והחיים שלו לא ברמת הביטחון הנדרשת בדגש על עוטף עזה ושדרות. אנחנו לא כ"כ מתייחסים לזה ביום יום, למרות שלי אישית זה מאוד כואב, אז יורים גם על תל אביב. ככה זה קורה כשאתה לא קובע את סדר היום".
 
למה כואב לך במיוחד כשיורים על העוטף?
"הבן שלי גר שם תקופה מאוד ארוכה בנחל עוז. גר שם שלוש שנים עד שיצא לשליחות בארה"ב והם גם יחזרו לשם כי שם הוא ביתם, ואני מאוד קשור לאזור הזה. כל השדות נשרפו, כל שמורות הטבע נשרפו, ההפגנות ליד הגדר. יישובים כמו נתיב העשרה, נחל עוז זה יישובים של עשרות מטרים בודדים מהגדר וההפגנות עליהם. עכשיו, זה מאוד לא תחושת ביטחון אבל זה גם מאוד לא ביטחון, אבל אומרים 'שטויות לא קרה כלום, נשלם להם פרוטקשן'. צריך כאן אסטרטגיה ואני אישית חושב שצריכים להיות לה שני כיוונים מרכזיים: 1 ראשי הטרור. אתם תשלמו מחיר באופן אישי. מי שאחראי על הירי הזה צריך למות נקודה. להיפגע. 2. בואו ניקח את רצועת עזה – יש כאן מנופים ענקיים שמעוניינים לעזור - האמריקאים, המצרים, כסף מהמפרץ, ונעשה תכנית שיקום שבאמת לא תהיה פרוטקשן עלוב במזוודות".
 
אבל למה שחמאס ירצה? הם הרי לא רוצים לאבד את השליטה שלו. 
"גם חמאס זה בסוף ארגון רציונלי. זה ארגון טרור. אנחנו צריכים להילחם בו ,אבל בסוף כמו כל אויבינו יש לו איזשהו רציונל שעומד מאחוריו. אחד זה מצב כלכלי קשה מאוד בעזה שחלק מהאחריות גם מופנית אליו, חלק מההפגנות גם הם הפגנות מולו ולכן כשאתה עושה פרויקטים ייחודים, כשכסף מסומן אל מול פרויקט והוא לא עובר דרך החמאס, שהפרנסה בעזה לא תהיה רק לחפור מנהרות, צריך לחשוב גם על הדברים האלה, צריך להסתכל על זה בראייה רחבה ובראייה של שנים ולעשות את זה בשת"פ עם המצרים. הפתרון העלוב של הפרוטקשן במזוודות שזה סוג של משכורות, סוג של פלסטר, ובמקביל אין טיפול אמיתי בטרור. זה מוביל לזה שעכשיו קונים שקט, וכשקונים שקט אתה לא באמת שולט במצב וכשאתה לא באמת שולט במצב זה יכול להתפוצץ מתי שמתחשק להם. ואתה יודע מה הכי מגוחך? שהשרים שיושבים בממשלה הם הראשונים שיוצאים ותוקפים את הממשלה. זה רק מראה על המבוכה ועל זה שאין כאן באמת אסטרטגיה. זה הגבול שלנו, זו בעיה קבועה כבר הרבה שנים וצריך להתמודד איתה".

כלומר, אתה המפנה אצבע מאשימה ואומר - ממשלת ישראל נכשלה בכל הטיפול במה שקורה.
"ממשלת ישראל, שר הביטחון, ביבי, יש המון סוגיות פתוחות. מה קורה עם אורון והדר? מנגיסטו? יש כאן המון דברים שלא מטפלים בהם כמו שצריך. נקודה. מגיע לנו יותר טוב מזה בביטחון ובעוד כל מיני דברים. זה חלק מזה שצריך לדעת לפעמים לעשות שריר, לא רק בדיבורים, אלא גם במעשים. לפעמים צריך להסתכל מעבר לאופק ולבנות כאן לאנשי הרצועה יכולת לכלכלה ואמצעי פרנסה. ואפשר לעשות את זה וצריך לעשות את זה. כשלא עושים אז כך זה נראה". 

תא"ל במיל' פוגל: "מספיק לתקוף דיונות"

תא"ל במיל', צביקה פוגל, התייחס גם הוא לאירועים ב-103FM וטען כי יש לפתוח במלחמה נגד חמאס. "מדינת ישראל החליטה שהאסטרטגיה שלה היא כיפת ברזל. למדינת ישראל הרבה מאוד שנים אין מנהיגות שמצביעים על הדרך בה ניתן לנצח. כל זמן שנחפש רק דרך איך לא להפסיד נמשיך לחפש את הפתרונות".

 
עוד הוסיף: "אם הייתי בדרג המחליט, הבוקר ברצועת עזה לא היה אף מנהיג של החמאס שהיה נושם כמו בן אדם. מספיק לתקוף דיונות. כולם היו או במנהרות בריחה או מתים. מספיק להרוס בניינים ולתקוף דיונות. היום בבוקר אנשי חמאס היו צריכים להתעורר כשהם מחזירים את נשמתם לבורא. כיפת ברזל היא נשק טקטי ולא אסטרטגי ואנחנו משתמשים בה כאילו היא שומרת על ביטחון מדינת ישראל".
 
"כשאתה לא תוקף שום דבר ואין לצד השני שום נזק ממשי אז הצד השני מבין שאתה לחיץ. למה המצרים כל כך חזקים? כי הם לא מתפשרים.די מספיק עם המלחמות אין ברירה האלה. לתושבי מדינת ישראל מגיע לראות משחק כדורסל בלי לרוץ למקלטים. אנחנו כל הזמן חיים על כיפת ברזל ואלילת המזל - זה לא עובד".